    From: "Dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: nadgodziny w niedziele...
    Date: Sun, 19 Jun 2005 12:24:46 +0200

    > dyskusja zeszla na temat wynagrodzenia za czas dojazdu, a ja nie o tym.
    > wyjechalem wczoraj o 5.30 wrocilem o 19.30. dojazd trwal godzine, ale
    > specyfika pracy pozwala mi zaliczyc dojazd do czasu pracy. tylko jaka
    > podstawa prawna mam przekonac kadry, ze nalezy mi sie wiecej niz dzien
    wolny
    > w zamian za prace w niedziele (rozsadne tlumaczenie nie pomaga, dzien
    wolny
    > bo tak z kodeksu pracy wynika...) pomocy!!! :)

    Jezeli nie ma sporu co do tego ze w czasie dojazdu wykonywalas zadania
    sluzbowe, a wiec ze czas dojazdu wliczyc nalezy do czasu pracy, to
    faktycznie nalezy ci sie dzien wolny plus wynagrodzenie podstawowe i
    dodastek 100 proc. za 6 godzin. (przy zalozeniu ze pracujesz w
    podstawowym -8 godzinnym systemie czasu pracy). Podstawą jest art 151(1) par
    1 pkt b kp.
    W tym wypadku doszlo bowiem do przekroczenia normy dobowej. Faktycznie wiem
    ze w praktyce udzielenie dnia wolnego utozsamiane jest z calkowitym
    zwolnieniem z obowiazku zaplaty dodatku za prace w godzinach nadliczbowych.
    Udzielenie dnia wolnego wylacza zaplate dodatku za godziny nadliczbowe ale
    tylko w zakresie nie przekraczajacym normalnego czasu pracy.. Cale
    zamieszanie wynika z odeslania- w przypadku zastapienia dnia wolnego zaplata
    wynagrodzenia - przez art. 151(11) par 2 do cyt. juz art 151(1) par 1 pkt
    b kp. Tyle ze to odeslanie nie okresla relacji wobec dodatku za prace w
    godzinach nadliczbowych a sluzy jedynie okresleniu wysokosci dodatku za
    prace w niedziele (jesli zamiast wolnego pracodawca wyplaca wynagrodzenie za
    prace w godzinach nadliczbowych). Wysokosc ewentualnego wynagrodzenia za
    prace w niedziele (placonego zamiast dnia wolnego) jest niezalezna od
    dodatku w przypadku przekroczenia dobowej normy czasu pracy.

    Reasumujac - jezeli w twoim przypadku pracodawca udzieli dnia wolnego za
    niedziele, to ma obowiazek wyplacic dodatkowo wynagrodzenie podstawowe wraz
    z dodatkiem 100 proc za 6 godzin pracy w zwiazku z przekroczeniem dobowej
    normy czasu pracy w niedziele
    Jezeli nie bedzie mozliwe udzielenie dnia wolnego, pracowdawca ma obowiazek
    wyplacic wynagerodzenie podstawowe wraz z doatkiem 100 proc za 14 godzin
    pracy.

    Naklon Pania od kadr do glebszej lektury kp. Powinno pomoc.

    Dan.