  • 1. Data: 2009-12-27 16:37:35
    Temat: Obowiązek służby wojskowej
    Od: "Jun" <e...@p...onet.pl>

    Witam,

    Sprawa dotyczy mojego przypadku. Urodziłem się 02.07.1958. Szkolenie wojskowe po
    studiach ukończyłem w stopniu podoficera - kaprala (podchorążego). Czy w świetle art.
    58 ust.1 p.1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony
    Rzeczypospolitej Polskiej podlegam jeszcze obowiązkowi służby wojskowej? W ub.
    tygodniu otrzymałem z WKU wezwanie (datowane 01.12.2009 r.) do osobistego stawienia
    się w dniu 06.01.2010 r. celem wydania karty mobilizacyjnej.

    Będę wdzięczny za sugestie. Pozdrawiam,

    Janusz

    Wg mnie stan prawny przedstawia sie następująco:

    STAN DO 31.12.2009.

    Zgodnie z art. 58 ust.1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
    obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity Dz.U. nr 241, poz. 2416 z 2004 r.)
    z dniem 02.07.2008 r. jako podoficer, z mocy prawa, przestałem podlegać obowiązkowi
    służby wojskowej (jako urodzony 02.07.1958).

    Art. 58. 1. Obowiązkowi służby wojskowej w zakresie określonym w niniejszej ustawie
    podlegają obywatele polscy:

    1) mężczyźni, począwszy od dnia 1 stycznia roku kalendarzowego, w
    którym kończą osiemnaście lat życia, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą
    pięćdziesiąt lat, a posiadający stopień oficerski - sześćdziesiąt lat życia;

    Od tego czasu również (02.07.2008) nie zaliczam się do kategorii żołnierzy
    przeniesionych do rezerwy na podstawie art. 99 tejże ustawy.

    Art. 99. Żołnierzem rezerwy jest osoba przeniesiona do rezerwy po zwolnieniu z
    czynnej

    służby wojskowej, w tym z zawodowej służby wojskowej lub ze służby wojskowej

    kandydatów na żołnierzy zawodowych, albo bez odbycia tej służby, jeżeli w dalszym

    ciągu podlega obowiązkowi służby wojskowej oraz w przypadkach, o których mowa

    w art. 58 ust. 3.

    STAN OD 01.01.2010.

    Z dniem 01.01.2010 r., na podstawie ustawy z dnia 27.08.2009 o zmianie ustawy o
    powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych
    innych ustaw, zostaną wprowadzone zmiany. I tak, art. 16 ust.4 (ust.1-3 mnie nie
    dotyczą) tak definiuje żołnierza rezerwy:

    Żołnierze rezerwy przeniesieni do rezerwy po odbyciu zajęć wojskowych, a przed dniem
    wejścia w życie niniejszej ustawy, podlegają obowiązkom i posiadają uprawnienia w
    zakresie odbywania służby wojskowej określone w ustawie zmienianej w art. 1, na
    zasadach określonych dla żołnierzy rezerwy, o których mowa w art. 99 ust. 1 ustawy
    zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

    A więc definicja żołnierza rezerwy w nowym brzmieniu ustawy:

    Art. 99.

    1. Żołnierzem rezerwy jest osoba, która złożyła przysięgę wojskową i została
    przeniesiona do rezerwy po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej, w tym z zawodowej
    służby wojskowej lub ze służby kandydackiej, jeżeli w dalszym ciągu podlega
    obowiązkowi służby wojskowej.

    2. Osobom, o których mowa w ust. 1, przysługuje tytuł żołnierza rezerwy.

    Ja zaś, w dniu wejścia w życie znowelizowanej ustawy, nie podlegałem obowiązkowi
    służby wojskowej.

    W mojej opinii - dla mojego przypadku - nic tu nie wnosi znowelizowany art. 58 ust.1:

    Obowiązkowi służby wojskowej, w zakresie określonym w niniejszej ustawie, podlegają
    obywatele polscy począwszy od dnia, w którym kończą osiemnaście lat życia, do końca
    roku kalendarzowego, w którym kończą pięćdziesiąt lat życia, a posiadający stopień
    podoficerski lub oficerski - sześćdziesiąt lat życia.

    Nabyłem właściwe uprawnienia w zakresie odbywania służby wojskowej z dniem 02.07.2008
    i nie mogą mi teraz zostać odebrane.

    To mniej więcej sytuacja podobna do tej, gdy np. teraz kobieta uzyskuje uprawnienia
    emerytalne w wieku 60 lat a za rok wchodzi nowelizacja ustawy, że będzie to wiek 65
    lat.

    I co, musiałaby wrócić do pracy i "dopracować" jeszcze 4 lata?

  • 2. Data: 2009-12-28 16:47:52
    Temat: Re: Obowiązek służby wojskowej
    Od: "Tomek" <T...@g...tam>

    "Jun" <e...@p...onet.pl> wrote in message
[...]

    (Ciach)
    Nie wnikając w rozważania prawne, moim zdaniem nie ma się czym przejmować.
    Karta mobilizacyjna to papierek, w którym napisane jest gdzie i w jakim
    czasie masz się stawić na wypadek ogłoszenia powszechnej mobilizacji.
    Sam mam już trzecią i tak naprawdę niewiele z tego wynika. To tylko taka
    wojskowa papierkologia.

    W czasie pokoju jedyną konsekwencją może (ale nie musi) być to że za jakiś
    czas mogą Cię wezwać na szkolenie rezerwy. Z tym że po pierwsze o wiele
    łatwiej się od tego wykręcić, a po drugie może wcale nie bedziesz chciał się
    wykręcać, kilka dni przymusowego urlopu jeszcze nikomu nie zaszkodziło :-)

    pozdrawiam

    pchor. Tomek