-
Umowa sprzedaży nieruchomości: kto ją podpisuje w imieniu gminy?
... umowa sprzedaży nieruchomości podpisywana jest jednoosobowo przez upoważnionego do tego pracownika gminy. Czy takie osoby rzeczywiście mogą reprezentować organy gminne przy tak znaczącej transakcji? Warto pamiętać, kto zgodnie z obowiązującym prawem może zostać pełnomocnikiem gminy w sprawach zarządu mieniem – radzi Robert Tomaszewski z portalu www ...
-
Organy samorządowe: zaskarżenie uchwały
... „zbiorowych potrzeb wspólnoty”, a więc odnoszących się do pewnej grupy ludzi zbiorowości złożonej z wielu jednostek. Tymczasem, aby skutecznie zakwestionować uchwałę organu gminy należy wykazać naruszenie interesu prawnego, który jest konkretny i zindywidualizowany w odniesieniu do skarżącego. Podmiot wnoszący skargę musi wykazać, że znajduje się ...
-
Podział gruntu a wysokość opłaty adiacenckiej
Jakie opłaty wiążą się z podziałem lub scaleniem gruntu, czyli w jakich okolicznościach organy gminy posiadają uprawnienia do nałożenia na właściciela nieruchomości opłaty adiacenckiej? Kto w praktyce (i w oparciu o jakie kryteria) decyduje o wysokości takiej formy opłaty? Regulacje w ...
-
Prawo o zgromadzeniach: nowelizacja
... , w postaci kary grzywny. Warto także zaznaczyć, że w dotychczasowym stanie prawnym, organy gminy miały jedynie możliwość, a nie obowiązek delegacji swoich przedstawicieli na organizowane zgromadzenie. Tymczasem, zmienione przepisy Ustawy obligują organy gminy do delegacji swoich przedstawicieli na zgromadzenie w przypadku, gdy przewidywana liczba ...
-
Inwestor kontra urzędnicy. Część druga
... od władz lokalnych. To poszczególne organy gminy decydują o ich przyznaniu, a to, zdaniem wielu przedsiębiorców, którzy na wczesnych etapach inwestycji musieli się z tym wymogiem uporać, pozostawia zbyt wiele miejsca na tzw. „uznaniowość urzędników”. Problem stanowią również ogromne koszty szacowane przez gminy w związku z planami zagospodarowania ...
-
Decyzja o warunkach zabudowy – kiedy możemy otrzymać odmowę?
... ma sporządzonego planu zagospodarowania przestrzennego, można wystąpić do urzędu gminy - odpowiedniego dla miejsca usytuowania naszej działki - z wnioskiem o wydanie decyzji ... jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy organy samorządowe kierują się przesłankami zawartymi w art. 61 ustawy z 27 marca 2003 o ...
-
Zmiany w prawie meldunkowym już od 1 stycznia 2015 r.
... gromadzone. To, w jaki sposób mogą zostać udostępnione przez ministra i odpowiednie organy gminy, szczegółowo i jasno określa ustawa. Najważniejsze zmiany, jakie będzie mógł ... proces, jest umożliwienie obywatelom złożenia wniosku o wydanie dowodu w organie dowolnej gminy na terytorium całego kraju. Należy w tym miejscu także zaznaczyć, że dowody ...
-
Administracja publiczna: mniej wizyt w urzędach?
... gminy lub w urzędzie skarbowym będzie czymś o wiele rzadszym niż dziś, a prowadzący nasze sprawy ... bardzo istotne. W ten sposób nastąpiła bowiem gradacja sposobów realizacji obowiązków wynikających z wezwania strony przez organy administracji publicznej i podatkowe. Podstawowym sposobem będzie w świetle projektu składanie wyjaśnień lub zeznań na ...
-
Obowiązek meldunkowy zniesiony od 1 stycznia 2016
... elektronicznej przez Ministra Spraw Wewnętrznych, w którym znajdą się wszystkie dane osobiste osób posiadających dowody osobiste. Będą miały do niego dostęp organy gminy i konsulowie. Zostaną wprowadzone specjalne kontrole korzystania z tych danych, aby zapewnić ich poufność. Przewiduje się również opłaty za udostępnienie danych z RDO ...
-
Szansa na odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości
... także za nieruchomości wywłaszczone przed datą 1 stycznia 1998 r. Odmawiając ich wypłat, organy muszą mieć dowód, że zrobiono to wcześniej (wyrok WSA w Gdańsku z 04.07 ... stała się własnością Skarbu Państwa na mocy zarządzenia Naczelnika Miasta i Gminy z 3 listopada 1983 r. w sprawie ustalenia terenu budowlanego budownictwa jednorodzinnego i jego ...
-
Postępowanie administracyjne: kto może być stroną?
... organy administracji przyznają prawo do bycia ich stroną (poza podmiotami, których decyzja dotyczy) jedynie ... zostać poczyniona inwestycja w postaci budowy kotłowni centralnego ogrzewania. Chciał uchylenia decyzji ostatecznej burmistrza gminy i wznowienia postępowania ws. uwarunkowań środowiskowych dla tej inwestycji. W 2016 r. na podstawie opinii ...
