-
Nowe technologie w administracji publicznej
... realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013, poz. 235, tekst jednolity) pozostawia jeszcze sporo do życzenia. W tym samym uzasadnieniu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przekonuje, że analiza stosowania ustawy o informatyzacji z perspektywy kilkuletniej praktyki pozwoliła na wyciągnięcie wniosków, które legły u podstaw proponowanej zmiany ...
-
Wniosek o pozwolenie na budowę. Co jeszcze załatwimy online w 2021 roku?
... ma on zostać w pełni poddany cyfryzacji do końca 2023 r. (Mapa drogowa projektu cyfryzacji, Główny Urząd Nadzoru ... administracji rządowej z prywatną bankowością elektroniczną, która umożliwiła dużo sprawniejsze rejestrowanie nowych profili zaufanych przez obywateli. Oczywiście silnym bodźcem do jeszcze szybszego rozwoju cyfrowej administracji ...
-
Inwestycje i budownictwo. Co dziś można zrobić elektronicznie?
... odpowiada Bartłomiej Kuźniar - Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. - portal www.saveinvest.pl. Cyfryzacja wielu dziedzin administracji Długofalowy projekt cyfryzacji polskiej gospodarki rozpoczął się w 2020 roku. Wtedy zaczęto wprowadzać najistotniejsze rozwiązania informatyczne, a część już funkcjonująca wreszcie ...
-
Czy mDokumenty zrewolucjonizują rynek OC?
... spodobało się m.in. Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwu Finansów. Wprowadzenie projektu mDokumenty spowodowałoby, że polscy obywatele zyskaliby dostęp do swoich dokumentów (m.in. dowodu osobistego i prawa jazdy) poprzez telefon komórkowy. Pomysł Ministerstwa Cyfryzacji wzbudza jednak wiele kontrowersji. Dokumenty przez ...
-
Czas na dowody osobiste z chipem?
... wskaźnika DESI (unijny wskaźnik gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego) Polska w obszarze cyfryzacji gospodarki zajmuje 23. miejsce na 28 państw członkowskich Unii Europejskiej. ... osobistego – wydaje się prowadzić do powstania wyspowych rozwiązań informatycznych w administracji rządowej oraz dublowania wydatków publicznych. Jak widać, ponownie ...
-
Projekt ustawy o ochronie danych osobowych oczami eksperta
... Osobowych – krajowego organu ds. ochrony danych osobowych – nowego organu administracji publicznej – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Komentowana zmiana wynika z ... inspektorzy ochrony danych muszą być niezależni. Tak jak już wcześniej zapowiadało Ministerstwo Cyfryzacji, projekt ustawy obniżył do 13 lat wiek dzieci, których przetwarzanie ...
-
Przedsiębiorca na ePUAP a kwestia reprezentacji wieloosobowej
... sprawach załatwianych przez organy administracji publicznej, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej (Dz. U. z 2014 r., poz ...
-
Ponad 1 mln dowodów osobistych ciągle do wymiany
... pozostało jeszcze około milion. Jak podało Ministerstwo Cyfryzacji, w listopadzie i grudniu tego roku liczba dokumentów, które tracą ważność kształtuje ... wniosków w urzędach osiąga ogromną skalę, to z obserwacji pracowników Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w Warszawie wynika, iż obywatele najczęściej wnioskują o wymianę dokumentów ...
-
Prawo geodezyjne i kartograficzne - jakie zmiany?
... doprecyzowują relacje prawne między wykonawcami tych prac a organami administracji geodezyjnej i kartograficznej. Istotną zmianą jest zniesienie obowiązku ... obowiązywać 1 stycznia 2021 roku. Nowe przepisy Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego wejdą w życie 31 października 2020 roku, zaś ...
-
E-administracja: ePUAP czy e-podpis?
... Usług Administracji Publicznej. Które z tych rozwiązań jest dla petenta wygodniejsze? E-podpis czy e-PUAP W ciągu ostatnich 10 lat na informatyzację usług publicznych przeznaczono w Polsce ok. 4 mld zł. Dzięki takim inwestycjom coraz więcej spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu. Według danych Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji ...
-
Doręczenie elektroniczne - krok w dobrym kierunku?
... Najwcześniej, bo od 1 października 2021 r., doręczać elektronicznie będą organy administracji rządowej. Najpóźniej nowymi zasadami doręczeń zostaną natomiast objęte m.in. ... zmiany wprowadzane są zbyt wolno. Cieszy natomiast przedstawienie jasnego harmonogramu cyfryzacji działalności podmiotów publicznych. Pozostaje mieć nadzieję, że terminy te będą ...
-
Podpis elektroniczny dla małych i średnich firm - czy warto?
... stanie się jeszcze bardziej powszechny, zwłaszcza w kontekście nowych regulacji dotyczących cyfrowej administracji i rozwoju e-usług. Firmy, które zdecydują się na jego wdrożenie ... – podsumowuje. Ekspertka Systim.pl podkreśla jednak, że w kontekście cyfryzacji procesów biznesowych, przedsiębiorcy oprócz kwalifikowanego podpisu elektronicznego, mają ...
-
E-administracja: podpis elektroniczny czy Profil Zaufany?
... korzystniejsze? Od kilku lat internet pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas na załatwianiu spraw administracyjnych (B2A) i unikać wizyt w urzędach (być może proces cyfryzacji polskiej administracji przebiega mozolnie, ale dobrze, że ma w ogóle miejsce). Aby jednak faktycznie móc kontaktować się z administracją nie wychodząc z „domu” i zatwierdzać ...
