  • 11. Data: 2003-04-06 19:11:47
    Temat: Re: Czy adres IP moze zostac uznany za dane osobowa, umozliwiajaca identyfikacje osoby fizycznej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie uważam się za wybitnego znawcę sieci. Ale podług mojej wiedzy, to IP
    jednoznacznie identyfikuje urządzenie. Jakby tak nie było i każdy mógł sobie
    nadawać dowolne IP, to sieć nie wiedziałaby gdzie przesłać dany pakiet
    danych. IP, to nie tylko wizytówka urządzenia, to również jego adres. To tak
    jak z adresem zwrotnym na kopercie. Oczywiście możesz wpisać dowolny, ale
    wówczas nie otrzymasz odpowiedzi.
    Wg mojej wiedzy, oczywiście można w niektórych wypadkach zafałszować ten
    numer zawarty w konkretnych plikach, jednak sprawa natychmiast wyjdzie na
    jaw przy sprawdzaniu bilingów i logów. Sposobów na to jest wiele, ale NTG.
    Możliwość sfałszowania IP jest jednym z powodów, dla których po ustaleniu
    sprawcy powinno się jak najszybciej zabezpieczyć komputer podłączony do
    sieci pod danym IP. Właśnie w tym komputerze znajdujemy dowody na
    potwierdzenie PODEJRZEŃ.

  • 12. Data: 2003-04-07 11:12:13
    Od: "Cray" <c...@o...pl>

    > Sposobów na to jest wiele,
    Dobra najprostrzy przyklad - Sieci ASK - takie w blokach itp
    Najczesciej sa budowane w oparciu o jeden IP zewnetrzny (wpisany na
    serwerze)
    , komputery podlaczone do sieci poprzez ten serwerm maja IP z publicznej
    puli np 192.168.1.45
    Ale te wewnetrzne komputery sa widziane z zewnatrz jako IP serwera ..... no
    i tu jest problem... bo ni jak po IP nie bedzie mozna ustalic ze np dane
    zostaly wyslane z komputera wewnatrz sieci .... (zakladamy ze logi na
    serwerze nie zapisuja wszystkich przesylow - co jest zazwyczaj prawda, bo
    logi sie ogranicza na maxa).

    Inny przyklad VPN - tunelowanie .... ni jak nie bedzie mozliwe
    rozpoznanie.... logi utna sie na serwerze swiadczacym usluge tunelu .....

    > Właśnie w tym komputerze znajdujemy dowody na
    > potwierdzenie PODEJRZEŃ.
    No ... jak nie bedzie logow odnosnie wszystkich przesylow .... to jest to
    nieprawda... zadnych dowodow tam nie bedzie .... a dane tak naprawde beda
    ... na wewnetrzym kompie sieci (tym z IP 192.....).

    Pozdrowionka śle Cray
    ..........::::::::::@::::::::::..........
    c...@o...pl

  • 13. Data: 2003-04-07 12:52:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    | (zakladamy ze logi na serwerze nie zapisuja wszystkich przesylow - co
    | jest zazwyczaj prawda, bo logi sie ogranicza na maxa).

    Przykład nieadekwatny i nie na temat. Ustalam z poziomu sieci IP zewnętrze.
    Ustalam w ten sposób administratora i z jego logu wydobywam tego gościa,
    któremu serwer przydzielił akurat dostęp na to IP. Dal tego ważne jest nie
    tylko ustalenie IP sprawcy, ale również dokładny czas tego IP.

    | Inny przyklad VPN - tunelowanie .... ni jak nie bedzie mozliwe
    | rozpoznanie.... logi utna sie na serwerze swiadczacym usluge tunelu

    Nie znam się na tym, ale pewnie ten serwer tunelowy też ma logi.

    | No ... jak nie bedzie logow odnosnie wszystkich przesylow .... to
    | jest to nieprawda... zadnych dowodow tam nie bedzie .... a dane tak
    | naprawde beda ... na wewnetrzym kompie sieci (tym z IP 192.....).

    Może znajdzie się w skrzynce wysyłkowej mail z pogróżkami (dajmy na to).

  • 14. Data: 2003-04-07 17:22:59
    Od: "Tom J" <t...@g...pl>

> [...]
    > któremu serwer przydzielił akurat dostęp na to IP. Dal tego ważne jest nie
    > tylko ustalenie IP sprawcy, ale również dokładny czas tego IP.

    Ciężko to będzie ustalić, niektóre sieci mają serwer Windowsa i włączone
    proste udostępnianie internetu, nie ma żadnych logów.
    Można też podszyć się po inny numer IP, wystarczy zmienić numer MAC
    sieciówki, komputera który w danym momencie nie jest podłączony do sieci.
    Jest wiele innych sposobów...

  • 15. Data: 2003-04-07 19:17:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Być może są jakieś sposoby. Jak dotąd w wypadkach konieczności udawało mi
    się zawsze ustalać urządzenie końcowe. Ale nie wykluczone, że za którymś
    razem nie uda się.