  • 1. Data: 2006-05-30 11:06:22
    Temat: Piwo - prohibicja, procenty wagowe i objętościowe
    Od: zyli <z...@p...onet.sp>

    Witam.
    Wcześniej zadałem to pytanie na alt.pl.piwo ale nie wiedzą, dlatego
    pozwoliłem sobie to pytanie postawić na tej liście.

    W ubiegły piątek niektóre sklepy informowały, że:
    "nie będą prowadzić sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej
    4,5%". Kropka.
    Zabrakło małego dopisku o jakie procenty chodzi: wagowe czy objętościowe.
    Ponieważ gęstość alkoholu to ok. 0,8 kg/l, czyli 5% objętościowy jest
    równy 4% wagowemu.
    Ściągnąłem sobie ustawę o wychowaniu trzeźwości, ale tam też sprytnie
    unikają tego problemu. Oczywiście w art.46 mówi się o napoju alkoholowym
    i jest "obj.", ale we wcześniejszych art. 9(1), 9(6)i 12 rozróżnia się
    piwo od napojów alkoholowych pojawia się sformułowanie: "rodzaj napoju
    alkoholowego (...) oraz piwo" itp.
    Pamiętam (lub mi sie wydaje)z dawnych czasów (np. 1 maja) wieszano
    kartki j.w. tylko był dopisek "% wag".
    Zresztą na dawnych etykietkach z piwa pisano stężenie alk. w % wag.
    Obecnie (chwyt marketingowy) pisze się o % obj.(z j.ang.: vol.) - to
    samo ale więcej.
    Czy mógłby ktoś oświecić mnie w tym temacie?
    O jakiej mocy wolno było sprzedawać piwo w ubiegły piątek 4,5 % obj. czy
    4,5/0,8=5,6% obj.
    Dziękuje za każda konstruktywna odpowiedź.
    Zygmunt

    PS. Dzisiaj dowiedziałem się z radia że niektórym właścicielom sklepów
    (restauracji) grozi utrata koncesji na sprzedaż alkoholu za
    nieprzestrzeganie prohibicji.

  • 2. Data: 2006-05-30 11:48:57
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@N...atn.pl>

    On 5/30/2006 1:06 PM, zyli wrote:

    > PS. Dzisiaj dowiedziałem się z radia że niektórym właścicielom sklepów
    > (restauracji) grozi utrata koncesji na sprzedaż alkoholu za
    > nieprzestrzeganie prohibicji.

    Z sejmową restauracją na czele: http://www.rmf.fm/fakty/?id=100235

    Kaczor
    kaczor@NO_SPAMplug.atn.pl