-
E-commerce czyli jak założyć sklep internetowy?
Rynek e-commerce w Polsce wciąż się rozwija. Potwierdzeniem są wyniki raportu prowadzonego przez Gemius PBI „E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” gdzie wykazano, że liczba internautów w Polsce w 2018 roku wyniosła 27,8 mln, a z 1,5 tys. przebadanych osób ponad połowa dokonała choć raz zakupów online. Kolejne dane uzyskane z raportu ...
-
Zmiany w prawie dla e-commerce już w styczniu 2023
W Ministerstwie Finansów zakończyły się prekonsultacje dotyczące nowych przepisów prawa podatkowego dla e-commerce. Głównym celem regulacji jest przeciwdziałanie szarej strefie i kontrola opłacania podatku VAT. Nowelizację przepisów wymusiły dwie unijne dyrektywy dyrektywa 2021/514 (zwana także DAC7), dotycząca platform e-commerce i dyrektywa ...
-
Sklepy internetowe: większe obowiązki sprzedawcy
Właściciele sklepów internetowych mają czas do czerwca 2014 roku, aby dostosować się do nowych przepisów dotyczących e-commerce. Zmiany wynikają z obowiązku implementacji w całej Unii Europejskiej dyrektywy regulującej między innymi sprzedaż w Internecie. Nowe prawo ma na celu zwiększenie ochrony konsumentów, czego skutkiem jest nałożenie na ...
-
Idą święta: zagraniczne zakupy przez Internet
Klienci często mają wątpliwości, czy ich prawa będą respektowane, tym bardziej jeżeli dokonają zakupu w sklepie on-line zarejestrowanym w innym kraju niż Polska. Brak zaufania nie powinien jednak ograniczać możliwości, jakie daje Internet, szczególnie kiedy e-commerce może umniejszyć nam trudy zakupów w ruchliwych centrach handlowych. Zgodnie z ...
-
Promocje w sklepach internetowych - najczęstsze mity
Internet pełen jest usług i towarów w promocyjnych cenach. Intratne oferty i okazyjne ceny kuszą nas niemal z każdej strony. Czy jednak kupowanie w promocji nie ogranicza naszych praw konsumenckich? Na to pytanie odpowiada Julia Mandel, prawniczka w firmie Trusted Shops, specjalizująca się m.in. w zagadnieniach związanych z e-commerce. Brak ...
-
Ochrona praw konsumenta w Internecie po zmianie przepisów
Trwają prace nad projektem ustawy o prawach konsumenta (druk nr 2076), implementującej dyrektywę 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. W związku z wejściem w życie nowych przepisów zmienią się w istotny sposób ramy prawne sektora e-commerce. Poniżej przedstawiliśmy autorski wybór 10 kwestii wiążących się z planowanymi zmianami, które w naszej ...
-
E-handel - więcej praw dla konsumentów
Najpóźniej do 13 czerwca bieżącego roku w każdym z państw Wspólnoty Europejskiej wdrożone muszą zostać przepisy dyrektywy harmonizującej unijne prawo dotyczące e-commerce. 9 maja Sejm przegłosował ustawę. Jakie niesie to skutki dla e-konsumentów? Przede wszystkim rozszerzenie ich uprawnień względem praw, które przysługują klientom sklepów ...
-
Dropshipping: przepis na tanie i bezpieczne zakupy online
Trzeba przyznać, że polski rynek e-commerce rozwija się w oszałamiającym tempie. Już w tym roku wartość handlu internetowego w naszym kraju ma sięgnąć 30 miliardów złotych. Tak duża dynamika nierozerwalnie wiąże się z pojawianiem się nowych form sprzedaży oraz dystrybucji towarów w sieci. Jedną z nich jest dropshipping czyli rodzaj współpracy ...
-
E-commerce pod presją. Nadchodzi nowa ustawa konsumencka
Polski e-commerce rozwija się niezwykle prężnie, a rosnąca aktywność kupujących przez internet wskazuje, że ta sytuacja raczej nie ulegnie zmianie. Zmianie ulega natomiast rzeczywistość, w jakiej przychodzi funkcjonować e-przedsiębiorcom. Przykładem może być chociażby nowa ustawa konsumencka. Jej przepisy, które zaczną obowiązywać od 25 grudnia ...
