-
Rynek pocztowy a interesy konsumentów
... działalności pomimo uzyskania wpisu do rejestru pozostali operatorzy niepubliczni mają łącznie jedynie około 7% udziału w rynku (rynek przesyłek bez druków bezadresowych). Liberalizacja rynku Rynek usług pocztowych w Polsce podlega procesowi stopniowej liberalizacji głównie na skutek sukcesywnego zmniejszenia dotychczasowego obszaru zastrzeżonego ...
-
Jak AI Act wpłynie na rynek reklamy internetowej?
AI Act, czyli Akt w sprawie sztucznej inteligencji, to pierwsze na świecie tak kompleksowe przepisy dotyczące AI, przyjęte niedawno w Unii Europejskiej. Rozporządzenie dotyczy zarówno przedsiębiorstw, jak i osób fizycznych wykorzystujących AI. Najszersze i najbardziej praktyczne zastosowanie nowe przepisy znajdą w stosunku do dwóch grup: dostawców ...
-
Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
... 35% skarg konsumenckich dotyczyło zaginięcia lub uszkodzenia bagażu. Rynek lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W 2006 roku samolotami ... problemy tak z przetworzeniem informacji dostarczanych przez przedsiębiorców np. w formie reklam, jak i informacji o ich prawach, które dostarczane są przez instytucje i ...
-
Reklama w Internecie a obowiązujące prawo
... nie jest bowiem oderwane od obowiązującego prawa. W dzisiejszym, cyfrowym świecie, coraz więcej reklam jest kierowanych właśnie kanałami internetowymi – z czego właściwe organy zdają sobie sprawę, prowadzą zresztą wiele działań monitorujących rynek. O swoich uprawnieniach coraz szerzej wiedzą także konsumenci, którzy jako odbiorcy nieprawidłowych ...
Tematy: reklama w internecie, influencerzy, kryptoreklama, media społecznościowe, reklamy, reklama online, oznaczanie reklam, UOKiK, social media, post sponsorowany, nieuczciwe praktyki rynkowe, prawo ochrony konkurencji, ochrona konsumentów, influencer marketing, reklama alkoholu, reklama alkoholu w internecie, Omnibus -
Czy i jak można reklamować piwo bezalkoholowe?
... przez producentów napojów zawierających od 8% do 18% alkoholu. Szczegóły dotyczące warunków publikowania reklam piw zostały uregulowane w art. 13 ustawy alkoholowej. Reklama ... 1037 mieszkańców Polski [online:] https://abrsesta.com/pl/preferencje-piwne-polakow-w-2021/ Artykuł „Rynek alkoholi w Polsce” opublikowany na portalu internetowym hurt&detal [ ...
-
Reklama piwa i wina bezalkoholowego - nie dla małoletnich?
... co ważne – reklama jest co do zasady zakazana. Ze względu na szczególną ochronę dzieci, reklam tradycyjnego piwa nie powinno się kierować do małoletnich. Nie mogą one ... napoju alkoholowego np.: reklama piwa bezalkoholowego (w przypadku marek, które na rynek wprowadzają również piwa o zawartości powyżej 0,5% alkoholu)” (6). Pogląd ten jednak nie ...
-
Reklama piwa i wina bezalkoholowego w social mediach - czy ma jakieś ograniczenia?
... reklamy: w polskim prawie brak jest regulacji odnoszących się wprost do reklam w Internecie, choć odpowiednie przepisy mówią o reklamie w telewizji, radiu czy prasie i o tym, jaką ... alkoholowego np.: reklama piwa bezalkoholowego (w przypadku marek, które na rynek wprowadzają również piwa o zawartości powyżej 0,5% alkoholu)” zdaniem PARPA stanowi ...
Tematy: wino, rynek wina, promocja alkoholu, wino bezalkoholowe, reklama alkoholu, ustawa alkoholowa, reklamy alkoholu, nieuczciwa reklama, piwo, piwo bezalkoholowe, rynek piwa, sprzedaż piwa, spożycie piwa, picie piwa, reklama piwa, social media, media społecznościowe, Instagram, Tik-Tok, Facebook, Twitter -
Zakaz reklamy aptek niezgodny z prawem unijnym?
... produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza na terytorium Polski, to w praktyce zakaz reklamy aptek pozbawia ich możliwości wejścia na nasz rynek. Uniemożliwienie jakiegokolwiek reklamowania sprzedawanych przez siebie towarów, nawet tych, których reklama jest dopuszczalna powoduje, że przedsiębiorcy prowadzący apteki poza Polską ...
