Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
projekt dotyczy przyspieszenia i ułatwienia obiegu dokumentów między sądami powszechnymi, Krajowym Rejestrem Karnym i Krajowym Rejestrem Sądowym. Dotychczasową wymianę dokumentów papierowych (przesyłanych pocztą) zastąpi wymiana przez system teleinformatyczny. W systemie tym będą przesyłane: karty rejestracyjne karne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu, zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym (system dozoru elektronicznego).
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 918
- Data wpłynięcia: 2012-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1514
918
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie wymogów technicznych jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania kart
rejestracyjnych i zawiadomień za po rednictwem systemu teleinformatycznego oraz trybu
przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz sposobu weryfikacji sądowego podpisu
elektronicznego do podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień przekazywanych za
po rednictwem systemu teleinformatycznego
Na podstawie art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 654) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wymogi techniczne jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania kart rejestracyjnych
i zawiadomień do systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego przez
podmioty zobowiązane do ich dostarczania;
2) tryb przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz sposób weryfikacji sądowego podpisu
elektronicznego do podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień przekazywanych do
systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego.
§ 2. 1. Karty rejestracyjne i zawiadomienia przesyłane do systemu teleinformatycznego
muszą mieć postać plików zapisanych w standardzie XML. Ograniczenia i formaty danych
przesyłanych w plikach XML opisane są za pomocą schematu XSD zgodnego z dokumentacją
systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego.
2. Zależności logiczne i chronologiczne w danych przesyłanych w kartach rejestracyjnych
i zawiadomieniach muszą spełniać reguły walidacyjne szczegółowo opisane w dokumentacji
systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Karnego.
§ 3.
1. Karty rejestracyjne i zawiadomienia przesyłane są za pomocą interfejsu
z zastosowaniem protokołu wywoływania zdalnego dostępu do obiektów (SOAP), opisanego
językiem opisu usług sieciowych (WSDL), dostępnego przez protokół komunikacyjny sieci
WWW (HTTPS), szyfrowanego przy użyciu protokołu szyfrującego dla sieci WWW (SSL).
2. Wymogi techniczne aplikacji do przesyłania zawiadomień przez Dyrektora Generalnego
Służby Więziennej określa porozumienie pomiędzy Centralnym Zarządem Służby Więziennej,
a Biurem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego.
§ 4. 1. Zaświadczenia certyfikacyjne do weryfikacji sądowego podpisu elektronicznego
uprawniające do podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień wystawiają, weryfikują
i wycofują podmioty wskazane przez Ministra Sprawiedliwości, świadczące usługi
certyfikacyjne.
2. Zaświadczenie certyfikacyjne wystawiane jest imiennie na wniosek właściwego organu
uprawnionego do przesyłania kart rejestracyjnych i zawiadomień.
3. Zaświadczenie certyfikacyjne jest zmieniane lub unieważniane na wniosek organu,
o którym mowa w ust. 2.
4. Podmiot certyfikujący, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie informuje Dyrektora Biura
Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego o przyznaniu, zmianie lub unieważnieniu
zaświadczenia certyfikującego.
5. Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego prowadzi ewidencję ważnych
zaświadczeń certyfikacyjnych uprawniających do podpisywania kart rejestracyjnych
i zawiadomień.
§ 5. Przed zarejestrowaniem kart rejestracyjnych i zawiadomień w systemie
teleinformatycznym Krajowego Rejestru Karnego następuje automatyczna weryfikacja sądowego
podpisu elektronicznego przez podmiot, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 czerwca 2013 r.
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI
2
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi realizację upoważnienia ustawowego, zawartego
w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2012 r.
poz. 654) zwanej dalej „ustawą o KRK”.
Upoważnienie ustawowe zawarte w projektowanym art. 12 ust. 4 ustawy o KRK
zobowiązuje Ministra Sprawiedliwości do wskazania wymogów technicznych, jakie powinny
spełniać aplikacje, za pomocą których sądy będą przesyłać dokumenty do Krajowego Rejestru
Karnego, tryb przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz sposób weryfikacji sądowego
podpisu elektronicznego do podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego.
Przepis ten został dodany w wyniku nowelizacji ustawy o KRK, mającej na celu
umożliwienie przesyłania do Rejestru kart rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego.
Karty rejestracyjne i zawiadomienia przesyłane do systemu teleinformatycznego będą
musiały mieć postać plików zapisanych w standardzie XML (§ 2). Wymogi techniczne aplikacji
do przesyłania kart rejestracyjnych i zawiadomień zostały określone w § 3 ust. 1 projektu.
Jednocześnie wskazano, że wymogi techniczne aplikacji do przesyłania zawiadomień przez
Dyrektora Służby Więziennej zostaną określone w porozumieniu zawartym między Centralnym
Zarządem Służby Więziennej, a Biurem Informacyjnym Krajowego Rejestru Karnego
(§ 3 ust. 2).
Proponowany przepis § 4 reguluje kwestie przyznawania, zmieniania
i wycofywania oraz sposobu weryfikacji sądowego podpisu elektronicznego uprawniającego do
podpisywania kart rejestracyjnych i zawiadomień, które przekazywane będą za pośrednictwem
systemu teleinformatycznego. Przewiduje się, że będą to robiły podmioty świadczące usługi
certyfikacyjne, wskazane przez Ministra Sprawiedliwości. Zaświadczenie certyfikacyjne będzie
wystawiane zmieniane lub unieważniane na wniosek właściwego organu uprawnionego do
przesyłania kart rejestracyjnych i zawiadomień.
Przepis § 6 projektowanego rozporządzenia reguluje jego datę wejścia w życie. Termin
ten pokrywa się z terminem wejścia w życie przepisów ustawy o zmianie ustawy o Krajowym
Rejestrze Karnym dotyczących możliwości przekazywania przez sądy do KRK kart
3
rejestracyjnych i zawiadomień za pośrednictwem systemu teleinformacyjnego, tj. z dniem
30 czerwca 2013 r.
Zakres projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.) projektowana ustawa nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach internetowych Ministerstwa
Sprawiedliwości i Rządowego Centrum Legislacji.
4
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia będą wywierać wpływ na funkcjonowanie
Krajowego Rejestru Karnego, a także Centralnego Zarządu Służby Więziennej oraz
funkcjonowanie sądów i prokuratur zobowiązanych ustawą o Krajowym Rejestrze Karnym do
przesyłania danych do Rejestru.
2. Konsultacje społeczne
Projektowane rozporządzenie ma charakter techniczny, nie było zatem potrzeby
poddawania go konsultacją społecznym.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
01/11-KT
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 918 › Pobierz plik