  • 1. Data: 2004-10-07 20:49:28
    Temat: Czy mozna uniewaznic testament
    Od: "Aniela" <s...@w...pl>

    Starsza samotna pani, 6 lat temu, zapisala w testamencie, po swojej smierci,
    mieszkanie, osobie X.
    W testamencie nie ma slowa o opiece dozywotniej nad ta Pania. Pani ta
    zachorwala, jest raczej niesprawna umyslowo-porazenie mozgu i wyladowala w
    panstwowym domu opieki spolecznej.
    Osoba, ktora otrzyma po jej smierci mieszkanie nie poczuwa sie moralnie do
    jakiejkolwiek opieki nad nia, mimo ze ustnie obiecywala, przy swiadkach, ze
    wrazie potrzeby-choroby, wezmie ta Pania do siebie. Czy jest mozliwe
    uniewaznienie tego testamentu?
    --
    Pozdrawiam, Aniela

  • 2. Data: 2004-10-07 21:24:02
    Temat: Re: Czy mozna uniewaznic testament
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Aniela" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    Skoro starsza pani raczej tego nie dokona, to cienko to widzę w praktyce. Z
    drugiej strony nie sądzę, by ta osoba po wzięciu owej pani do siebie była w
    stanie zapewnić jej lepszą opiekę, niż wyspecjalizowana instytucja.

  • 3. Data: 2004-10-07 21:50:34
    Od: "Aniela" <s...@w...pl>

> [...]
    > drugiej strony nie sądzę, by ta osoba po wzięciu owej pani do siebie była
    > stanie zapewnić jej lepszą opiekę, niż wyspecjalizowana instytucja.

    Kontakt jest utrudniony-ta pani ma problemy z mowieniem i z pamiecia jakies
    tez. Fizycznie jest dobrze.
    Poprostu nie moze byc sama i tyle:( Zle znosi ten dom opieki, odmawia
    jedzenia, pokazuje ze nie chce tam byc:(
    Nie jest to dom opieki prywatny lecz panstwowy wiec wiadomo jaka roznica:(
    Jest to przerazajace. Brac tak ale zobowiazan zadnych:(
    Pozdr, Aniela

  • 4. Data: 2004-10-07 21:57:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Nie jest to dom opieki prywatny lecz panstwowy wiec wiadomo jaka roznica:(
    > Jest to przerazajace. Brac tak ale zobowiazan zadnych:(

    To, ze DPS jest państwowy niekoniecznie musi oznaczać, że gorszy. W znanych
    mi przypadkach bywało odwrotnie. W państwowym DPS nikt nie działa w kierunku
    zwiększenia zysku. W prywatnych tak. Nie zawsze w sposób zgodny z prawem i
    oczekiwaniami pensjonariuszy.

  • 5. Data: 2004-10-07 23:20:02
    Od: "Marcin Wasilewski" <r...@o...pl>

    > Nie jest to dom opieki prywatny lecz panstwowy wiec wiadomo jaka roznica:(
    > Jest to przerazajace. Brac tak ale zobowiazan zadnych:(

    Nie tragizuj, pracuję w DPS jako informatyk na umowę zlecenie, jest to
    dość spora placówka (240 pensjonariuszy) i mogę powiedzieć Ci jedno - Ta
    pani na pewno ma tam lepszą opiekę niż zapewniła by tamta pani, szczególnie,
    że nie bardzo się do tego poczuwa. DPS-y wbrew panującej opinii to nie getta
    i wykańczalnie, pewnie, że nie jest to luksus, ale 2 osobowe pokoje (tak
    jest u nas) z łazienką i toaletą to chyba nie jest tak źle?? Tak więc nie
    tragizuj, przynajmniej ta pani głodna i brudna nie chodzi i ma opiekę, a nie
    siedzi po kilkanaście godzin sama w domu. Powiem Ci tyle od czasu jak
    zacząłem tam pracę, moja opinia o tego typu placówkach zmieniła się bardzo
    na plus.

  • 6. Data: 2004-10-08 11:49:52
    Od: "Aniela" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <r...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:ck4ivq$o19$1@news.onet.pl...

