-
1. Data: 2005-03-22 11:01:41
Temat: Czym się różni zarządzanie nieruchomością od administrowania?
Od: "asia.kopiczynska" <a...@N...pl>
Witam,
Mamy wybranego zarządcę, który zajmuje się
-prowadzeniem naszej księgowości
-wykonuje przelewy
-przygotowuje plan gospodarczy
-sporządza sprawozdanie finansowe
-dba o to, aby było posprzątane w budynku.
Oczywiście oprócz tego jest wybrany 3-osobowy zarząd.
Jednak żadna z osób pracujących w tej firmie, nie znajduje się na liście
licencjonowanych zarządców.
1. Czy powinni sie tam znaleźć?
2. Czy mogą nam mówić, że oni tylko administrują a nie zarządzają?
Czym różni się administrowanie od zarządzania?
Pozdrawiam
Aśka
-
2. Data: 2005-03-22 11:21:45
Temat: Re: Czym się różni zarządzanie nieruchomością od administrowania?
Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>
Użytkownik "asia.kopiczynska" <a...@N...pl>
napisał w wiadomości news:d1otru$4hg$1@shodan.interia.pl...
> Jednak żadna z osób pracujących w tej firmie, nie znajduje się na
> liście licencjonowanych zarządców.
> 1. Czy powinni sie tam znaleźć?
> 2. Czy mogą nam mówić, że oni tylko administrują a nie zarządzają?
> Czym różni się administrowanie od zarządzania?
Nikt nie musi byc licencjonowanym zarzadca aby wykonywac usluge
administrowania. Musialby byc aby zawodowo wykonywac usluge
zarzadzania nieruchomoscia. Administrowanie jest pewnym podzbiorem
czynnosci zwiazanych z zarzadzaniem, sa to czynnosci zwiazane z
biezacym utrzymaniem budynku oraz rozliczeniami wlascicieli, ale juz
nie podejmowanie decyzji zwiazanych z modrnizacjami, z ustalaniem
wysokosci wplat na FR itd. Nie jest to jakos dokladnie uregulowane, bo
tez jest to materia dosc "plynna" i niejednoznaczna (z innych
czynnosci bedzie sie skladalo administrowanie we wspolnocie
10-lokalowej, a z innych w 1000-lokalowej). A jakosc prawa jaka jest w
RP, to zapewne sama wiesz, co sie do tego jeszcze dodatkowo doklada.
marekz
-
3. Data: 2005-03-22 11:23:39
Temat: Re: Czym się różni zarządzanie nieruchomością od administrowania?
Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>
asia.kopiczynska (2005-03-22 12:01):
> Czym różni się administrowanie od zarządzania?
Różnica jest dość subtelna, bo są to w zasadzie synonimy. W środowisku osób
zamieszanych w sprawy wspólnot mieszkaniowych - np. na forum "Wspólnoty
mieszkaniowe" w gazeta.pl: http://forum.gazeta.pl/forum/71,1.html?f=523 -
przyjmuje się zazwyczaj, że zarządzanie oznacza bardziej decydowanie o
strategicznych sprawach nieruchomości, a administrowanie oznacza kierowanie
sprawami bieżącymi.
Zarząd, wybrany spośród właścicieli lokali w danej nieruchomości bądź spoza
ich grona, zarządza, czyli decyduje o sprawach wspólnoty i reprezentuje ją,
zaś do prowadzenia bieżących spraw (administrowanie nieruchomością,
księgowość, rozliczenia itd.) wynajmuje firmę zewnętrzną, która pełni
funkcję administratora. Zasady określa w tym przypadku rozdział 4-ty Ustawy
o własności lokali (art. 18-33). Bywa też, że właściciele nie chcą albo
zupełnie nie potrafią się tym zajmować i powierzają zarząd zewnętrznej
osobie fizycznej lub prawnej (w trybie art. 18 UWL) - wówczas w odniesieniu
do takiej osoby bądź firmy używa się określenia zarządca, a nie administrator.
TO wszystko to kwestia pewnej umowy, nie ma na to reguł.
MWK