  • 21. Data: 2002-12-08 21:19:27
    Temat: Re: Podswietlenie auta a prawo ??
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Niestety niedokładnie przeczytałeś tę ustawę. Używanie oświetlenia innego,
    niż zgodnego z przepisami jest zabronione w art. 66.4 pkt 2 tej ustawy.
    Pozwolę sobie go zacytować:

    Zabrania się:
    1) (...)
    2) stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie
    odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych,
    3) (...)

    Przepisem szczegółowym dotyczącym oświetlenia jest ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
    TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie
    warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
    (Dz. U. z dnia 15 maja 1999 r.), o światłach mówiący w par. 12. Zacytuję go:

    12. 1. Pojazd powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:
    1) drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie
    prędkości przekraczającej 40 km/h,
    2) mijania - pojazd samochodowy,
    3) kierunkowskazy - pojazd samochodowy i przyczepa; nie dotyczy to
    motocykla jednośladowego zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1
    stycznia 1986 r.,
    4) hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa,
    5) oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i
    przyczepa,
    6) pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości
    1,6 m lub więcej,
    7) pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa,
    8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy,
    9) odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa,
    10) odblaskowe przednie - przyczepa,
    11) odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0
    m, ciągnik siodłowy i przyczepa,
    12) awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa,
    13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i
    przyczepa,
    14) cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla,
    15) obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których
    szerokość przekracza 2,1 m;
    przepisy pkt 12-15 nie dotyczą pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy
    przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych.
    2. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
    1) drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1,
    2) przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego,
    3) pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona w ust. 1 pkt 6,
    4) postojowe - pojazdu samochodowego o długości nie przekraczającej 6,0 m i
    szerokości nie przekraczającej 2,0 m; zabrania się umieszczania tych świateł
    na innych pojazdach,
    5) odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1
    pkt 11,
    6) odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego,
    7) jazdy dziennej - pojazdu samochodowego,
    8) pozycyjne boczne - pojazdu samochodowego o długości przekraczającej 6,0
    m, ciągnika siodłowego i przyczepy,
    9) obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, których
    szerokość przekracza 1,8 m,
    10) cofania - przyczepy,
    11) awaryjne - motocykla,
    12) przeciwmgłowe tylne - motocykla,
    13) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy.

    Załącznik nr 6 do tego aktu prawnego określa dokładnie jakim parametrom mają
    odpowiadać poszczególne światła. O neonówkach pod progami i "smugaczach" na
    spryskiwaczach nic nie napisano, z czego wynika - moim zdaniem
    jednoznacznie - że zakładać ich nie można.

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 22. Data: 2002-12-08 21:30:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Ciekawi mnie potwornie, z czym można pomylić antenę albo spryskiwacz, że też
    trzeba koniecznie je podświetlić.
    Dla podświetlenia progów znalazłem takie zastosowanie praktyczne,że jak się
    zatrzyma, to można zauważyć kałużę na jezdni.
    :-D

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 23. Data: 2002-12-08 22:43:27
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > progami i "smugaczach" na spryskiwaczach nic nie napisano, z czego
    > wynika - moim zdaniem jednoznacznie - że zakładać ich nie można.

    a ze to przepraszam gdzie jest napisane ?? pojazd powinien byc - to jest
    NIEZBEDNE wyposazenie ...... ale nie pisze ze zabrania sie montowania tego i
    tego...... znowu LUKA w polskim durnym prawie..... i CO TY na to ?? co
    pan Policjant mi powie... ze nie wolno tego miec....... a ja go zapytam - a
    gdzie tak jest napisane ?? i co mi pokaze ?? kodeks w ktorym pisze jakie
    swiatla auto posiadac MUSI ??????????? glupie

    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 24. Data: 2002-12-08 22:47:55
    Od: "AndrzejW" <lachemsc@skasuj_to.poczta.onet.pl>

    "Grooha" <m...@g...pl> wrote in message
    > hmmmmmmm........... Przeczytalem wlasnie kodeks drogowy a w tym...
    > UZYWANIE SWIATEL ZEWNETRZNYCH - art 51 i art 52.......
    >
    > Jakos nigdzie tam nie pisze o zakazie uzywania innego oswietlenia.....
    > !!!!!!!!!!!!!!! Czy jestescie pewni swoich odpowiedzi ?? Bo cos nie
    bardzo
    > mi sie wydaje..... Jesli znowuz jestescie pewni - oprosze o przytoczenie
    mi
    > odpowiedniej ustawy, artykulu w ktorym jest czarne na bialym opisany
    wlasnie
    > w/w zakaz...

    Wydaje mi się że zajrzałeś tu pytając o radę?
    Jak się wymigać, etc.
    Dostałeś kilkanaście odpowiedzi, ale jeśli ci one nie pasują, to
    możesz montować swoje świetliki, droga wolna.

    Mnie osobiście nie przeszkadzają takie zabawki, co najwyżej
    śwadczą o kierowcy (vide nalepka PIONEER na tylnej szybie malucha).

