  • 1. Data: 2009-06-18 11:21:29
    Temat: Powinowactwo z krewnymi małżonka
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Czy dobrze interpretuję zapis z KRiO art 61^8 §1 że pomimo rozwodu, np.
    teście zostają teściami dalej?
    Konkretnie chodzi mi o związek z sytuacją kiedy ze swojej polisy
    przysługuje z tytułu zgony teścia wypłata odszkodowania. W sytuacji trwania
    małżeństwa - sprawa jest jednoznaczna.
    Ale po rozwodzie wydawało mi się że teść już nie jest teściem i takie
    odszkodowanie nie będzie mi przysługiwało.

    W nawiązaniu do tego właśnie zapisu z KRiO sądzę że teraz nawet po
    rozejściu się z małżonkiem, teście są teściami. Wówczas czy dobrze myślę że
    w następstwie śmierci takiego 'teścia' będę miał prawo do odszkodowania ze
    swojej polisy na życie (przewiduje takie odszkodowania moja polisa)?

    Wszak powinowactwo to stosunek prawno-rodzinny łączący jednego małżonka z
    krewnymi drugiego. Jest wyłącznie więzią prawną, w odróżnieniu od
    pokrewieństwa, które jest więzią biologiczno-prawną.

  • 2. Data: 2009-06-18 16:44:01
    Temat: Re: Powinowactwo z krewnymi małżonka
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Herald pisze:

    > Ale po rozwodzie wydawało mi się że teść już nie jest teściem i takie
    > odszkodowanie nie będzie mi przysługiwało.

    I to wydaje się słuszny pogląd. A jak definiuje "teścia" polisa lub owa?

    > W nawiązaniu do tego właśnie zapisu z KRiO sądzę że teraz nawet po
    > rozejściu się z małżonkiem, teście są teściami.

    Teść już nie jest teściem. Bo teść to według języka polskiego to ojciec
    męża, a nie powinowaty określonego stopnia. Ojciec żony to cieść ;)

    > Wszak powinowactwo to stosunek prawno-rodzinny łączący jednego małżonka z
    > krewnymi drugiego.

    No widzisz, ale jaki to ma związek z byciem lub nie byciem teściem
    (cieściem)?

    --
    @2009 Johnson

  • 3. Data: 2009-06-18 16:55:18
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

    Tu:
    http://www.pzu.pl/pub/files/PZU_ZYCIE_SA/5/owu_ZR.pd
    przykładowe owu z "teściem"
    Ubezpieczyciel nie posługuje sie zwrotem "teść", tylko pojęciem "rodzic
    aktualnego małżonka". Tak więc powinowactwo tu nie ma żadnego znaczenia.
    Obstawiłam że będzie tak wszędzie (u innych ubezpieczycieli)

    --
    @2009 Johnson

  • 4. Data: 2009-06-18 18:55:29
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 18 Jun 2009 18:55:18 +0200, Johnson napisał(a):

> [...]
    > Ubezpieczyciel nie posługuje sie zwrotem "teść", tylko pojęciem "rodzic
    > aktualnego małżonka". Tak więc powinowactwo tu nie ma żadnego znaczenia.

    Ja w swojej polisie z kolei (także PZU) mam:
    [...]
    - śmierć rodziców ubezpieczonego i rodziców małżonka
    [...]
    Wiemy o co chodzi, ale generalnie taki sformułowane zdanie jest bardzo
    hm.... ten spójnik "i" wydaje się być warunkiem koniecznym dla spełnienia
    przesłanki, czyli śmierć jednych rodziców i drugich.

    > Obstawiłam że będzie tak wszędzie (u innych ubezpieczycieli)

    Z kolei w Axie mam:
    [...]
    - śmierć rodziców Ubezpieczonego
    - śmierć rodziców współmałżonka Ubezpieczonego
    [...]

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)

  • 5. Data: 2009-06-18 22:14:20
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    > Teść już nie jest teściem. Bo teść to według języka polskiego to ojciec
    > męża, a nie powinowaty określonego stopnia. Ojciec żony to cieść ;)

    Ojciec męża to był świekier, ojciec żony to był teść albo cieść. Ale to
    dawne określenie, teraz to już zostali teściowie.

    Pozdrawiam Przemek