-
Ambush marketing: chroniony znak towarowy w reklamie
... z niedawno zakończonymi Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. W tamtym okresie czasu wiele reklam korzystało z motywów piłkarskich, w tym w szczególności związanych z reprezentacją Polski. Zajmijmy ... na terytorium EOG kupimy towary odpowiednio oznaczone i wprowadzone na rynek za zgodą uprawnionego z rejestracji znaku. Skąd jednak będzie wiadomo, ...
-
Reklama wyrobów medycznych - duże zmiany od 1 stycznia 2023
... roku usłyszymy w przekazach reklamowych zmienioną treść ostrzeżeń przed niewłaściwym użyciem takich produktów. Ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 r., dostosowuje polski rynek wyrobów medycznych do regulacji unijnych tj. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych ...
-
Reklamacja towaru: konsumencie uważaj
... dwóch lat od zakupu ma prawo złożyć do sprzedawcy reklamację żądając jego naprawy albo wymiany na nowy. Urząd stale monitoruje rynek sprzedaży konsumenckiej badając m.in. regulaminy sklepów. Wydane ostatnio decyzje dotyczące spółki Prima Moda, GPM oraz sklepów internetowych decobazaar.pl i e-aligator ...
-
Jak oznaczać treści reklamowe w mediach społecznościowych? Oto rekomendacje Prezesa UOKiK
... naszych działaniach zaczęli poprawnie oznaczać treści. Rekomendacje mają wspierać rynek w dostosowaniu się do obowiązków informacyjnych oraz wypracowaniu wysokiej jakości najlepszych ... W lipcu Prezes UOKiK postawił pierwsze zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam w mediach społecznościowych. Postępowania dotyczą 3 influencerów i reklamodawcy. ...
-
Influencer marketing pod lupą - Chajzer, Doda i Rozenek-Majdan ukarani przez UOKiK
... określeń, np. #reklama, (reklama), [reklama], #materiał sponsorowany, (materiał sponsorowany), [materiał sponsorowany], napisanych wystarczająco dużą i wyraźną czcionką. Monitorujemy rynek, przyglądamy się branży i weryfikujemy działania platform społecznościowych. Influencerzy, którzy nie stosują się do obowiązującego prawa, mogą spodziewać się ...
-
Ochrona konsumenta w UE
... takiej sytuacji interwencję podejmie SOLVIT i pomoże odzyskać należność. 4) Przedsiębiorca z Lublina produkujący wysokiej jakości meble ogrodowe chce rozszerzyć swoją działalność poza rynek Polski. Jak to zrobić? Jakie warunki prawne powinien spełnić? Wszelkich informacji udzieli mu bezpłatnie sieć EEN, wspierająca małych i średnich przedsiębiorców ...
-
Biura podróży: kiedy reklamacje?
... reklamację. Wyniki badania "Wyjazdy Polaków" - projektu opracowanego przez Instytut ARC Rynek i Opinia na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK - wskazują, że z możliwości tej przynajmniej ... roku życia. Najwięcej zastrzeżeń wzbudza zakwaterowanie Rezultaty badania ARC Rynek i Opinia wskazują, że najwięcej zastrzeżeń budzą wśród polskich turystów warunki ...
-
Usługi turystyczne - nowe przepisy
... karze podlegają również przewodnicy turystyczni lub piloci – sami wprowadzający w błąd, co do swoich kompetencji. UOKiK od wielu lat stale monitoruje rynek turystyczny. Efektem działań Urzędu jest m.in. wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych wielu postanowień krzywdzących konsumentów. Obecnie w rejestrze jest 708 klauzul ...
-
Ochrona znaków towarowych w nazwach domen internetowych
... (funkcja reklamowa) lub instrument używany w celu uzyskania reputacji, mającej za zadanie przywiązać do niego konsumentów (funkcja inwestycyjna). Obecnie, gdy rynek reklam został zdominowany przez Internet i większość przedsiębiorców reklamuje się za jego pośrednictwem, niezmiernie istotna okazuje się ochrona znaków towarowych w nazwach domen ...
-
Opłaty półkowe można odzyskać?
