    From: "Swider" <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Problem z Ubezpieczalnia - opóźniają likwidację szkody
    Date: 1 Sep 2006 09:07:05 -0700

    Witam wszystkich.
    Piszę bo jestem w dość trudnej sytuacji: byłem poszkodowany w
    kolizji, na miejsce wezwana była policja, zakończyło się ukaraniem
    sprawcy (nie mnie) w postępowaniu mandatowym.
    PT pała pouczył mnie, że nie mam potrzeby spisywania żadnego
    oświadczenia ze sprawcą, wystarczy że powołam się w ubezpieczalni
    na nr polisy sprawcy i zgłoszę szkodę i nastąpi jej likwidacja.
    Tak tez zrobiłem, początkowo byłem zaskoczony ze firma (Allianz)
    ubezpieczeniowa nie ma oddziału w moim mieście (Szczecinie), a
    likwidacja szkody odbędzie się za pośrednictwem CLSIOR w Gdańsku,
    ale co tam.... Dostałem emailem dokumenty, które juz następnego
    dnia po zgłoszeniu szkody oddałem rzeczoznawcy z firmy dokonującemu
    oględzin mego wehikułu. Tenże poinformował mnie, że wystarczy
    teraz chwilkę poczekać, oni sporządzą kosztorys naprawy, zdobędą
    zaświadczenie z Policji i oświadczenie od sprawcy i najszybciej jak
    możliwe wypłacą należne odszkodowanie (bo taką formę rozliczenia
    wybrałem). I zaczęły płynąć tygodnie, kilkakrotnie dzwoniłem na
    ich infolinie ( bo tylko taki kontakt umożliwia firma Allianz
    poszkodowanym), by dowiadywać się ze ciągle im brakuje dokumentów z
    Policji (bo Policja ciągle nie przesłała) i od sprawcy
    (najwyraźniej nie przejawiał dobrej woli w likwidacji szkody ale to
    nie powinno być przeszkodą). Po odczekaniu miesiąca z okładem (bo
    taki to termin przewiduje KPA na załatwienie sprawy urzędowej -
    wystawienia kopii z notatki z kolizji) mocno zdenerwowany próbowałem
    się skontaktować z moim likwidatorem szkody (w Allianz jest procedura
    taka ze dzwoni się do infolinii, a ta poleca likwidatorowi kontakt ze
    mną) by dowiedzieć się w czym sęk, niestety tenże nie raczył
    oddzwaniać. Zadzwoniłem więc na policje by się dowiedzieć ile im
    schodzi na przesłanie kopii takiego zaświadczenia i jak usłyszałem
    to co za raz napiszę to ,,normalnie witki mi opadły":
    zaświadczenia są takie wystawiane ,,od ręki", a w sprawie mojej
    kolizji nikt nie występował.
    Poirytowany zadzwoniłem do callcenter z prośbą o kontakt z
    bezpośrednim przełożonym mojego likwidatora i pokrótce określiłem
    w czym rzecz. Zadzwonił do mnie jeszcze tego samego dnia ktoś i
    przepraszał obiecywał, że skontaktuje się z moim likwidatorem i
    wyjaśni wszystko i oddzwoni. Powiedział też rzecz, która była w
    sprzeczności z tym co twierdziły miłe głosy w callcenter, że do
    likwidacji szkody niezbędne jest oświadczenie sprawcy. Nieoddzwonił
    nikt.
    W chwili obecnej nie mogę nic więcej zrobić: bo Policja mi nie
    wystawi kopii bo ,,wystawia tylko ubezpieczalnią" , a kontaktu z
    kimkolwiek w firmie Allianz nie mam praktycznie żadnego.
    Chciałbym jakoś zareagować, ale nie bardzo wiem, jak stąd proszę o
    pomoc:

    - czy są jakieś przepisy zobowiązujące ubezpieczyciela do
    załatwiania sprawy w określonym trybie (bo jeśli są, to mam
    nieodparte złudzenie iż w moim przypadku zostały naruszone)?

    - czy Policja faktycznie nie ma obowiązku wystawienia mi kopii
    zaświadczenia jako poszkodowanemu w kolizji?

    - czy są wreszcie jakieś instytucje (urzędy), które czuwają nad
    interesem poszkodowanych i mogą np. w trybie decyzji administracyjnej
    nakazać wyprostowanie sprawy?

    i wreszcie
    - czy mogę już teraz domagać się na innej drodze (powództwa
    cywilnego) rekompensaty poniesionych strat, a jeśli tak to kogo
    pozywać (sprawcę czy ubezpieczyciela)?

    i bardzo prosiłbym o odpowiedzi osób które znają prawo
    (najchętniej z odwołaniem do obowiązujących przepisów)
    dz i pzdr
    kuba