  • 1. Data: 2009-02-08 18:11:38
    Temat: Prawa i obowiazki prokuratora
    Od: a...@p...onet.pl

    Kowalski sklada na policje zawiadomienie o popelnieniu przestepstwa,
    (kodeks karny, Kowalski nie jest osoba pokrzywdzona -- jedynie
    swiadkiem)
    polica przesyla sprawe do prokuratury, prokuratura odmawia wszczecia
    postepowania nie podajac uzasadnienia.

    Kowalski pisze odwolanie, obszernie je uzasadnia, podaje szczegoly
    zajscia
    -- prokurator rozpatrujacy odwolanie (inny niz poprzednio) odmawia
    przyjecia
    srodka odwolawczego podajac nastepujace uzasadnienie -- Kowalski nie
    jest osoba pokrzywdzona zatem nie jest osoba uprawniona do wniesienia
    odwolania.

    I teraz pytanie -- prokurator rozpatrujacy odwolanie nie przyjal go z
    przyczyn
    formalnych -- OK. Zapoznajac sie z aktami sprawy i odwolaniem
    dowiedzial
    sie jednak o zaistnialej sytuacji i o prawdopodobnym bledzie w
    dzialaniu
    prokuratury / policji. Skoro zatem powzial informacje o popelnieniu
    przestepstwa,
    to jak powinien sie zachowac? Zarzadzic wszczecie postepowania z
    urzedu?
    Czy ma do tego prawo? A moze jako funkcjonariusz publiczny ma do tego
    obowiazek?

    A.D.

  • 2. Data: 2009-02-08 19:29:17
    Temat: Re: Prawa i obowiazki prokuratora
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Uzytkownik <a...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Kowalski sklada na policje zawiadomienie o popelnieniu przestepstwa,
    > (kodeks karny, Kowalski nie jest osoba pokrzywdzona -- jedynie
    > swiadkiem)

    A cos blizej?
    Moze Kowalski powinien sie zajac swoimi sprawami.... - ewentualnie odwolanie
    do Elzbiety Jaworowicz.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-02-08 19:39:48
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    <a...@p...onet.pl> wrote
    > I teraz pytanie -- prokurator rozpatrujacy odwolanie nie przyjal go z
    > przyczyn
    > formalnych -- OK.

    Zgadza sie.

    >Zapoznajac sie z aktami sprawy i odwolaniem
    > dowiedzial
    > sie jednak o zaistnialej sytuacji i o prawdopodobnym bledzie w
    > dzialaniu
    > prokuratury / policji.

    nie wiadomo, moze analizowal jedynie tresc odwolania, a nie meritum sprawy.
    odrzucajac odwolanie formalnie nie mial obowiazku wchodzenia w calosc
    materialów.

  • 4. Data: 2009-02-08 21:56:58
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    > polica przesyla sprawe do prokuratury, prokuratura odmawia wszczecia
    > postepowania nie podajac uzasadnienia.

    Cos tu pokreciles. Odmowa wszczecia musi miec uzasadnienie.

    > to jak powinien sie zachowac? Zarzadzic wszczecie postepowania z
    > urzedu?
    > Czy ma do tego prawo? A moze jako funkcjonariusz publiczny ma do tego
    > obowiazek?

    Jesli ma informacje o przestepstwie sciganym z urzedu to ma obowiazek.
    Pamietaj, ze sa przestepstwa np. scigane z oskarzenia prywatnego. Za malo
    informacji w twoim poscie aby cos konkretnego powiedziec.

    grzech

  • 5. Data: 2009-02-08 22:05:15
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "grzech" <s...@p...onet.pl> wrote
    > Jesli ma informacje o przestepstwie sciganym z urzedu to ma obowiazek.

    Tylko coś jednak musiało być przyczyną (pierwszej) odmowy. Może uznano
    niską szkodliwość-brak znamion przestępstwa (zwłaszcza jak pokrzywdzony
    niechętny), może za mało wiarygodną informacją, a może przeprowadzono
    czynności sprawdzające i się nie potwierdziło (brak śladów/dowodów)

  • 6. Data: 2009-02-08 22:48:29
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > niechętny), może za mało wiarygodną informacją, a może przeprowadzono
    > czynności sprawdzające i się nie potwierdziło (brak śladów/dowodów)

    Dlatego napisałem, że za mało informacji.

