eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo[DŁUGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?[DŁUGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
  • Data: 2010-04-02 21:04:04
    Temat: [DŁUGIE] Droga dla rowerów - niezgodna z prawem?
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam,

    miesiąc temu wysłałem do UM Rybnik pismo następującej treści:

    -->

    Piszę w sprawie ciągu pieszo-rowerowego znajdującego się wzdłuż drogi
    krajowej nr 78 w Rybniku (ul. Gliwicka).

    Ciąg ten powstał stosunkowo niedawno - większość z tego co pamiętam w
    roku 2008 lub 2009, zatem powinien spełniać wymagania przewidziane w
    rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca
    1999 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
    drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 14 maja 1999 nr 43 poz. 430).

    Niestety pomiary przeprowadzone przeze mnie w dniu 27.02.2010 wykazały,
    że ten ciąg nie spełnia warunków określonych w ww. rozporządzeniu, a w
    szczególności:
    - usytuowanie ciągu względem jezdni nie zapewnia bezpieczeństwa ruchu -
    ciąg jest bardzo często przerywany przez jezdnie poprzeczne, przez które
    najczęściej zgodnie z prawem nie można przejechać ze względu na
    niewłaściwe oznakowanie poziome,
    - szerokość ciągu - w niektórych miejscach jest mniejsza niż wymagane
    2,5 metra,
    - nie jest zachowana wymagana 20-centymetrowa skrajnia.

    Inne uchybienia stwierdzone przeze mnie na ciągu to:
    - nawierzchnia ciągu w miejscu wyjazdu z posesji jest inna niż na
    pozostałej jego części co może błędnie sugerować kierującym
    pierwszeństwo przy wyjeździe,
    - kilkukrotne zakończenie ciągu w sposób który nie umożliwia rowerzyście
    legalnej kontynuacji jazdy,
    - ciąg przechodzi przez przystanki autobusowe, co może być niebezpieczne
    dla rowerzystów jak i pieszych.

    W mojej ocenie ciąg ten nie nadaje się do jazdy z powodu ww. uchybień.
    Potwierdzają to obserwacje dokonane podczas zbierania materiału
    zdjęciowego - rowerzyści łamią prawo jadąc jezdnią wzdłuż ciągu.

    Proponowane przeze mnie rozwiązanie naprawy ciągu to jego likwidacja i
    utworzenie w jego miejsce chodnika z możliwością poruszania się rowerów.
    Takie rozwiązanie zastosowano np. w Krakowie:
    http://ww6.tvp.pl/6287,934396,1.view , Rumi:
    http://picasaweb.google.com/wpaszk/PseudoInfraRowero
    wa#5361366020794477442
    ,
    czy też w krajach niemieckojęzycznych (Austria, Niemcy):
    http://picasaweb.google.com/wpaszk/PseudoInfraRowero
    wa#5361372151100777426
    .
    Rozwiązanie tego typu nie ma narzuconych niektórych z ograniczeń
    dotyczących dróg dla rowerów, na których mogą poruszać się piesi, takich
    jak skrajnia pozioma czy szerokość 2.5m. Jest to rozwiązanie dobre dla
    tzw. "niedzielnych rowerzystów", którzy godzą się na prowadzenie roweru
    obok siebie przez część trasy. Dla mnie wymuszone prowadzenie roweru
    jest niedopuszczalne. Prawo nie przewiduje przymusowej zmiany
    kierującego w pieszego przez przymus zsiadania z roweru i jego
    prowadzenia czy też wysiadania z samochodu i jego pchania.

    Zdjęcia z oględzin ścieżki umieściłem w galerii:
    http://picasaweb.google.com/damian.karwot/DrogiRower
    oweWRybniku?authkey=Gv1sRgCL3g8Ym8k52K7wE
    (http://infobot.pl/r/1F9b). Przy każdym zdjęciu znajduje się mapka z
    miejscem gdzie zostało ono wykonane.

    <--

    W odpowiedzi dostałem takie coś:

    -->

    ,,Drogę dla pieszych i rowerów zaprojektowano z uwagi na niewielkie
    natężenie ruchu pieszego na chodnikach co zgodnie z obowiązującymi
    przepisami tj. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca
    2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i
    sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i
    warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181 z 2003r.)
    jest dopuszczone dla określonych warunków. Wspólne użytkowanie drogi
    przez pieszych i rowerów może być stosowane jeżeli natężenie ruchu
    pieszych nie przekracza 450 osób/h a natężenie rowerów nie przekracza
    50 rowerów/h lub też ruch pieszy nie jest większy niż 50 osób/h a ruch
    rowerowy nie przekracza - 250 rowerów /h co na przedmiotowym obszarze
    zostało zaobserwowane. W myśl obowiązujących przepisów art. 33 ustawy z
    dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 108 poz. 908 z
    2005r. j. t.), na drogach dla pieszych i rowerów pierwszeństwo mają
    piesi. Jednocześnie informuję, iż w przypadku braku kontynuacji drogi
    dla pieszych i rowerów rowerzysta obowiązany jest prowadzić rower bądź
    poruszać się jezdnią na ogólnych zasadach zgodnie z obowiązującymi
    przepisami zawartymi w art. 33, ust. 1a ww. ustawy. Ponadto wdrożone
    rozwiązanie jest przyjętym kompromisem pomiędzy zwiększeniem
    bezpieczeństwa rowerzystów poruszających się po ul. Gliwickiej
    (natężenie ruchu pojazdów jest bardzo duże) a obowiązującymi przepisami.

    <--

    Kto ma rację? Ja, oni? W ogóle nie ustosunkowano się do zarzutu o to, że
    droga nie trzyma parametrów. Dodatkowo piszą mi o pierwszeństwie
    pieszych - nie wiem w jakim kontekście, poza tym doskonale o tym wiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com
    JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1