    From: "WitekS" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Przedawnienie
    Date: Wed, 8 Dec 2004 10:01:19 +0100

    W 1993 r. uległem wypadkowi przy pracy (otwarty uraz czaszkowo-mózgowy w
    wyniku czego padaczka do dziś). Stwierdzone zostało brak zabezpieczeń
    ochronnych i niewłaściwa technologia pracy. Winą obarczono kolegę który
    pełnił funkcję tzw. brygadzisty, który nie miał żadnego wpływu na zakup
    kasków czy wynajęcie dźwigu. Przeniesiono mnie na inne stanowisko
    ("przekładacza papierków"). Mając wówczas 23 lata i chcąc jak najszybciej
    powrócić do normalności odstąpiłem od skarżenia obarczonego winą kolegi.
    w 2002 r. dowiedziałem się, że zostanę zwolniony z pracy i prędko okazało
    się że znalezienie pracy przy obecnym stanie zdrowia (padaczka) jest bardzo
    trudne. Wystąpiłem o rentę wypadkową do ZUS (dostałem po odwołaniu przez
    sąd). Złożyłem także pozew przeciwko TP S.A. o zapłatę i rentę wyrównawczą.
    Pozwany powołuje się na 3 letni okres przedawnienia jednak wypadek powstał z
    winy zakłady pracy (naruszenie przepisów BHP) czyli w wyniku popełnienia
    przestępstwa z art. 191 kk wówczas obowiązującego (art. 220 kk obecnie).
    Przestępstwo uległo przedawnieniu po 3 latach nie można ścigać sprawcy
    jednak na podstawie art. 442 par. 2 kc przedawnienie roszczeń w tym wypadku
    wynosi 10 lat.Sędzia uważa, że sprawa jest sporna.
    Czy ma racje?
    Jak to przedawnienie ma się do tego, że o faktycznych szkodach na moim
    zdrowiu dowiedziałem się stając przed koniecznością znalezienia pracy (z
    padaczką mam niewielkie szanse)?
    Pozwany proponuje ugodę proponując 10 000 zł. Jak mam wycenić swoją utratę
    zdrowia (padaczka, pogarszający się wzrok itd.). Czy mam złożyć wniosek o
    taką wycenę przez biegłych?

    Bardzo proszę o wszelkie sugestie jak mam postąpić. Z góry dziękuję.
    Witek.