  • 1. Data: 2022-10-27 18:03:15
    Temat: Katastrofa budowlana
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Prawo budowlane

    Art. 73.
    1. Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie
    obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów
    rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i
    obudowy wykopów.

    2. Nie jest katastrofą budowlaną:
    1) uszkodzenie elementu wbudowanego w obiekt budowlany, nadającego się
    do naprawy lub wymiany;
    2) uszkodzenie lub zniszczenie urządzeń budowlanych związanych z
    budynkami;
    3) awaria instalacji.

    Hm, mam jakis niedosyt definicji ... bo z jednej strony "częsci",
    a z drugiej - "elementu" już nie.

    A mozliwosci naprawy mamy dosc szerokie.

    Z przykladow
    https://www.swierklany.info/uszkodzili-na-autostradz
    ie-a1-1858.html

    "podczas sprężania płyty dolnej wiaduktu, nastąpiło odspojenie
    fragmentu dolnej płaszczyzny z płyty dolnej na długości około trzech
    metrów ... Obecnie trudno mówić jak poważna to jest awaria. Na pewno
    to nie jest katastrofa budowlana ani duża awaria"

    Dało sie naprawic, wiec moze tylko awaria.

    Stadion Slaski
    https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-jutro-maja-wz
    nowic-prace-na-stadionie-slaskim,nId,350312#crp_stat
    e=1

    "Wykluczono ryzyko katastrofy budowlanej na Stadionie Śląskim -
    dowiedział się reporter RMF FM Piotr Glinkowski. Budowę obiektu
    przerwano po tym, jak w piątek podczas podnoszenia dachu pękły klamry
    łączące liny. Ewakuowano wtedy wszystkich pracowników i stadionowy
    hotel.

    Jak ustalił nasz dziennikarz, już jutro rozpocznie się opuszczanie
    dachu. O tym, jak nisko powędruje ta największa konstrukcja w Europie,
    na bieżąco będą decydować specjaliści. Chodzi o to, by zmniejszyć
    naciąg lin, na których dach jest podwieszony.

    Szczegółowe analizy i wyliczenia ekspertów wykazały, że obecnie siły,
    które działają na liny, nie są żadnym zagrożeniem dla całej
    konstrukcji i mieszczą się w normach bezpieczeństwa."

    byla mala katastrofa, podejrzenie katastrofy w toku,
    czy podejrzenie przyszlej katastrofy?

    Bo liny spadly z wysoka, ciekawe, jakby to prokurator nazwal, gdyby
    byly ofiary w ludziach. Katastrofa, czy awaria?

    Potem cos tam liczyli i mierzyli ... i wykluczyli mozliwosc przyszlej
    wiekszej katastrofy? Ale dopoki nie policzyli, to co to bylo?

    A kto liczyl i w jakim trybie ? :-)

    trzeci
    https://www.sport.pl/pilka/7,64946,25077526,katastro
    fa-w-holandii-zawalil-sie-dach-na-stadionie-pierwszo
    ligowca.html

    Co oni mi tu - przeciez to jakies elementy, ktore łatwo wymienic, i
    pewnie juz dawno naprawione.
    No ale to pismaki, co oni sie tam znają na katastrofach :-)

    J.

  • 2. Data: 2022-10-27 18:16:40
    Temat: Re: Katastrofa budowlana
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 18:03:15 +0200, J.F wrote:

    No i jeszcze jeden przyklad
    https://www.youtube.com/watch?v=EpiKsYy74oU

    Katastrofa, czy przyspieszona rozbiorka?
    Bo to rozbiórka była :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=lippQZMltJk

    Swoją drogą - operatorzy cos wyczuli? Bo jakby praca na chwile
    stanęła. A potem jakis dziwny przeskok widzę na filmie.

    No i ja tu jakis proces widzę - wali sie jedno przeslo po drugim,
    ale drugie niech sie wali, trzecie tez, dopiero dalej otwarta ulica
    :-)

    A jak pierwsze (to niszczone) sie zawalilo kiedys wczesniej,
    zgodnie z planem, to nikt nie nazywal katastrofą :-)