  • 1. Data: 2007-09-30 10:56:19
    Temat: Pomocnik ale za darmo
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    Slyszy sie, ze podpisy pod listami poparcia trzeba zbierac za darmo.
    Poslowie maja asystentow spolecznych, co jakis czas slyszy sie ze ktos cos
    robi za darmo (taki powiedzmy wolontariat).

    Pytanie z innej beczki. Czy mozna na takich zasadach zatrudnic kogos za
    darmo ?

    Powiedzmy, ze umowa jest tresci, ze ja kogos ucze a ten ktos dla mnie zbiera
    podpisy za darmo.

    Jak sie do tego ma placa minimalna ? W poprzednich postach juz ktos
    naswietlal, ze nie tylko kodeks pracy. A wiec co ?

    Icek

  • 2. Data: 2007-10-01 09:13:23
    Temat: Re: Pomocnik ale za darmo
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Sep 2007, Icek wrote:

    > Pytanie z innej beczki. Czy mozna na takich zasadach zatrudnic

    Słowo "zatrudnić" powoduje zacięte spory i zakres definicji
    "zatrudnienia", raczej go unikaj jak szukasz ścisłej odpowiedzi.

    > kogos za darmo ?
    >
    > Powiedzmy, ze umowa jest tresci, ze ja kogos ucze a ten ktos dla mnie zbiera
    > podpisy za darmo.

    Czy zechcesz przyjąć do wiadomosci, że po polsku "za darmo" oznacz ZA
    NIC, a nie za coś, np. za naukę? ;>
    Bo piszesz o czynności wykonywanej *w zamian* za naukę.

    > Jak sie do tego ma placa minimalna ?

    Nijak. Ona dotyczy PRACY.
    Co to jest praca masz zdefiniowane tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-pracy--1_2_
    122.html
    Streszczenie:
    - zakres obowiązków
    - czas pracy
    - pod kierownictwem

    > W poprzednich postach juz ktos
    > naswietlal, ze nie tylko kodeks pracy. A wiec co ?

    Mnóstwo różnych przepisów.
    Świadczenia "za darmo" masz np. tu:
    _117.html
    ...w postaci darowizny czy np. umowy zlecenia (którz MOŻE być
    nieodpłatna).
    I nie wyciągaj z tego wniosku, że brak odpłatnosci oznacza
    brak podatku, bo to byłaby nieprawda - powstaje przychód (w postaci
    nieodpłatnego swiadczenia) i tylko NIEKIEDY jest zwolniony, musi
    być na to kolejny przepis.

    pzdr, Gotfryd