-
Odbiór osobisty czy dostawa do domu? Co lepsze?
O tym, że polscy konsumenci przekonali się do e-commerce, przekonywać nie trzeba już chyba nikogo. Najnowsze badanie Deloitte pokazało, że w tym roku aż 40 procent Polaków kupi podarki świąteczne właśnie przez Internet. Okazuje się również, że kupujący bardzo często rezygnują z dostawy towaru do domu na rzecz jego osobistego odbioru. Powinni ...
-
Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!
... koszty transportu reklamowanego towaru w obie strony. Najpóźniej w chwili dostawy towaru sprzedawca musi na trwałym nośniku potwierdzić 21 obowiązków informacyjnych. Social commerce jest elastycznym, angażującym i coraz bardziej atrakcyjnym kanałem sprzedaży dla rodzimych e-sprzedawców. Warunki, na których klient dokonuje zakupów, także przy ...
-
Co nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych oznacza dla e-commerce?
W związku z faktem, iż działalność e-commerce niejednokrotnie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych klientów, czy kontrahentów sklepów internetowych, Izba Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na najważniejsze zmiany ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (zwanej dalej: Ustawą), które weszły w życie z dniem 1 stycznia ...
-
Kupiłeś na raty przez Internet? Masz prawo zwrotu i reklamacji
Już co najmniej połowa Polaków robi zakupy przez internet. E-commerce oszczędza czas potrzebny na wybranie towaru i pieniądze dzięki konkurencji cenowej z tradycyjnymi sklepami. Szczególnym powodzeniem cieszą się internetowe sklepy ze sprzętem elektronicznym. Coraz popularniejsze jest również kupowanie w internecie na raty, czyli na kredyt. Zakupy ...
-
Sprzedaż towarów i usług do krajów UE i poza UE
W dobie Internetu i e-commerce prowadzenie działalności gospodarczej poza granicami kraju jest dla przedsiębiorców w zasięgu ręki. Sprzyja temu również prawo Unii Europejskiej, gwarantujące swobodę przedsiębiorczości i świadczenia usług. Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się jednak z wypełnieniem konkretnych obowiązków. Gruntowna znajomość ...
-
Klauzule niedozwolone w e-commerce 2016 roku
W zeszłym roku w rejestrze klauzul niedozwolonych pojawiło się aż 395 nowych wpisów odnośnie e-commerce i sprzedaży konsumenckiej. Równocześnie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 69 decyzji dotyczących ochrony zbiorowych interesów konsumentów. Jakie błędy najczęściej popełniają e-sprzedawcy? Oto podsumowanie autorstwa Trusted ...
-
Przypominamy najważniejsze prawa konsumenta cyfrowego
Rozwój handlu internetowego nie wytraca prędkości, a grono jego zwolenników nieustannie wzrasta. Dowodem na to jest chociażby badanie "E-commerce w Polsce 2016", z którego wynika, że już niemal połowa rodzimych internautów przynajmniej raz w życiu skorzystała z oferty e-sprzedawcy. Co więcej, zakupy online już dawno przestały być wyłącznie domeną ...
-
Naruszenia interesów konsumentów przez zagraniczne firmy: co może UOKiK?
W dobie globalizacji usług w sektorze e-commerce rzeczą powszechną jest kierowanie oferty do polskich konsumentów przez zagraniczne podmioty. Jakie działania może podjąć UOKiK, gdy w takim przypadku dochodzi do naruszenia interesów polskich konsumentów? Internet nie zna granic, a globalny rozwój sektora e-commerce powoduje, że zagraniczni ...
-
Regulamin sklepu internetowego: dlaczego warto go mieć?
Regulamin sklepu internetowego jest najważniejszym dokumentem prawnym każdego serwisu lub sklepu internetowego. Stanowi on swego rodzaju wzorzec umowny, będący zbiorem praw i obowiązków zarówno klienta sklepu, jak i przedsiębiorcy prowadzącego e-działalność. Pomimo tego, że rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, nadal wielu ...
-
Kultura online. Jak bezpiecznie kupić bilety, muzykę i książki?