  • 7. Data: 2009-02-09 19:33:29
    Od: a...@p...onet.pl

    On Feb 8, 11:56 pm, "grzech" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Cos tu pokreciles. Odmowa wszczecia musi miec uzasadnienie.

    Nie bylo uzasadnienia -- jedno zdanie - odmowa wszczęcia.
    (I trzy literówki w piśmie !!!)

> [...]

    > Za malo
    > informacji w twoim poscie aby cos konkretnego powiedziec.

    Przepraszam, nie bede tutaj szczegolowo sprawy opisywal
    -- natomiast chcialbym jeszcze zapytac, czy mozna jednoznacznie
    okreslic, ktore paragrafy KK podlega sciaganiu urzedu, a ktore nie?
    (paragraf nr X tak, paragraf nr Y nie?)

    Wyszperalem takie cos:

    Zasada ścigania z urzędu jest normą ogólną, zgodnie
    z którą wszczęcie i kontynuowanie postępowania karnego
    w sprawie o przestępstwo jest wyrazem realizacji interesu
    ogólnospołecznego (państwowego) i nie wymaga ani
    inicjatywy, ani współdziałania ze strony osób
    pokrzywdzonych.

    I dalej m.in.
    Przepisy kodeksu postępowania karnego nie wskazują
    wprost, które przestępstwa są ścigane urzędu. Pozwalają
    to ustalić przepisy prawa karnego materialnego, które
    określają przestępstwa ścigane w innym trybie niż
    z urzędu. Przyjmuje się więc a contrario, że ścigane
    z urzędu są te wszystkie przestępstwa, które nie są
    ścigane w innym trybie, np. z oskarżenia prywatnego
    czy na wniosek.

    IMO sprawa jak najbardziej dotyczy "interesu ogolnospolecznego
    (panstwowego)". Gdzie moglbym poczytac cos wiecej na
    ten temat?

    A.D.

  • 8. Data: 2009-02-09 19:43:56
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    e.googlegroups.com...
    On Feb 8, 11:56 pm, "grzech" <s...@p...onet.pl> wrote:

    .

    >Przepraszam, nie bede tutaj szczegolowo sprawy opisywal

    A szkoda. Mysle, ze bylyby duzo wieksze szanse na zasugerowanie czegos.
    Wiesz - lepiej wiedziec, czy ma si edo czynienai z czyms powaznym - np.
    widziales jak X sprzedawal Ygrekowi narkotyki (choc ja za penalizacja
    narkotykow ni ejestem), moze Z ma w piwnicy fabryczne bankonotow, a moze
    sasiad publicznie wyrazal sie niepochlebnie o Ojcu Tadeuszu i na niego
    zlozyles doniesienie :)

    >natomiast chcialbym jeszcze zapytac, czy mozna jednoznacznie
    okreslic, ktore paragrafy KK podlega sciaganiu urzedu, a ktore nie?
    (paragraf nr X tak, paragraf nr Y nie?)

    Masz to okreslone w kodeksie karnym. Jezeli nei pisze nic, znaczy ze z
    urzedu. Jesli pisze, ze na wniosek , to na wniosek.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2009-02-09 20:57:02
    Od: "grzech" <s...@p...onet.pl>

    >Nie bylo uzasadnienia -- jedno zdanie - odmowa wszczęcia.
    >(I trzy literówki w piśmie !!!)

    I zapewne był tam wymieniony art.17 k.p.k. paragraf 1 punkt.... Ten punkt
    jest tu bardzo ważny.

    >IMO sprawa jak najbardziej dotyczy "interesu ogolnospolecznego
    >(panstwowego)". Gdzie moglbym poczytac cos wiecej na
    >ten temat?

    Mogę podpowiedzieć pierwszy lepszy podręcznik akademicki. Obawiam się, że
    niewiele z tego zrozumiesz.

    grzech