-
Strefa parkowania: immunitet nie zwalnia z opłaty
... wydania decyzji administracyjnej, co poniekąd słusznie zostało podniesione przez organy. Obowiązek poniesienia takich opłat został określony w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. ... dla komunikacji zbiorowej. Strefę płatnego parkowania ustala rada gminy (rada miasta) – art. 13b ust. 3 ustawy o drogach publicznych. Opłatę, o której mowa ...
-
Jak i gdzie składa się wniosek o decyzję o warunkach zabudowy?
... gminy, w obszarze której położona jest nieruchomość. Jedynie wyjątkowo, dla obszarów położonych na tzw. terenach zamknięty, decyzję tego rodzaju wydaje wojewoda. Decyzję o warunkach zabudowy wydaje się na wniosek, który składa się na piśmie lub drogą elektroniczną, przy użyciu preferowanego przez organy ... na rachunek bankowy gminy, której wójt, ...
-
Inwestycje budowlane - zmiany prawne
... wprowadzenia omawianej nowelizacji jest, w pierwszej kolejności zniesienie wymogu uzyskiwania przez organy samorządu przy sporządzaniu planów miejscowych w obrębie miast zgód ministra ... w ramach określonych, w ocenie aktualności studium, potrzeb rozwoju gminy w odniesieniu do poszczególnych rodzajów użytkowania terenu, zapewniający możliwość ...
-
Plan miejscowy - niezbędne prace planistyczne
... organy właściwe do uzgadniania i opiniowania planu. Następnie sporządza on projekt planu miejscowego rozpatrując przy tym napływające ze strony mieszkańców i inwestorów wnioski i uwagi. Należy jednak pamiętać, że postulaty zgłaszane do gminy ... . Plan w takim kształcie przedstawiany jest następnie radzie gminy, wraz z listą nieuwzględnionych uwag. ...
-
Zmiana zasad rejestracji wspólników spółki cywilnej
... osobami fizycznymi i udostępnianie o nich informacji. Ta jedna, centralna ewidencja zastąpi dotychczasowe, prowadzone przez gminy. Na przeniesienie danych przedsiębiorców (wykonujących działalność i tych, którzy zawiesili jej wykonywanie) z EDG do CEIDG organy ewidencyjne mają czas do końca tego roku. Dopiero z dniem przeniesienia do CEIDG wpisu ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany XI 2012
... miejsca, czasu lub trasy przejścia uczestników zgromadzenia; przyznano organowi gminy prawo do wydania decyzji o zakazie organizacji zgromadzenia zgłoszonego później; zakazano ... prowadzi do wniosku, że organy administracji załatwiające sprawę dokonały oceny zasad zarządu rzeczą wspólną. Oznacza to, że organy administracji, poprzez badanie kwestii ...
-
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej i inne zmiany w prawie w VIII 2015 roku
... do spraw rodziny oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego przez organy publiczne realizujące ww. ustawy. Możliwość załatwienia sprawy bez konieczności osobistego ... pomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi w ramach zadań zleconych gminy (dotychczas zadanie to było tylko w gestii powiatu), zmniejszając odpłatność za usługi ...
-
Sankcje finansowe w prawie ochrony środowiska
... jedynie określonej części. Taki cel omawianej instytucji prawnej muszą brać pod uwagę organy decydujące w tych sprawach, decyzje nie mogą mieć bowiem charakteru automatycznego, ... dotyczy przedsięwzięcia służącego realizacji zadań własnych gminy, do środków własnych wlicza się także środki pochodzące z budżetu gminy. Do kwoty pozostających do zapłaty ...
-
Cesja wierzytelności z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości
... grunt We wrześniu 2012 r. jedna ze spółek zawarła z władzami powiatu i gminy umowę partnerską na wspólną realizację przebudowy ulicy i skrzyżowania. 18 kwietnia 2013 ... powinny zostać ustalone. Organy nie zbadały również dostatecznie, czy doszło do skutecznego potrącenia wierzytelności. „W niniejszej sprawie organy nie zbadały także, czy potrącenie ...
-
Jak otworzyć sklep spożywczy?
... Gospodarczej EDG-1 i złożenia go we właściwym dla swojego zamieszkania Urzędzie Gminy lub Miasta. Osoba prawna natomiast, składa zintegrowany wniosek do Krajowego ... stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnione m. in. do nakazania usunięcia ...
-
Jak otworzyć sklep spożywczy?
... Gospodarczej EDG-1 i złożenia go we właściwym dla swojego zamieszkania Urzędzie Gminy lub Miasta. Osoba prawna natomiast, składa zintegrowany wniosek do Krajowego ... stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnione m. in. do nakazania usunięcia ...
-
Nie należy likwidować przetargów na odbiór odpadów komunalnych
... zostać wykluczeni z rynku zagospodarowania odpadów na drodze arbitralnej decyzji gminy bez jakiegokolwiek prawa odwołania się, co dla wielu przedsiębiorców prywatnych może prowadzić do ... rynku opartego na wysokich standardach dla gospodarowania odpadami, jeśli odpowiedzialne organy administracji będą miały taką wolę. Reasumując, należy stwierdzić, ...
