  • 61. Data: 2021-05-31 12:33:58
    Temat: Re: Polak katolik
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 31 May 2021 12:26:11 +0200, J.F napisał(a):

    > Przy czym islam to sporo zapozyczyl na poczatku.

    Ująłeś to eufemistycznie:

    "Islam wywodzi się z judaizmu i chrześcijaństwa, czego świactwem jest m.in.
    obecność Abrahama, Mojżesza, czy Jezusa w Koranie. Wg muzułmanów, to co
    zostało objawione Żydom i chrześcijanom, zostało uzupełnione przez
    Mahometa, a treść Koranu powstała w wyniku objawień Archanioła Gabriela."

    https://www.ateistanaamen.pl/religie-abrahamowe/

    Mahomet to według nich ostatni i najważniejszy prorok.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ubóstwie."
    autor nieznany

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 62. Data: 2021-05-31 12:44:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 May 2021 11:00:46 +0200, Olin wrote:

    > Trudno powiedzieć, bo takich statystyk nie ma. Sprawa nie jest chyba
    > marginalna, bo rodzimi arcykapłani zostali w trybie pilnym - mają się
    > stawić w październiku (sic!) - wezwani do Watykanu. Raczej nie będą
    > rozmawiać o trzeciej tajemnicy fatimskiej.

    Czy nie jest ... nie wiem, czy niemarginalna by sie teraz utrzymala w
    tajemnicy. A wywlekaja sprawy sprzed lat.

    Ale tryb pilny ciekawy - papiez postanowil walczyc z ta "pedofilska
    mafia", czy za duzo listow z Polski dostaje,

    Czy prasa przesadza?
    https://tvn24.pl/polska/polscy-biskupi-wezwani-do-wa
    tykanu-przez-papieza-franciszka-w-trybie-pilnym-5104
    240

    A moze swietopietrze przestali wplacac, bo pandemia Ojcze Swiety :-)

    J.

  • 63. Data: 2021-05-31 13:43:38
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 31.05.2021 o 12:26, J.F pisze:

    > Przykazania moze inne, ale wydzwiek podobny.

    U jednych "nie zabijaj", a u innych "zabijaj".
    Faktycznie, wydźwięk podobny. Jedni powielili od drugich i teraz są we
    wszystkich systemach prawnych.

    > Tak czy inaczej - do naszych czasow dotrwalo "nie zabijaj", "nie
    > kradnij" i "nie mow falszywego swiadectwa".
    > W azjatyckich kulturach "nie cudzoloz" jakos luzniej bylo traktowane.

    Bo u nas zgodnie z powielonym z 10 przykazań prawem za cudzołóstwo idzie
    się do więzienia.
    A nie... czekaj... tego akurat zapomnieli powielić.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 64. Data: 2021-05-31 13:56:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 May 2021 13:43:38 +0200, Kviat wrote:

    > U jednych "nie zabijaj", a u innych "zabijaj".
    > Faktycznie, wydźwięk podobny. Jedni powielili od drugich i teraz są we
    > wszystkich systemach prawnych.

    Zabijaj niewiernych :-)
    Wiernych nie zabijaj.

    Juz Ci Olin przypominal, jak to wyglada w Biblii.
    A potem w chrzescijanstwie na przestrzeni wiekow.

    > Bo u nas zgodnie z powielonym z 10 przykazań prawem za cudzołóstwo idzie
    > się do więzienia.
    > A nie... czekaj... tego akurat zapomnieli powielić.

    albo zdazyli skasowac.

    Choc u nas w Polsce chyba nigdy nie bylo oficjalnie karane.
    A moze i bylo, tylko rzadko stosowane

    https://twojahistoria.pl/2019/02/28/jak-w-dawnej-pol
    sce-karano-za-cudzolostwo-ukazaly-sie-doglebne-badan
    ia-tematu/

    https://www.wilanow-palac.pl/krysa_czyli_o_karze_za_
    cudzolostwo.html

    J.

  • 65. Data: 2021-05-31 13:58:47
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 31 May 2021 13:43:38 +0200, Kviat napisał(a):

    > Bo u nas zgodnie z powielonym z 10 przykazań prawem za cudzołóstwo idzie
    > się do więzienia.
    > A nie... czekaj... tego akurat zapomnieli powielić.