> [...]
    > siedzi po kilkanaście godzin sama w domu. Powiem Ci tyle od czasu jak
    > zacząłem tam pracę, moja opinia o tego typu placówkach zmieniła się bardzo

    Ok. rozumiem. Pocieszyles mnie. Ale zadam Ci pytanie-czy sam chcialbys byc
    oddany do takiego miejsca?
    Poza tym nie musialby ta Pani siedziec sama w domu-'spadkobierca' ma ku temu
    warunki i mozliwosci.
    Jest to przyklad jak mozna 'urzadzic sie' niezle w zyciu wlasnie:(
    Pozdr,Aniela

  • 7. Data: 2004-10-08 12:15:13
    Od: "idiom" <i...@w...pl>

> [...]
    > oddany do takiego miejsca?
    > Poza tym nie musialby ta Pani siedziec sama w domu-'spadkobierca' ma ku

    Warunki socjalne - to nie wszystko.

    Mając do wyboru przebywanie w miejscu, gdzie ktoś zajmuje się mną z
    obowiązku zawodowego (i jest tam wiele osób, również z zewnątrz) albo z
    łaski wymuszonej "zapłatą" w postaci mieszkania (w sytuacji, gdy będziemy
    przebywać ze sobą ja i owa osoba), wolałabym chyba tę pierwszą opcję.

    pozdr

    Monika

  • 8. Data: 2004-10-08 12:59:51
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    Użytkownik "Aniela" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Starsza samotna pani, 6 lat temu, zapisala w testamencie, po swojej
    smierci,
    > mieszkanie, osobie X.

    testament uniewaznia sie spisaniem kolejnego, z data pozniejsza

    > W testamencie nie ma slowa o opiece dozywotniej nad ta Pania.

    bo testament niejest miejscem na takie zapisy

> [...]
    swiadkach, ze
    > wrazie potrzeby-choroby, wezmie ta Pania do siebie. Czy jest mozliwe

    jest mozliwe, wystarczy ze testator spisze kolejny.
    jednak biorac pod uwage stan zdrowia 'starszej pani' osoba X moze
    sprobowac podwazyc jego waznosc.
    imho decydujace jest w tym momencie czy "starsza pani" jest swiadoma
    swojej sytuacji. jezeli tak to moze spisac kolejny testament, lub co
    byloby w Jej sytuacji korzystniejsze - darowizna z notarjalnym
    zapewnieniem sluzebnosci osobistej polegajacej na dozywotniej opiece
    etc.

    pozdro

  • 9. Data: 2004-10-08 16:41:42
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Oct 2004 14:59:51 +0200, xmarcel
    <x...@b...gazeta.pl> napisał:

    > U?ytkownik "Aniela" <s...@w...pl> napisa? w wiadomo?ci
    > smierci,
    >
    > testament uniewaznia sie spisaniem kolejnego, z data pozniejsza

    Nie do końca prawda.

    > bo testament niejest miejscem na takie zapisy

    nie do końca prawda

    [ciach]

    --
    Falkenstein

  • 10. Data: 2004-10-09 16:35:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Oct 2004, xmarcel wrote:

    >+ Użytkownik "Aniela" <s...@w...pl> napisał
    [...]
    >+ > W testamencie nie ma slowa o opiece dozywotniej nad ta Pania.
    >+
    >+ bo testament niejest miejscem na takie zapisy

    W pełni zgoda. NIEMNIEJ... chyba można przyjąć iż testatorka
    założyła że ZAWARŁA taką umowę, i *w razie potrzeby* (odmowy)
    zmieni testement.
    Coś przemawia przeciw ?

    [...]
> [...]
    >+ jest mozliwe, wystarczy ze testator spisze kolejny.
    >+ jednak biorac pod uwage stan zdrowia 'starszej pani' osoba X moze

    Załóżmy że prawidłowe sporządzenie "nowego" testamentu jest
    niemożliwe, bo testatorka utraciła do tego zdolność.

    Czy użycie:
    +++++++
    Art. 945.
    § 1. Testament jest nieważny, jeżeli został sporządzony:
    [...]
    2) pod wpływem błędu uzasadniającego przypuszczenie, że gdyby spadkodawca
    nie działał pod wpływem błędu, nie sporządziłby testamentu tej treści
    -------

    ...jest wykluczone ?

    pozdrowienia, Gotfryd