  • 1. Data: 2002-06-10 08:27:20
    Temat: 14 dniowy termin realizacji naprawy
    Od: "Jakub Ziobro" <q...@p...onet.pl>

    Witam!

    Oddalem zasilacz do serwisu, mija 14 dni i nadal nie jest naprawiony ani
    wymieniony na nowy. Czy w takim przypadku mam prawo do czegokolwiek? W
    kodeksie pracy wyczytalem ze owe 14 dni jest pojeciem "luznym" i trzeba
    "udowodnic" sprzedawcy ze bezpodstawnie za dlugo przetrzymuje sprzet aby moc
    zadac zwrotu pieniedzy... Z tego wnioskuje ze w oczach prawa moga mi nigdy
    nie oddac tego zasilacza, no bo jak ja im mam niby udowodnic ze trzymaja go
    za dlugo...? Pomocy!

    --
    pozdrawiam,
    Jakub Ziobro

  • 2. Data: 2002-06-10 08:47:33
    Temat: Re: 14 dniowy termin realizacji naprawy
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Jakub Ziobro" <q...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    >Z tego wnioskuje ze w oczach prawa moga mi nigdy
    > nie oddac tego zasilacza, no bo jak ja im mam niby udowodnic ze trzymaja
    go
    > za dlugo...? Pomocy!

    jesli oddawales do naprawy to dostales na pewno jakis kwit, potwierdzenie
    przyjecia uszkodzonej rzeczy do naprawy, stanowiace podstawe do jego
    odbioru. Tam powinienes miec napisana date przyjecia , dodaj do tego 14 dni
    r_o_b_o_c_z_y_c_h i juz bedziesz wiedzial czy przekroczyli ten termin czy
    nie:-))

    HaNkA

  • 3. Data: 2002-06-10 09:35:01
    Od: "Jakub Ziobro" <q...@p...onet.pl>

> [...]
    dni
    > r_o_b_o_c_z_y_c_h i juz bedziesz wiedzial czy przekroczyli ten termin

    Po pierwsze:

    14 dniowy termin załatwienia reklamacji, wynikający z § 23 ust 2
    Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1995r. w sprawie szczegółowych
    warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży rzeczy ruchomych z udziałem
    konsumentów (Dz. U. 64. poz 328) odnosi się do czternastu dni
    kalendarzowych, a nie roboczych.

    Po drugie:

    14-dniowy termin naprawy lub wymiany rzeczy wadliwej dotyczy jedynie
    postępowania reklamacyjnego z tytułu rękojmi. W odniesieniu do gwarancji Sąd
    Najwyższy w orzeczeniu z dnia 14.05.1979r opublikowanym w OSNC 1980/2/23
    stwierdził, że " właściwym czasem (art. 579 k.c.) lub odpowiednim terminem
    (art. 580 § 2 k.c.) do wykonania przez gwaranta jego obowiązków jest okres
    niezbędny w normalnym toku postępowania do dokonania naprawy lub wymiany
    rzeczy, przy czym - nie krótszy od zastrzeżonego w gwarancji". A zatem,
    jeżeli nie zastrzeżono terminu naprawy gwarancyjnej w dokumencie
    gwarancyjnym, ocena czy czas naprawy gwarancyjnej znacznie przekracza okres,
    w którym przy dołożeniu należytej staranności i uwzględnieniu wszystkich
    elementów toku postępowania przy załatwianiu tego typu spraw (np.
    transportu, ogólnodostępności zakupionego produktu), rzecz mogłaby zostać
    naprawiona bądź wymieniona, zależy do konkretnego przypadku. Dopiero
    wykazanie zbędnej, niczym nie uzasadnionej zwłoki udzielającego gwarancję w
    naprawie lub wymianie rzeczy może być podstawą do odstąpienia od umowy.

    Po trzecie:

    Kwitek oddania do serwisu mam, datowany na 28-go maja...

    Pytania? Komentarze?

    --
    pozdrawiam,
    Jakub Ziobro

  • 4. Data: 2002-06-10 10:17:59
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <h...@i...pl>

    Użytkownik "Jakub Ziobro" <

    > odnosi się do czternastu dni
    > kalendarzowych, a nie roboczych.

    mam przed soba kwitek (oddalam dysk do naprawy) na ktorym jest mowa o 14
    dniach roboczych:-)) zreszta to samo mam na gwarancji komputera, chociaz byl
    kupowany w innym sklepie:-)

    HaNkA

  • 5. Data: 2002-06-10 10:35:55
    Od: "Jakub Ziobro" <q...@p...onet.pl>

    > mam przed soba kwitek (oddalam dysk do naprawy) na ktorym jest mowa o 14
    > dniach roboczych:-)) zreszta to samo mam na gwarancji komputera, chociaz
    byl
    > kupowany w innym sklepie:-)

    A ja Ci moge na kwitku napisac ze zielony ludzik bedzie krecil Twoim
    wiatraczkiem na procesorze... I co z tego? :-) Ja tylko zacytowalem jak to
    wyglada w Kodeksie Pracy, a ze sprzedawcy nagminnie go lamia to chyba kazdy
    wie... :-\

    --
    pozdrawiam,
    Jakub Ziobro

  • 6. Data: 2002-06-10 11:06:19
    Od: "Mariusz C." <b...@p...onet.pl>

    > Pytania? Komentarze?

    1. Obliczanie terminów określa kc w art. 110 - 116.

    2. Komentarze godne polecenia
    http://arch.rp.pl/a/rz/1997/12/19971211/199712110010
    .html
    http://arch.rp.pl/a/rz/1998/08/19980812/199808120138
    .html
    http://arch.rp.pl/a/rz/1998/09/19980915/199809150128
    .html

    3.
    "Zawiadomienie [...] o wadzie jest jedynie notyfikacją wady
    i nie jest tożsame z reklamacją, która powinna ponadto
    precyzować roszczenia kupującego z tytułu rękojmi.
    Niewykonanie tego obowiązku powoduje, że pozwany
    utracił roszczenia z rękojmi."
    (fragment uzasadn. wyroku s.apel. I ACa 331/00; OSA 2001/7-8/38)

    4.
    Są teraz powiatowi rzecznicy konsumentów i mają oni obowiązek
    udzielania bezpłatnych porad prawnych (przez telefon również)
    w zakresie obrotu konsumenckiego.
    (por. - art. 37 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.
    o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.00.122.1319)).