-
1. Data: 2003-02-21 18:07:42
Temat: Prawo autorskie do gry
Od: Janusz Gregorczyk <p...@p...gazeta.pl>
Witam.
Zastanawiam się nad realizacją w formie programu komputerowego
współczesnych gier planszowych (i nie tylko). Interesuje mnie kwestia
praw autorskich do gry. Pisząc "gra" mam na myśli zbiór zasad z tą grą
powszechnie kojarzony.
Interesuje mnie jedynie praktyczny, z punktu widzenia polskiego i
europejskiego prawa, aspekt sprawy. Chodzi mi o to, by upewnić się, że
sprzedając daną grę nie naruszam (nieświadomie) prawa. Co powinienem
zrobić, jako autor danego programu, by zabezpieczyć się przed ew.
problemami ze strony oryginalnego autora gry? Domyślam się, że w
większości przypadków wystarczy nieznaczna modyfikacja (rozszerzenie?)
zasad lub zmiana nazwy/terminologii.
Aby sprecyzować nieco pytanie, dodam, że na liście gier, które wzbudziły
moje wątpliwości, są m.in. (wybrałem reprezentatywne przykłady):
- "Tetris" - klasyk, miliony nazw, ale bez wątpienia opracowany
współcześnie,
- "Arkanoid" - jw.,
- "Same Game" - znane także jako Same, Clicks - nie udało mi się ustalić
pochodzenia,
- "Scrabble" - w tysiącach różnych wersji, należy prawdopodobnie do Mattell,
- "Connect Four" - znane także jako Four In A Row, Quaddro, Quadlist,
Take Four - pochodzi prawdopodobnie z Hasbro,
- "Hex" - pochodzenie z lat czterdziestych, prawdopodobnie wymyślone
przez Johna Nasha.
Dodatkowo dodam, że każda z ww. gier i setki innych są szeroko dostępne
w wielu wersjach, także w dużych i trochę mniejszych serwisach gier
online (np. kurnik, ludoteka), gdzie nie jest określone ich pochodzenie etc.
Będę wdzięczny za wypowiedź osoby zorientowanej dobrze (od strony
praktycznej) w temacie prawa autorskiego (patentowego?).
Pozdrawiam.
--
Janusz Gregorczyk - proxi(at)poczta.gazeta.pl