... pytanie, czy te „dodatkowe koszty wejścia na rynek” można odzyskać. Zgodnie bowiem z art. 15 ust 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst ... konsumenci otrzymują przekaz łączący określony towar z jego producentem. Jednakże głównym beneficjentem reklam i innych działań marketingowy jest sieć handlowa. Przekaz reklamowy bowiem ...
-
Prawa konsumenta 2023 - co się zmieni od 1 stycznia?
... tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zostanie wydłużony do sześciu lat. Podwójna jakość. Zakazane będzie wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli będzie się istotnie od niego różnił np. składem, a nie ...
-
RODO a telesprzedaż. Czy wylaliśmy dziecko z kąpielą?
... danych osobowych swoich klientów i potencjalnych klientów, sprawi się że ten wielomilionowy rynek zniknie, że zniknie także problem spamu telefonicznego. Doszedł do ... wprowadzili standardów, mówiących o ograniczeniu ilości reklam, będą blokowani przez przeglądarki Chrom); To wszystko sprawia, że dochody z reklam wydawców drastycznie spadają. Spadek ...
-
UOKiK: podsumowanie działań w 2022 roku
... sześciu influencerów (kary wyniosły łącznie prawie 140 tys. zł), zarzuty nieprawidłowego oznaczania reklam otrzymało troje twórców internetowych z branży fitness, a także ich reklamodawca. Na bieżąco Prezes Urzędu monitoruje rynek i podejmuje działania adekwatne względem ewentualnych naruszeń. Kolejnym krokiem było zweryfikowanie sposobu oznaczania ...
-
Senior w banku
... sprawdzenia zdolności kredytowej, z bazy danych Biura Informacji Kredytowej. 2. Kto nadzoruje rynek finansowy? W sposób bezpośredni nadzór nad rynkiem usług finansowych sprawują ... kierowane do urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, dotyczące np. wprowadzających w błąd reklam, powinny być składane do Departamentu Ochrony Klientów (w formie pisemnej na ...
-
Nowa ustawa medialna a działalność przedsiębiorstw
... medialnym. Wprowadza ona wiele nowych zakazów w zakresie nadawania reklam, w szczególności dotyczących substancji i środków odurzających, środków spożywczych, a także innych produktów ... na nowe regulacje i zniechęcić się z wejściem z nowymi technologiami na rynek polski. Powyższe regulacje nie dotyczą jednakże wszystkich usług audiowizualnych, ...
-
Prezes UOKiK z nowymi uprawnieniami
... i Konsumentów (SOKiK), może się okazać, że blokowanie wprowadzania produktu na rynek lub jego akcji marketingowej może trwać przez kilka miesięcy lub lat. ... przed zakończeniem postępowania będzie mógł sankcjonować zachowanie przedsiębiorców np. poprzez blokowanie reklam lub czasowy zakaz oferowania konsumentom określonych produktów lub usług. ...
-
Suplementy diety a prawa konsumenta
... i ich właściwościach dowiadujemy się najczęściej z ulotek, etykiet, materiałów promocyjnych i reklam. Nie wszyscy konsumenci dostrzegają różnicę między produktami leczniczymi dostępnymi ... diety nie zawsze są rzetelnie i wyczerpująco informowani o właściwościach takich produktów. – Rynek suplementów diety jest bardzo różnorodny ze względu na to, ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?
Dyrektywa Omnibus, towarowa i cyfrowa wprowadzają na polski rynek e-commerce sporo nowości i obowiązków ze strony sprzedawców oferujących swoje towary on-line. Implementacja trzech dyrektyw unijnych do polskiego porządku prawnego trwała ...
-
Cyfrowe Paszporty Produktów w branży odzieżowej: koniec ery fast fashion?
... w której parlament chce wprowadzić kary finansowe dla producentów ubrań i zakazać reklam produktów z tego segmentu. Te wdrożenia mają ograniczyć konsumpcjonizm i promować świadome ... “podróbek”. Według zestawień Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) na rynek europejski w skali roku trafia aż 86 milionów podrobionych produktów, ...
-
AI Act - zakazy i obowiązki
... interesujące. Przechwytują i analizują informacje z twarzy w celu egzekwowania prawa lub personalizacji reklam, a także są wykorzystywane w wielu innych aspektach życia. AI Act ... obrotu lub oddających do użytku systemy AI lub wprowadzających do obrotu na rynek modele sztucznej inteligencji ogólnego przeznaczenia w Unii Europejskiej, niezależnie od ...