    From: "Danuta Czajkowska" <f...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: KRUS
    Date: Thu, 13 Nov 2003 11:13:28 +0100

    Witam,

    może udzieli mi ktoś odpowiedzi na takie pytanie:

    Jestem właścicielką gospodarstwa rolnego nabytego w umowie darowizny. Nie
    muszę wpłacać składek do Krusu na ubezpieczenie, gdyż płaci je za mnie mój
    pracodawca, gdyż jestem zatrudniona na umowę o pracę.
    Czy mój mąż, który obecnie nie pracuje, musi ubezpieczyć się w Krusie, czy
    niekoniecznie? Znalazłam na stronie internetowej Krusu taki fragment,
    cytuję:

    "Do małżonka rolnika nie będącego współposiadaczem gospodarstwa rolnego mają
    zastosowanie tylko te przepisy odnoszące się do rolnika, które regulują
    podleganie ubezpieczeniu i świadczenia z ubezpieczenia. Oznacza to, że
    małżonek rolnika spełniający określone warunki ustawowe podlega
    ubezpieczeniu obowiązkowo. Nie podlega mu natomiast wówczas, gdy przedstawi
    stosowne dokumenty potwierdzające niewykonywanie pracy w gospodarstwie
    rolnym ani w gospodarstwie domowym bezpośrednio związanym z tym
    gospodarstwem rolnym. "

    Więc jak to jest, czy mój mąż, jeśli nie jest współwłaścicielem i nie
    uprawia ziemi, czy musi się w Krusie ubezpieczyć czy nie?
    Pani z Krusu poinformowała mnie, że nawet jeśli nie jest współwłaścicielem,
    ani nie uprawia ziemi, ani nawet nie mieszka w tym gospodarstwie, koniecznie
    podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu.

    I jeszcze jedno pytanie z innej beczki: Czy jeśli właścicielem gospodarstwa
    rolnego jest osoba studiująca (czyli będąca na utrzymaniu rodziców), czy
    również musi płacić składki obowiązkowe do Krusu? Wydaje mi się, że może być
    z tego zwolniona do czasu ukończenia studiów, ale nie jestem pewna. Może
    ktoś wie i mi podpowie jak to jest.

    Bedę wdzięczna za rady,

    Pozdrawiam

    Katarzyna