    Teraz jest róbta, co chceta, ale nie zawsze tak było:

    "Przechodząc do pobieżnej charakterystyki karalności cudzołóstwa w
    pierwszych wiekach polskiej państwowości, przytoczyć należy relację
    kronikarza niemieckiego Thietmara z Merseburga, według której w XI w.
    cudzołóstwo karano surowo, nawet śmiercią, przy czym niewierną żonę mąż
    zabijał na miejscu albo okaleczał, szczególnie poprzez obcięcie nosa, uszu
    bądź włosów14, zaś przyłapany in flagranti cudzołożnik poddawany był nader
    wymyślnej karze, a mianowicie prowadzono go na most targowy i
    przymocowywano do niego, wbijając gwóźdź przez mosznę, a następnie
    umieszczano obok nóż, pozostawiając nieszczęśnikowi trudny wybór ? albo tam
    umrzeć, albo odciąć ową część ciała

    Interesujące postanowienia w tej mierze zawierał także gdański kodeks
    prawa lubeckiego z 1263 roku, przewidując specyficzną karę o niewątpliwie
    hańbiącym charakterze. Stanowił on, że ,,jeśli mąż przyłapie kogoś ze swą
    ślubną małżonką, to jest prawem męża wyprowadzić kochanka, wiodąc go
    ulicami w górę i w dół miasta, trzymając go za jego męskość"

    Rygorystyczne wobec pożycia seksualnego były również źródła prawa
    początku czasów nowożytnych. Constitutio Criminalis Barbenghensis z 1507
    roku groziła bowiem karą miecza mężczyźnie cudzołożącemu z zamężną kobietą,
    a Constitutio Criminalis Carolina z 1532 r. za cudzołóstwo przewidywała
    spalenie na stosie, a zabicie cudzołożników schwytanych na gorącym uczynku
    uznawała za niekaralne23. Za pośrednictwem dzieła Bartłomieja Groickiego
    Artykuły prawa majdeburskiego. Postępek sądów około karania na gardle,
    wydanego po raz pierwszy w 1559 roku, rozwiązania te wywarły wpływ na
    kształt prawa miejskiego i wiejskiego w Polsce, a sam Groicki uważał, że
    cudzołóstwo zawsze powinno być karane śmiercią, co miało dotyczyć tak
    kobiet, jak i mężczyzn. Jednak w praktyce dość rzadko wydawano za
    cudzołóstwo wyroki śmierci, a częściej na bogatych mieszczan nadal
    nakładano kary pieniężne, w stosunku zaś do uboższych cudzołożników
    stosowano kary cielesne, osadzanie pod pręgierzem lub w gąsiorze oraz
    wypędzanie z miasta, jak też, nawiązując do dawnych kar kanonicznych,
    zmuszano do publicznej pokuty."

    https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/ite
    m/7470/Karalno%C5%9B%C4%87%20cudzo%C5%82%C3%B3stwa%2
    0na%20przestrzeni%20wiek%C3%B3w.pdf?sequence=1&isAll
    owed=y

  • 66. Data: 2021-05-31 15:29:59
    Temat: Re: Polak katolik [konkordat Akcji Wyborczej Solidarność + Unii Wolności]
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dla odmiany chodzenie w pedalskich kolorach ciuchów nie jest na pokaz, a całą rodzinę
    pedalstwo ma tam gdzie i przyjaciół..

    -----

  • 67. Data: 2021-05-31 15:47:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Namiastką kary świeckiej za cudzołóstwo jest orzeczenie winy za rozpad związku, bywa
    kosztowne.

    -----

  • 68. Data: 2021-05-31 15:51:04
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Fajne.
    Podobnie żołnierze Ludowego Wojska Polskiego mogli prowadzić kradnących żołnierzy
    Armii Radzieckiej.
    Dziwnym trafem żony komunistów wolały mocniejszych towarzyszy, zawsze to więcej
    kartek na cukier.

    -----

  • 69. Data: 2021-05-31 15:52:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pojedź do Arabii i nie święć, to się przekonasz.

    -----

  • 70. Data: 2021-05-31 15:54:30
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    No widzisz - nie wiesz, a krytykujesz (jak wielu innych cymbałów - i nie bierz tego
    osobiście).

    -----