  • 1. Data: 2002-12-11 16:14:35
    Temat: Czyj jest program?
    Od: "Stefan" <s...@p...com>

    Witam
    Mam taki problem. Byłem zatrudniony w serwisie pewnej firmy na stanowisku
    technicznym (nie związanym z pisaniem oprogramowania).
    Ponieważ zarobki były proporcjonalne do ilości załatwionych zleceń, a w
    serwisie panował bałagan pod względem organizacji i rozliczania pracy
    (przerzucanie papierków z teczki do teczki, albo i to nie, tak że pod koniec
    miesiąca sam nie pamiętałem ile zleceń zrobiłem i jakiego rodzaju:
    gwarancja, odpłatne itp. ) postanowiłem ułatwić sobie życie. W tym celu aby
    nie bawić się w przeszukiwanie różnych miejsc gdzie papiery mogły wylądować
    stworzyłem sobie w domu aplikację w MS Access, która była swego rodzaju
    archiwum wykonanych przeze mnie prac. Zainstalowałem ją sobie później na
    służbowym notebooku i było cacy. Po pewnym czasie zacząłem dokładać do tej
    aplikacji dodatkowe funkcje (np. raportowanie, wystawianie protokołów itp.).
    Jak koledzy w pracy zobaczyli, że mam takie fajne narzędzie to poprosili
    mnie o udostępnienie go im. Przerobiłem wtedy to moje cudo tak, że na dysku
    sieciowym umieściłem wspólne tabele z danymi (tzw. zablecze) a dla chętnych
    na tym samym dysku umieściłem skompilowane aplikacje (tzw. front) do
    pobrania na indywidualny komputer. Jak dokonywałem w domu jakiś zmian
    funkcjonalnych, to po prostu podmieniałem aplikacje "frontu" na dysku
    sieciowym i kto chciał mógł je sobie skopiować i używać.

    Gwoli informacji nie jestem programistą z zawodu, nie byłem zatrudniony na
    takim stanowisku a aplikację tworzyłem w domu bardziej w ramach hobby (żeby
    się sprawdzić) i nie pobierałem za to żadnego ekstra wynagrodzenia, ani
    pracodawca (kierownik) nie zlecił mi wykonanie tej aplikacji jako zadania
    "bojowego" ponad moje obowiązki.

    Teraz mam pytanie:
    Czy pracodawca jest właścicielem edytowalnego (nieskompilowanego) "frontu"
    aplikacji tzn. czy muszę mu ją oddać?

    Stefan

  • 2. Data: 2002-12-12 07:42:19
    Temat: Re: Czyj jest program?
    Od: "..::BETON::.." <a...@p...fm>

    Cześć

    Pomijam to czy masz licencje na MS-a, ale odpowiadając na Twoje pytanie
    to jeżeli nie dostałeś za to wynagrodzenia lub pracodawca nie płacił Ci za
    godziny w jakich tworzyłeś baze to nie ma on żadnych praw do tego dzieła :-)
    (chyba że dałeś mu za darmo- w sensie darowałeś )

    nara
    Andrzej