Kultura i rozrywka sprzedają się w naszym kraju coraz lepiej i coraz częściej też miejscem ich zakupu jest internet. Jak wynika z ostatniego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018”, w minionym roku książki, płyty i filmy zakupiło online 54% Polaków, w efekcie czego stały się one jedną z najczęściej kupowanych w sieci kategorii produktów. Przez ...
-
Polscy konsumenci skarżą się na niemieckie firmy
E-commerce to świat bez granic. Nic dziwnego, że rzesza konsumentów decydujących się na zakupy za granicą ciągle rośnie. Niestety. Rośnie również liczba skarg na nieuczciwych sprzedawców. W minionym roku liczba skarg złożonych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) znowu się podniosła. Polacy najczęściej skarżyli się na niemieckie firmy. Z ...
-
Zmiany w e-commerce: niektórzy przedsiębiorcy zyskają prawa konsumenta
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą zyskują niektóre uprawnienia, które dotąd dostępne były jedynie dla konsumentów. Mowa tu chociażby o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Branża e-commerce musi być zatem przygotowana na całkiem spore zmiany. Nowe przepisy zaczynają obowiązywać wraz z początkiem ...
-
Sprzedaż w modelu dropshipping: co powinna zawierać umowa?
Dropshipping jest modelem logistycznym stosowanym głównie w branży e-commerce. Obejmuje trzy podmioty, czyli sprzedawcę, klienta oraz dostawcę. W odróżnieniu od tradycyjnego modelu sprzedaży wysyłkowej, dropshipping przenosi procesy wysyłki towaru na dostawcę. W efekcie klient kontaktuje się ze sprzedawcą i składa zamówienie, a sprzedawca ...
-
Wyprzedaże i e-commerce. Nowe prawa konsumenta wg dyrektywy Omnibus
W czasie sezonowych wyprzedaży nie raz słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedawców i celowym zawyżaniu cen w okresach poprzedzających obniżki, tak aby te wyglądały na szczególnie atrakcyjne. Tegoroczne zimowe wyprzedaże to jednak ostatnie, kiedy konsumenci mogą czuć się zagrożeni takimi nieuczciwymi praktykami. Na ich straży staje Omnibus, ...
-
Nadchodzi Dyrektywa Omnibus. Co to oznacza dla sklepów internetowych?
Przedsiębiorców zajmujących się handlem, zwłaszcza tym elektronicznym, wkrótce czekają rewolucyjne zmiany w związku z implementacją tzw. Dyrektywy Omnibus do polskiego porządku prawnego. Dyrektywa, nazywana również Nowym Ładem Konsumenckim, ma dostosować unijne standardy ochrony konsumenta do aktualnej rzeczywistości sprzedaży konsumenckiej, w ...
-
Dyrektywa Omnibus weszła w życie. Jakie obowiązują teraz zasady?
28 maja weszła w życie unijna dyrektywa, tzw. Omnibus, na nowo regulująca wiele obszarów e-commerce oraz wzmacniająca pozycję konsumentów wobec e-sklepów. Spośród nowych regulacji, na uwagę zasługuje unormowanie zasad publikowania opinii o sklepach internetowych. Jakie obowiązują teraz zasady? De facto nie można już kupować opinii, co nie ...
-
Dyrektywa Omnibus w e-commerce. Jak przygotować się na zmiany?
Pomimo tego, że dyrektywa Omnibus nadal jest procedowana w Sejmie, przedsiębiorcy już teraz zaczynają przygotowania do zmiany przepisów. Jak unijny akt prawny wpłynie na e-commerce? Co jest najistotniejsze dla e-sprzedawców? Co muszą zrobić, żeby dostosować swoje biznesy do nowych zasad? Tak zwana dyrektywa Omnibus to akt prawny, którego celem ...
-
Dyrektywa Omnibus wejdzie w życie w 2023 roku? Jak wpłynie na e-commerce?
W środę 16 listopada Senat zajmował się projektem ustawy implementującej dyrektywę Omnibus. Wiadomo już, że miałaby wejść w życie wraz z początkiem 2023 roku. Jak wpłynie na e-commerce? Co jest najistotniejsze dla e-sprzedawców? Co muszą zrobić, żeby dostosować swoje biznesy do nowych zasad? W trakcie prac Senat przyjął poprawki do ustawy, co ...