-
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej podpisana
... , albo pracownika, określą akty wykonawcze wydane przez upoważnione organy. Ujednolicono kategorie zdolności do służby, wprowadzając następujące kategorie: A – „zdolny do służby”, B ... tym, w którym nastąpiła zmiana. Ustawa wykreśla obowiązek organizowania przez gminy selektywnego zbierania popiołu z palenisk domowych oraz wprowadza zmiany przepisów ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VII 2016 r.
... o rachunkach wymienionych w punkcie powyżej; nałożono na bank obowiązek pisemnego poinformowania gminy, w przypadku rozwiązania albo wygaśnięcia umowy rachunku bankowego z przyczyn, o której mówi ... oraz udzielania ogólnych informacji o rodzajach spraw załatwianych przez inne organy podatkowe i Zakład Ubezpieczeń Społecznych; określono, że asystent ma ...
-
Prowadzenie działalności gospodarczej - zmiany
... prowadzone przez gminy (miasta). Na przeniesienie danych przedsiębiorców z EDG do CEIDG organy ewidencyjne będą miały czas do 31 grudnia br. Zasadniczo wnioski o wpis czy zmianę wpisu będą mogły być składane drogą elektroniczną. Pozostanie jednak możliwość złożenia wniosku w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy ...
-
Rejestracja firmy w CEIDG
... do CEIDG, organy gmin nadal pozostają organami ewidencyjnymi. Oznacza to, że można składać wnioski o rejestrację w formie papierowej - na formularzu CEIDG-1, w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy. Można tego dokonać osobiście bądź wysłać go listem poleconym. W przypadku osób składających wniosek osobiście w gminie, organ gminy potwierdza ...
-
Działalność regulowana wymaga odrębnego wpisu
... gospodarczej wymaga od przedsiębiorcy uzyskania zezwolenia. Są one wydawane przez organy administracyjne różnego szczebla (głównie przez lokalne). Pełen zakres działalności ... lata. Opłatę za korzystanie przedsiębiorca musi jednak wnosić na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem. Koncesja tam, gdzie wymagane szczególne ...
-
Działalność gospodarcza: czy rzeczywiście będzie łatwiej?
... w wysokości 170 zł. Opłata ta stanowiła przychód właściwej miejscowo gminy. Zgodnie z nowym stanem prawnym składanie zgłoszenia rejestracyjnego lub aktualizacyjnego ... wymiany transgranicznej wprowadzono możliwość wydawania niepreferencyjnych świadectw pochodzenia przez inne niż organy celne podmioty, tj. Krajową Izbę Gospodarczą dysponująca 27 ...
-
Automatyczne wznowienie działalności gospodarczej - korzystne czy nie?
... informacji w terminie 7 dni. Skrócony jest zatem czas oczekiwania – obecnie organy właściwe prowadzące sprawy w zakresie zadań realizowanych przez PIP mają na rozpatrzenie wniosku, ... zagadką pozostanie tylko, kto szybciej zapuka do drzwi: listonosz z pismem z urzędu gminy informującym o wznowieniu działalności czy ZUS po zapłatę składek. Negatywne ...
-
Bilans ustawodawstwa 2009 roku cz. I
... złożenie jednego wniosku rejestrującego taką działalność w urzędzie gminy, który następnie przekazuje wniosek do urzędu skarbowego, ... działalności gospodarczej w sposób kompleksowy i niemal całościowy reguluje wszelkie kontrole przedsiębiorców przez różne organy administracji publicznej. Najistotniejsze zmiany dotyczą jednak czasu trwania kontroli ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VIII 2012
... (zgodnie ze swoją właściwością) są zobowiązani przekazywać niezwłocznie do organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego osoby, której dotyczy zmiana, a ... od dnia wejścia w życie ustawy, termin na złożenie przez uprawnione organy we właściwych sądach rejonowych wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości ...
-
Prolongata kredytu nie wymaga opinii regionalnej izby obrachunkowej
... organ wykonawczy uzależniony jest od spełnienia ustawowych warunków. Po pierwsze rada gminy musi podjąć uchwałę w sprawie emisji obligacji oraz określania zasad ich zbywania, ... rzeczowa regionalnych izb obrachunkowych obejmuje uchwały i zarządzenia podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w sprawach m.in. zaciągania zobowiązań ...
-
Wzory wniosków w urzędach będą jednolite
... procedury, w zależności od gminy, w której jest wykonywana. Co się zmieni? Przygotowany przez rząd projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych ma na celu wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Projekt nakłada na organy administracji obowiązek określenia wzorów ...
-
Kodeks wyborczy znowelizowany
... pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej. Zgłaszający przebywający w kraju otrzyma z urzędu gminy tzw. pakiet wyborczy – nie później niż 7 dni przed dniem wyborów. ... i organów administracji publicznej oraz automatycznego zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji lub rejestrów danymi o treści wpisu w KRS-ie, ...