  • 25. Data: 2002-12-08 23:10:05
    Od: "Grooha" <m...@g...pl>

    AndrzejW wrote:

> [...]
    >
    > Mnie osobiście nie przeszkadzają takie zabawki, co najwyżej
    > śwadczą o kierowcy (vide nalepka PIONEER na tylnej szybie malucha).

    nalepka PIONEER na tylnej szybie malucha - no tu sie z Toba zgodze...... ale
    wlasnie... czy tak moze byc ?? czy mozna sobie nakleic naklejke na pol
    tylniej szyby ?? albo wstawic do malucha pseudo polke z glosnikami pod
    szybe z tylu - ktora rowzniez zaslania 3/4 tylniej szyby ??
    Co do podswitlenia auta i tych nieszczesnych swietlkikow - dlczego sadzisz
    ze to swiadczy o kierowcy ?? Moze poprotu lubi sie wyrozniac z tlumu, albo
    byc "na czasie" i jak ma na to pieniadze - czemu ma byc taki sam jak inni ??
    Walsnie o to w zyciu chodzi... zeby pokazac sie z innej strony,...... byc
    innym ...... a nie kazdy taki sam... Kazdy patrzy na to z innej strony......
    Montowac swietlikow nie musze bo juz to zrobilem, i wcale sie nie czuje
    gorszy przez to ze lubie sie wyrozniac z tlumu - a czy to swiadczy o
    kierowcy ?? - tak, z tym ze nie zawsze w zlym znaczeniu !!!

    --
    pozdrawiam, Grooha
    --------------------------------

  • 26. Data: 2002-12-08 23:34:57
    Od: "Hubert Kowalski" <h...@u...infinium.pl>

> [...]
    > NIEZBEDNE wyposazenie ...... ale nie pisze ze zabrania sie montowania tego
    > tego...... znowu LUKA w polskim durnym prawie..... i CO TY na to ??

    Zakaz ten wynika z art. 66.4 pkt 2 ustawy, jeszcze raz za Robertem:
    <cytat>
[...]
    </cytat>
    Oswietlenie o ktorym piszesz nie odpowiada warunkom okreslonym w przywolanym
    rozporzadzeniu, wiec zgodnie z ustawa _nie_mozna_ go stosowac.

    Pozdrawiam

    Hubert

  • 27. Data: 2002-12-09 13:55:04
    Od: "ERY" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam> napisał w
    wiadomości news:astpld$hlb$1@news.tpi.pl...
    > Generalnie tego typu oświetlenia nie możesz mieć.

    A samochody Coca-Coli, co na święta jak choinki jeżdżą???
    Jakoś nie słyszałem, żeby z policją problemy mieli. Nawet w reklamach takie
    auta pokazują.

    ERY

  • 28. Data: 2002-12-09 15:27:49
    Od: "[ piotr sut ]" <W...@t...pl>

    'Grooha' wyklawiaturzył/a w niusie
    news:at0htq$c7j$1@news.gazeta.pl taką oto treść:

> [...]
    | jest NIEZBEDNE wyposazenie ...... ale nie pisze ze zabrania sie
    | montowania tego i tego...... znowu LUKA w polskim durnym

    Jaka luka?
    Czy Ty wszystko musisz miec lopatologicznie wytlumaczone?
    Czasy kodeksow kazuistycznych dawno sie skonczyly.
    Jak sobie wyobrazasz kodeks w ktorym musialy by byc wymienione wszystkie
    przedmioty, ktorych nie wolno montowac do samochodu? Zawsze sie znajdzie
    rzecz, ktorej by nie wymieniono w przepisie. I co wtedy?

    Ustawodawca napisal: "Zabrania się: (...) stosowania w pojeździe
    przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym
    w przepisach szczegółowych".
    A w przepisie szczegolnym masz wymienione w co _powienien_ byc
    wyposazony pojazd.

    Skoro nie mozna montowac nic ponad to, co mozna, to w czym problem?
    Mozna sie ewentualnie zastanawiac, czy w przepisie szczegolnym nie
    powinny byc jeszcze inne swiatla. Ale skoro ich nie ma, to nie mozna ich
    montowac i koniec.

    | co pan Policjant mi powie... ze nie
    | wolno tego miec....... a ja go zapytam - a gdzie tak jest napisane ??
    | i co mi pokaze ?? kodeks w ktorym pisze jakie swiatla auto posiadac
    | MUSI ??????????? glupie

    Nie przyjmuj mandatu. Sedzia w grodzkim wytlumaczy o co chodzi. A nam
    przekazesz swe doswiadczenia.

    ->piotr

  • 29. Data: 2002-12-09 16:10:01
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "[ piotr sut ]" <W...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Nie przyjmuj mandatu. Sedzia w grodzkim wytlumaczy o co chodzi.

    Z tym że za drobną opłatą.No ale jak Cię stać na świecidełka......

    Leszek

    GG 1631219
    "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"

  • 30. Data: 2002-12-09 16:11:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    | A samochody Coca-Coli, co na święta jak choinki jeżdżą???
    | Jakoś nie słyszałem, żeby z policją problemy mieli. Nawet w reklamach
    takie
    | auta pokazują.

    A ja słyszałem. Kilku zabrali dowody rejestracyjne. Później już nie jeździli
    jak choinki.