  • 1. Data: 2008-02-11 09:59:18
    Temat: Odwołanie darowizny - rodzice/dzieci
    Od: PG <p...@o...pl>

    Witam,

    Rodzice przepisali dom w którym mieszkają, notarialnie, swoim dzieciom w
    zamian za opiekę nad nimi.

    Zachowanie dzieci, które mieszkają w tym domu razem z rodzicami, jest
    więcej niż skandaliczne.

    Pytanie: jakie należy podjąć kroki prawne, co w ogóle zrobić, by szybko
    i konkretnie, odwołać swoją darowiznę.

    PG

  • 2. Data: 2008-02-11 20:21:12
    Temat: Re: Odwołanie darowizny - rodzice/dzieci
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "PG" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Isc do notariusza i zlozyc oswiadczenie o odwolaniu darowizny.

  • 3. Data: 2008-02-11 20:33:51
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Heming pisze:
    > Isc do notariusza i zlozyc oswiadczenie o odwolaniu darowizny.

    ale dlaczego do notariusza?

    KG

  • 4. Data: 2008-02-11 21:33:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Feb 2008, PG wrote:

> [...]
    > niż skandaliczne.
    >
    > Pytanie: jakie należy podjąć kroki prawne, co w ogóle zrobić, by szybko i

    1. Prawnikiem nie jestem
    2. Zdecyduj się, czy to darowizna czy dożywocie, bo "w zamian za opiekę"
    chyba zdecydowanie pod dożywocie podpada?

    _117.html
    Art. 888 to darowizna ("bezpłatne świadczenie")
    Art. 908 to dożywocie

    Skoro nabywca nie dostał za darmo (ma "świadczyć opiekę", a to jest
    dług czyli zobowiązanie) to IMVHO zdecydowanie powinno być to
    dożywocie.

    IMO powoduje to również skutki w "rozwiązaniu":

    Art. 898
    § 1. Darczyńca może odwołać darowiznę nawet już wykonanš, jeżeli
    obdarowany dopuœcił się względem niego rażšcej niewdzięcznoœci.

    ...przy czym "skandaliczne zachowanie dzieci" może tak wyglądać
    w ocenie darczyńcy, ale *nie* wypełniać znamion "rażącej
    niewdzięczności"...
    Tłumacząc na polski: jak dzieci pozwalają sobie np. z otrzymanej
    nieruchomości robić dom ekhm... publiczny, ale *nie* szykanują
    przy tym darczyńcy, to można uznać całe zdarzenie za "skandal",
    ale nie ma mowy o "niewdzięczności", prawda?
    Muszą bezpośrednio jemu "szkodzić".
    A nikt nie wie, co rozumiesz przez "skandal".

    A drugie:
    Art. 913
    § 1. Jeżeli z jakichkolwiek powodów wytworzš się między dożywotnikiem
    a zobowišzanym takie stosunki, że nie można wymagać od stron, żeby
    pozostawały nadal w bezpoœredniej ze sobš stycznoœci, sšd na żšdanie
    jednej z nich zamieni wszystkie lub niektóre uprawnienia objęte treœciš
    prawa dożywocia na dożywotniš rentę odpowiadajšcš wartoœci tych uprawnień.
    § 2. W wypadkach wyjštkowych sšd może na żšdanie zobowišzanego lub
    dożywotnika, jeżeli dożywotnik jest zbywcš nieruchomoœci, rozwišzać
    umowę o dożywocie.

    I tu na mój gust, o ile z ew. roszczeniami może byc "łatwiej",
    to niekoniecznie będzie to rozwiązanie umowy - skoro ustawodawca
    zapisał "w wyjątkowych wypadkach" (czyli jeśli *sąd* uzna,
    że renta nie wystarczy!).

    BTW: to co napisałem wyczerpuje to, co mniej więcej wiem.
    Odzywam się, bo widzę tylko jeden głos (IMVHO przedstawiający
    sprawę zbyt prosto), więc liczę na krytykę.

    pzdr, Gotfryd