-
E-Doręczenia już wkrótce
... administracji publicznej. Podstawą prawną wdrożenia e-Doręczenia jest ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Co to są e-Doręczenia E-doręczenia, to nowy sposób, w jaki podmioty komunikują się z organami administracji ... do rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. Kogo dotyczą e-Doręczenia Docelowo wszystkie podmioty ...
-
Spisywanie stanu licznika w czasie kontroli drogowej - co zrobić w przypadku pomyłki funkcjonariusza?
... postanowienie organu administracji publicznej. Najwłaściwszym rozwiązaniem wydaje się uznanie tej czynności za „inną czynności z zakresu administracji publicznej dotyczącą uprawnień lub obowiązków wynikających z ... przedmiotem skargi (w tym przypadku będzie to Minister Cyfryzacji). Do rozpoznania sprawy właściwy będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny ...
-
Opłata reprograficzna rozszerzona na tablety i smartfony?
... ma rozstrzygnąć, czy do ewentualnego wprowadzenia takiej opłaty konieczna byłaby zmiana ustawy o prawie autorskim. Sprawy te konsultuje z ministerstwami gospodarki oraz administracji i cyfryzacji. Jak oceniła, do porozumienia jest jeszcze daleko. Jaki będzie wynik planowanych zmian trudno jeszcze określić. Ważne są tu jednak trzy ...
-
Od 1 lipca eIDAS zamiast ustawy o podpisie elektronicznym
... takim dowodem, można składać deklaracje podatkowe przez Internet, korzystać z usług administracji publicznej, zarejestrować wizytę u lekarza, a nawet w sposób zdalny wziąć udział w wyborach parlamentarnych. Rozwiązanie to otworzyło Estończykom drzwi do pełnej cyfryzacji usług publicznych i uplasowało ich kraj w awangardzie świata nowych technologii ...
-
Sprawniejsza e-administracja i więcej e-usług dla obywateli
... zaufanym ePUAP. Aby ułatwić potwierdzanie profili, nowelizacja rozszerza sieć punktów potwierdzania profilu zaufanego ePUAP. Po podpisaniu odpowiednich porozumień z Ministrem Administracji i Cyfryzacji usługę tę udostępniać będą także m.in. operatorzy pocztowi (np. placówki Poczty Polskiej) i banki krajowe. Doręczenie pism przez Internet ma ...
-
Przepisy prawne: najważniejsze zmiany V 2015 r.
... na stronach internetowych, na których są oferowane produkty lecznicze. PROWADZENIE REJESTRÓW ZBIORÓW DANYCH 26 maja 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez administratora bezpieczeństwa informacji rejestru zbiorów danych (Dz. U. z 2015 r., poz. 719), na ...
-
Nowa ustawa o prawach konsumenta podpisana przez Prezydenta
... bytowych i ochrony zdrowia. Sejm w tym celu do ustawy zmieniającej wprowadził nowe przepisy określające działania organów samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej (Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz Ministra Finansów), np. o dotacje na cele związane z mniejszościami narodowymi i etnicznymi. Ustawa wchodzi w życie 8 lipca 2014 roku ...
-
E-administracja w Polsce na europejskim poziomie
... brakuje infrastruktury technologicznej wymaganej do sprawnego działania wysokiej jakości usług. Konieczne jest wypełnienie luki między poziomem cyfryzacji instytucji lokalnych, a centralnych. Obecnie 88% usług administracji centralnej dostępna jest całkowicie online, w porównaniu do 76% regionalnych i 62% lokalnych – mówi Marek Woźny. Kluczem do ...
-
Wrażliwe dane osobowe abonentów muszą być przekazywane do GUS. W jakim celu?
... Przypomnijmy, że Prezes Głównego Urzędu Statystycznego to centralny organ administracji rządowej. Prezesa GUS powołuje i odwołuje Premier. Jaki jest cel pozyskiwania szczegółowych danych ... marca 2023 r. do Prezesa Rady Ministrów, będącego jednocześnie Ministrem Cyfryzacji, Rzecznik Praw Obywatelskich zapytał o uzasadnienie takiego działania, skoro ...
-
Jak cyfryzacja wspiera polski biznes?
... dostarczonych do urzędów w postaci cyfrowej, a liczba osób posiadających konto na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) wyniosła ponad 800 tysięcy - podaje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji . Systematycznie przybywa też urzędów, które oferują obsługę interesantów w sposób elektroniczny. Za pośrednictwem ePUAP ...
-
Dane osobowe: jest unijny projekt zmian
... § 2 oraz art. 114 § 1 TFUE). Co wynika z powyższego? Z powyższego pośrednio wynika, że wpływ na dalsze losy projektu rozporządzenia posiadać będzie Minister Administracji i Cyfryzacji Michał Boni, który z uwagi na zajmowane stanowisko jest członkiem Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (JHA). Minister Boni (nie wiadomo ...
-
Ochrona danych osobowych po zmianach
... ABI w terminie 30 dni od daty zaistnienia zmiany. Wzory zgłoszeń powołania i odwołania ABI do rejestracji GIODO określa nowe Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów zgłoszeń powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji (Dz.U. z 2014r., poz. 1934).- dodaje ekspertka. Zgodnie ...
-
Rejestracja ABI w GIODO do końca czerwca 2015 roku!
... danych, przez którego został powołany. Rejestracja ABI w GIODO odbywa się na podstawie zgłoszenia, którego wzór stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 roku. Podczas rejestracji podawany jest szerszy zakres danych niż ten jaki jest publikowany w jawnym rejestrze na ...