-
Jak dyrektywy Omnibus, cyfrowa i towarowa wpłyną na e-commerce?
W polskim prawie pojawia się coraz więcej regulacji, które mają usystematyzować przepisy związane ze sklepami internetowymi i sprzedażą online. Z początkiem 2023 roku w życie wejdą zmiany do ustawy o prawach konsumenta i innych aktów prawnych, które wprowadzają do polskiego porządku prawnego dyrektywy - Omnnibus, cyfrową i towarową. Nowe przepisy ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy Omnibus?
Dyrektywa Omnibus, towarowa i cyfrowa wprowadzają na polski rynek e-commerce sporo nowości i obowiązków ze strony sprzedawców oferujących swoje towary on-line. Implementacja trzech dyrektyw unijnych do polskiego porządku prawnego trwała trochę dłużej niż oczekiwała tego Unia Europejska, ale od 1 stycznia 2023 r. również w Polsce obowiązują nowe ...
-
Wykorzystanie ChatuGPT w e-commerce jest zgodne z prawem?
Moment pojawienia się ChatuGPT jest przełomowy. Wiele osób uważa, że AI zastąpi niebawem specjalistów m.in. copywriterów i twórców contentu. Jednak czy wykorzystanie treści z ChatuGPT w e-commerce jest zgodne z prawem? - Należy pamiętać, że jest to narzędzie, którego algorytmy bazują również na web scrapingu, a co za tym idzie - efekty jego pracy ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line. Jaki jest stan implementacji dyrektywy towarowej?
W dzisiejszym artykule cyklu nowych obowiązków sprzedawców branży e-commerce będziemy omawiać stan implementacji oraz największe zmiany, jakie na polskim rynku wprowadziła implementacja dyrektywy towarowej, która obok dyrektywy cyfrowej i omówionej w poprzednim artykule dyrektywy Omnibus, tworzy trzon nowych porządków na linii sprzedawca - ...
-
Nowe obowiązki sklepów on-line: dyrektywa cyfrowa
... dzisiejszym artykule cyklu nowych obowiązków sprzedawców branży e – commerce chcemy omówić największe zmiany, jakie na polskim rynku wprowadziła implementacja dyrektywy cyfrowej, która obok omówionych w poprzednich artykułach dyrektywy Omnibus i dyrektywy ...
Tematy: dyrektywa cyfrowa, dyrektywa towarowa, Omnibus, e-commerce, e-sklepy, sklepy internetowe, sklep internetowy, ochrona praw konsumenta, prawa konsumenta, prawa konsumentów, ustawa o prawach konsumenta, reklamacja, prawo do reklamacji, rękojmia, niezgodność towaru z umową, treści cyfrowe, usługi cyfrowe -
5 pomysłów na szybkie zwroty w e-commerce
Budowanie silnego brandu oraz zaufania wśród klientów czy też lojalizacja konsumentów – to tylko kilka korzyści, które płyną z łatwych i szybkich zwrotów w e-commerce. Jak je prowadzić, żeby korzystali z nich zarówno kupujący, jak i sprzedawcy? Oto pięć propozycji eksperta IdoSell. Możliwość prostych i przejrzystych zwrotów towarów to jeden z ...
-
Black Friday w cieniu dyrektywy Omnibus
W Polsce pod hasłem Black Friday kryje się wstęp do najgorętszego dla handlu okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same Święta, ale i Black Friday. Z punktu widzenia marketingu w większości przypadków pod hasłem Black Friday kryją się klasyczne zabiegi związane z promocją ...
Tematy: Black Friday, Omnibus, zakupy, zakupy świąteczne, promocje, promocje cenowe, akcje promocyjne, ceny, cena, promocja, obniżki cen, rabaty, e-commerce -
Dyrektywa Omnibus wciąż sporym problemem dla e-commerce
Choć już od ponad roku funkcjonuje dyrektywa Omnibus, zjawisko oszukiwania klientów na promocjach nadal może obejmować nawet 10-15% e-handlu. Głównie dotyczy to małych i średnich podmiotów, które najmocniej odczuwają presję konkurencji, ale także wydaje im się, że mają najmniej do stracenia. Jednak Polacy to widzą i na potęgę kontrolują. Według ...