  • 1. Data: 2002-12-11 13:33:01
    Temat: PILNE!!! bardzo proszę o poradę w sprawie windykacji
    Od: "Mopal" <m...@w...pl>

    Otóż, moje pytanie:
    mam zaległych kilka rachunków telefonicznych za komórkę z 99 roku,
    ostatni z grudnia na kwote okolo 2,5 tys. do tego drugie tyle odsetek i
    teraz:
    -czy abonament i rozmowy telefoniczne łącznie są świadczeniem okresowym,
    czy ciągłym?
    jeśli tak to czy nie zapłacone rachunki przedawniają sie po okresie 3
    lat od daty ich wystawienia? (tak stoi w kodeksie cywilnym)

    Firma windykacyjna przysyła mi pogróżki, że domagają się zwrotu pełnych
    kwot+odsetki+ich koszta bagatela 7 tys zl.+koszty procesowe gdyz na dniach
    skladaja pozew do sadu, nawet przyslali wzor pozwu. Co robić, płacić czy
    czekać? Błagam o pilną pomoc, ew. czy ktoś za niewielką opłatą mógłby mi
    udzielić porady prawnej, pozdrawiam i liczę na szybką pomoc.

  • 2. Data: 2002-12-11 15:19:09
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Mopal" <m...@w...pl> naskrobał/a w

    > -czy abonament i rozmowy telefoniczne łącznie są świadczeniem
    > okresowym, czy ciągłym?

    Okresowyn

    > jeśli tak to czy nie zapłacone rachunki przedawniają sie po
    > okresie 3
    > lat od daty ich wystawienia? (tak stoi w kodeksie cywilnym)

    Tak, ale po złożeniu pozwu, nastąpi przerwanie biegu przedawnienia.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Oprogramowanie jest jak katedra - budujesz, budujesz, budujesz, budujesz, a potem...
    modlisz sie!

  • 3. Data: 2002-12-11 16:59:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>

    Kilka uwag:

    1. Każda faktura przedawnia się osobno. Więc co prawda mogą na Tobie
    dochodzić roszczeń z faktury z końca grudnia (Goomich trafnie zauważył, że
    pozew przewie bieg przedawnienia), ale nie mogą dochodzić roszczeń już
    przedawnionych. Zgodnie z art. 123 kc bieg przedawnienia takiego roszczenia
    może ulec przerwaniu T Y L K O "przez każdą czynność przed sądem lub
    innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń
    danego rodzaju albo przed sądem polubownym, przedsięwziętą bezpośrednio w
    celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia
    roszczenia". Firma windykacyjna nie spełnia żadnego z powyższych warunków.

    2. Opłata firmy windykacyjnej nie jest kosztem procesu. Ty tej firmy nie
    wynajmowałeś (chyba, że się mylę), więc jej koszty powinien ponieść
    zleceniodawca, czyli pewnie operator, chyba że w warunkach umowy jest
    napisane, że masz je obowiązek pokryć. Ale nawet wówczas roszczenie to jest
    roszczeniem pochodnym od niezapłaconych faktur, więc przedawnia się wraz z
    tymi fakturami. Jeśli zdążą z pozwem, to ewentualnie zapłacisz ich koszty od
    tej jednej nieprzedawnionej faktury.

    Zakładając, że pozew w tej sprawie jeszcze nie wpłynął masz dwa rozwiązania:

    1. Poczekać na pozew, a gdy zostanie Ci doręczony dokładnie rozważyć, które
    z zawartych w nim roszczeń nie były przedawnione w dniu jego wniesienia do
    sądu. Następnie uregulować bezpośrednio na konto operatora nieprzedawnioną
    należność wraz z odsetkami ustawowymi W Y R A Ź N I E Z A S T R Z E G A J
    Ą C, za które faktury jest to należność.

    albo

    2. Ustalić, które roszczenia w chwili obecnej jeszcze nie przedawniły się, i
    uregulować te faktury w sposób opisany wyżej.

    Pamiętaj, byś nie wysyłał do nich pisma, w którym uznajesz ich roszczenie,
    albowiem to przerywa bieg przedawnienia (art. 123 par.1 pkt. 2 kodeksu
    cywilnego.

    Możesz ewentualnie użyć wybiegu. Skieruj do nich pismo, z prośbą by
    przysłali Ci uzasadnienie, wyjaśnienie, kserokopie faktur (bo zgubiły się),
    pełnomocnictwo firmy windykacyjnej czy cokolwiek innego. Może się złapią, i
    zamiast wnieść pozew zajmą się korespondencją z Tobą. Przeciągnie to
    wniesienie pozwu o kilka tygodni i może i to ostatnie roszczenie się
    przedawni. Wówczas jednym pismem ich powiadomisz o przedawnieniu roszczenia.
    W tym wcześniejszym piśmie raczej o przedawnieniu nie wspominaj, bo mogą się
    zorientować w wybiegu. Im to pismo będzie głupsze, tym lepiej. Więcej czasu
    zajmie im odpowiedź. Sugeruję wezwanie do przedstawienia notarialnie
    potwierdzonego upoważnienia do działania w imieniu operatora albo
    notarialnie potwierdzonej kopii cesji wierzytelności. To powinno ich
    zablokować na jakiś czas.

    PS: co do niewielkiej opłaty za niniejszą poradę, to możesz ją wnieść na
    konto PCK, albo inny społecznie użyteczny cel - jaki uznasz za stosowny - w
    wysokości, jaką uważasz za słuszną. Niniejsze forum ma tę zasadę, że porad
    udzielamy za darmo.

    Pozdrawiam:

    --
    Robert Tomasik
    IDKey PGP: 0x9B725EF3

  • 4. Data: 2002-12-12 04:07:05
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Goomich napisa_(a):

    > Okresowyn

    ABonament tak, same rozmowy - raczej nie, a co jeśli oba naraz?

    KG