-
1. Data: 2006-01-03 20:55:48
Temat: Dylematy gwarancyjne
Od: "mlodyy" <m...@e...pl>
W lutym 2004 zakupiłem nagrywarkę DVD. Sprzęt się popsuł w grudniu 2005.
Dnia 09,12,2005 oddałem ją do naprawy do serwisu z kartą gwarancyjną sklepu
sieci (nie producenta) na 24 miesiące, czyli ważną i gwarancyjny rodzaj
naprawy został wpisany w zleceniu. Dnia 23,12,2005 serwis sklepu nie
producenta zaproponował mi wymianę na urządzenia tej samej marki, inny model
o lepszych parametrach od mojej reklamowanej, ale sprzęt, który mi
zaoferowano w zamian jest używany. Nie zgodziłem się na przyjęcie tego
sprzętu, ponieważ uważam, że w myśl prawa powinni byli wymienić mi sprzęt na
nowy a nie używany, ewentualnie zwrócić gotówkę. To wszystko ująłem w pismo
następującej treści:
" W nawiązaniu do reklamacji nr (tutaj nr), złożonej w Państwa serwisie w
dniu 09,12,2005r., na napęd DVD-RW Toshiba R5112B o nr. seryjnym (tutaj nr),
żądam wymiany towaru na nowy lub zwrotu gotówki.
Żądanie swoje motywuje tym, że serwis nie wykonał naprawy w czasie
reklamacji tj. na dzień 23,12,2005r., a jedynie zaproponowano mi wymianę
urządzenia na inne noszące znamiona używania (datę produkcji odczytałem z
naklejki producenta marzec 2004). Takie rozwiązanie nie satysfakcjonuje
mnie, dlatego żądam wymiany towaru na nowy lub zwrotu gotówki. "
W odpowiedzi otrzymałem pismo następującej treści:
" W odpowiedzi na pismo z dnia 23 grudnia w imieniu firmy pragnę udzielić
stosownych wyjaśnień.
Jak wynika z informacji posiadanych przez Spółkę przedmiotowy napęd
optyczny DVD-RW Toshiba R5112B został dostarczony do placówki Spółki w
ramach uprawnień gwarancyjnych. W toku podjętych działań serwis gwaranta
postanowił wymienić urządzenie na inne sprawne o lepszych parametrach.
Niewątpliwie takie działanie jest zgodne z umową gwarancyjną, w ramach
której zgłaszał Pan reklamację urządzenia.
W tym miejscu zacytuję pkt. 8 warunków gwarancji: "W przypadku
wystąpienia konieczności wymiany urządzenia, Spółka zobowiązuje się wymienić
urządzenie na inne tego samego typu lub zbliżone o podobnych lub wyższych
parametrach eksploatacyjnych."
Skoro tak, to należy stwierdzić, że Spółka wywiązała się w pełni ze
swoich zobowiązań. Zatem podnoszone roszczenia należy traktować jako
niezasadne. Urządzenie należy odebrać z placówki Spółki do której zostało
dostarczone w ramach zgłoszonej reklamacji w terminie 7 dni od daty
dostarczenia niniejszego pisma. Po tym terminie Spółka będzie zmuszona
naliczać opłatę za magazynowanie sprzętu w wysokości 5 zł z VAT za każdą
dobę. "
A teraz moje pytania:
- Czy taki zapis w umowie gwarancyjnej Spółki podważa USTAWĘ z dnia 27 lipca
2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.(Dz. U. z dnia 5
września 2002 r.) Art. 8. 1." Ustawy Jeżeli towar konsumpcyjny jest
niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z
umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo
wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. " ?
- W związku z tym, czy moje roszczenia wobec firmy były uzasadnione?
- Czy mam prawo żądać "nowego" sprzętu a nie "innego sprawnego"?
- Jeśli tak, to jak mogę definitywnie załatwić moje roszczenia?
- Czy mają prawo naliczać jakieś koszty magazynowania sprzętu w serwisie,
czy tylko próbują mnie spławić (w sensie namówić do szybkiego zaakceptowania
ich racji)?
-
2. Data: 2006-01-03 21:25:13
Temat: Re: Dylematy gwarancyjne
Od: badzio <b...@n...epf.pl>
mlodyy napisał(a):
> Dnia 09,12,2005 oddałem ją do naprawy do serwisu z kartą gwarancyjną sklepu
> (...)
> - Czy taki zapis w umowie gwarancyjnej Spółki podważa USTAWĘ z dnia 27
> lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.
IHMO gwarancja to umowa pomiedzy kupujacym a sprzedajacym (wzglednie
producentem). Zatem gwarancja jest wyrazem dobrej woli sklepu/producenta
- Ty jako klient masz prawo nie skorzystac z gwarancji a z niezgodnosci
towaru z umowa (a to jest chyba opisane w ustawie o sprzedazy
konsumenckiej).
--
Michal "badzio" Kijewski
JID: badzio(at)chrome(dot)pl
GG: 296884, ICQ 76259763
Skype: badzio