  • 1. Data: 2004-02-13 10:23:12
    Temat: Jak zabezpieczyc umowe??
    Od: "mj" <c...@b...pl>

    Jestem w trakcie podpisywania umowy posrednictwa sprzedazy towarow pewnej
    firmy. W umowie mam zagwarantowana wylacznosc na rynku itd. Natomiast mam
    pytanie
    dotyczace wypowiedzenia umowy. Na umowie jest trzy miesieczne wypowiedzenie.
    Wiaze sie to z
    tym, ze po podpisaniu kilku duzych kontraktow firma produkujaca towar moze
    wypowiedziec mi umowe i
    po trzech miesiacach zostane odsuniety na boczny tor...
    Prosze o inofrmacje w jaki sposob moge sie zabezpieczyc przed takim zajsciem

    mj

  • 2. Data: 2004-02-13 11:19:00
    Temat: Re: Jak zabezpieczyc umowe??
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Fri, 13 Feb 2004 11:23:12 +0100, na pl.soc.prawo, mj napisał(a):

> [...]
    > po trzech miesiacach zostane odsuniety na boczny tor...
    > Prosze o inofrmacje w jaki sposob moge sie zabezpieczyc przed takim zajsciem

    Wstawić do umowy postanowienie, że po rozwiązaniu umowy należy ci się
    prowizja od wszelkich transakcji z kontrahentami, których wskazałeś (
    doprowadziłeś do umowy ) przez np. 5 lat.

    To jest jakieś zabezpieczenie, ale egzekucja może być ( przy złej woli
    kontrahenta ) trudna i wymagać np.: sprawy sądowej.

    Ja innego sposobu nie znam - ale może ktoś inny ...

    Mieczysław

  • 3. Data: 2004-02-13 23:45:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Feb 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Fri, 13 Feb 2004 11:23:12 +0100, na pl.soc.prawo, mj napisał(a):
    [...]
> [...]
    >+ prowizja od wszelkich transakcji z kontrahentami, których wskazałeś (
    >+ doprowadziłeś do umowy ) przez np. 5 lat.

    *Gdzieś* (a możliwe są 4 źródła: tu, grupa .podatki, strona Gazety
    Prawnej, strona Rzeczpospolitej) widziałem ostatnio opisy lub omowienie
    dotyczące potencjalnego uznania takiej umowy za agencję.

    K.C. stanowi że typ umowy określa jej treść a nie tytuł :)

    A wtedy (przy agencji) agent jest chroniony z mocy prawa,
    przynajmniej w pewnym zakresie (wszystko Kodeks Cywilny):
    ++++
    Art. 761. § 1. Agent może żšdać prowizji od umów zawartych w czasie
    trwania umowy agencyjnej, jeżeli do ich zawarcia doszło w wyniku jego
    działalnoœci lub jeżeli zostały one zawarte z klientami pozyskanymi przez
    agenta poprzednio dla umów tego samego rodzaju.

    Art. 7611. § 1. Agent może żšdać prowizji od umowy zawartej po rozwišzaniu
    umowy agencyjnej, jeżeli — przy spełnieniu przesłanek z art. 761 —
    propozycję zawarcia umowy dajšcy zlecenie lub agent otrzymał od klienta
    przed rozwišzaniem umowy agencyjnej.

    § 2. Agent może żšdać prowizji od umowy zawartej po rozwišzaniu umowy
    agencyjnej także wtedy, gdy do jej zawarcia doszło w przeważajšcej mierze
    w wyniku jego działalnoœci w okresie trwania umowy agencyjnej, a zarazem w
    rozsšdnym czasie od jej rozwišzania.
    Art. 7643. § 1. Po rozwišzaniu umowy agencyjnej agent może żšdać od
    dajšcego zlecenie œwiadczenia wyrównawczego, jeżeli w czasie trwania umowy
    agencyjnej pozyskał nowych klientów lub doprowadził do istotnego wzrostu
    obrotów z dotychczasowymi klientami, a dajšcy zlecenie czerpie nadal
    znaczne korzyœci z umów z tymi klientami.[...cięcie...]
    ====

    [do mj...]
    IMHO poczytać K.C. nie zawadzi (szczególnie jak się ma zamiar
    umowę zawrzeć :))

    [Mieczysław]
    >+ Ja innego sposobu nie znam - ale może ktoś inny ...

    ...zaakcentowanie że to agencja ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)