  • 1. Data: 2004-04-11 14:16:03
    Temat: Czy na podst.art664 miałam prawo obniżenia czynszu
    Od: MM<j...@o...pl>

    Dziękuję =treneros= za odpowiedź. Ale mam jeszcze jedno pytanie.
    W roku 1996 wynajęłam duży obiekt handlowy z moźliwością
    podnajmu.W protole przejęcia był tylko zapis o częściowym
    zagrzybieniu piwnic.Po roku budynek stan budynku się
    pogorszył.Naprawy wymagał przeciekajacy dach,który zalewał niższe
    pomieszczenia ,wymiana okien i postępujace zagrzybienie,które
    wychodziło na parter i pierwsze pietro.Zawiadomiłam wynajmujacego
    do usunięcia wad.Korespondencja między mną a wynajmującym trwała
    rok i nie przyniosła żadngo rezultatu, ponieważ wynajmujący
    twierdził ,że budynek nie ma wad ,tylko są to drobne usterki,które
    powinnam ja usunąć, jako najemca.Zrobiłam ekstertyzę przez
    powołanego rzeczoznawcę stanu technicznego budynku. Nie mogłam
    przez cały rok użytkować tej powierzchni, a była to 1/4 obiektu
    za ,która płaciłam czynsz, więc po wcześniejszym powiadomieniu
    wynajmującego postanowiłam na podstawie art.664 par.1 kc skorzystać
    z przysługującego mi prawa obniżenia czynszu za powierzchnię nie
    nadającą się do użytku za okres trwania wad ,aż do czasu ich
    usunięcia. Naprawiono jedynie przeciekający dach.Zgodnie z zawartą
    umową najmu odliczyłam powierzchnię nie nadającą się do użytku x
    cena m/k zgodnie z indeksacją, jaka obowiązywała w danym
    miesiącu,i taką kwotę odliczałam z bieżącego czynszu. Wynajmujący
    nie uznał mojego rozliczenia i po dwóch miesiącach wypowiedział mi
    umowę najmu w trybie natychmiastowym,która była zawarta na czas
    określony do 2005 roku.Obniżenie czynszu dotyczyło tylko
    przeciekającego dachu /pozostałe wady zostały nie usunięte/
    Po dwóch latach otrzymałam pozew z sądu,gdzie wynajmujący żąda
    zapłaty za zaległy czynsz. Zrobiłam odpowiedź na pozew, do którego
    dołączyłam wszystkie pisma wraz z ekspertyzą budowlaną,i
    przedstawiłam do potrącenia kwoty,które odliczyłam od bieżącego
    czynszu. Natomiast powód ustosunkowując się do odpowiedzi na pozew
    podniósł zarzut przedawnienia rozszczeń na podst.art.667 kc powołując
    się na orz. SN z dnia 16.0101991 ICR 776/90 i glosa Z. Radwańskiego
    OSP 1992/5/108 t.2. Mam pytanie . Czy to ja miałam wystąpić na
    drogę sądową z związku z art.664 kc, i czy mogłam sama odliczyć
    kwoty od bieżącego czynszu za czas istnienia wad. Gdyby minął termin
    przedawnienia /ten roczny/to czy mogę wystąpić z rozszczeniem o
    naprawienie szkody na podst. art.472 w zw. z art.355 par.1 i par. 2 /
    i jaki stosuje się tutaj termin przedawnienia / czy trzyletni /
    Poszukuję prawnika, z terenu małopolski, z dobrą znajomością spraw
    związanych z nieruchomościami. Rozprawa odbędzie się w Warszawie.
    Bardzo proszę o odpowiedź i z góry dziękuję.

    -> http://usenet.pomocprawna.info