Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
projekt dotyczy zmiany art. 38 polegającej na rozszerzeniu delegacji ustawowej właściwego ministra o prawo wydawania legitymacji osobom uprawnionym do renty rodzinnej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 905
- Data wpłynięcia: 2012-07-24
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
905
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (art. 2),
polegających na dodaniu w obu ustawach nowych artykułów, w których zamieszczono prawo
emeryta – rencisty oraz osoby uprawnionej do renty rodzinnej do otrzymania legitymacji.
Równocześnie w tych ustawach dokonano zmiany polegającej na rozszerzeniu delegacji
ustawowej właściwego Ministra o prawo wydawania legitymacji także osobom uprawnionym
do renty rodzinnej.
Przedmiotowy problem dotyczy może niewielkiej ilości osób, ale jest niezwykle ważny dla
osób w podeszłym wieku, niejednokrotnie zmuszonych do częstego odwiedzania placówek
NFZ.
Równocześnie w obu ustawach expressis verbis wprowadzono zapisy o prawie emerytów,
rencistów oraz osób uprawnionych do renty rodzinnej do otrzymania od właściwego organu
legitymacji.
Skutki finansowe dla budżetu państwa wyniosą maksymalnie 5 tys. i będą związane z
wydaniem legitymacji osobie uprawnionej do renty rodzinnej. Z drugiej strony koszty te
mogą być neutralne dla budżetu państwa, biorąc pod uwagę, że Biura Emerytalne na bieżąco
wydają zaświadczenia potwierdzające uprawnienia osób uprawnionych do renty rodzinnej
(wydanie legitymacji wyeliminuje koszty budżetowe związane z wydaniem i przesłaniem
zaświadczeń).
W związku z proponowanymi nowelizacjami wymienionych wcześniej ustaw konieczne
będzie (zgodnie z par. 32 ust. 2 Zasad techniki prawodawczej) wydanie przez Ministra
Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony
Narodowej nowych rozporządzeń w miejsce: 1) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z
dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w sprawach
zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz uprawnionych członków
ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr. 27, poz. 241), 2) rozporzadzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania i
właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (Dz. U. z
2004 r. Nr 239, poz. 2404) oraz 3) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10
lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach
zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin
(Dz. U. Nr 194). Ministrowie ci opracowując przedmiotowe rozporządzenia winni, zważywszy
na zakres nowelizacji, kierować się następującymi założeniami: legitymacja winna być
dokumentem potwierdzającym posiadanie statusu emeryta, rencisty lub osoby uprawnionej
do renty rodzinnej oraz uprawnienia przysługujące z tego tytułu; legitymacja winna być
wydana wymienionym osobom na ich wniosek wraz z ustaleniem prawa do uprawnień;
rozporządzenie powinno określać jakie dane mają być wpisane do legitymacji a także datę jej
ważności, kto ma podpisać legitymację oraz jaką pieczęcią ma być opatrzona. Do
rozporządzenia winien być załączony wzór legitymacji; Wreszcie ten akt wykonawczy
powinien enumeratywnie wymienić przypadki kiedy legitymacja podlega wymianie.
Projekt nie był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3 zdanie drugie
Regulaminu Sejmu.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej (art. 34 ust 2
pkt 7 Regulaminu Sejmu).
Warszawa, 5 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2525/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej
oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krystyna Łybacka),
w wersji uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 37 i dodanie art. 36a w ustawie
z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami; zwanej dalej:
ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz zmianę art. 38
i dodanie art. 37a w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 67, ze zmianami; zwanej dalej: ustawą o
zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych). Projekt zakłada przyznanie
emerytom i rencistom oraz osobom uprawnionym do renty rodzinnej prawa do
otrzymania legitymacji wydawanej na ich wniosek przez właściwy organ
emerytalny. Projekt określa także treść upoważnień ustawowych do wydania
rozporządzeń odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej (na podstawie
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz ministra
właściwego do spraw wewnętrznych (na podstawie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym służb mundurowych). Rozporządzenia miałyby określać m.in.
wzór legitymacji osoby uprawnionej do renty rodzinnej.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 5 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2526/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krystyna Łybacka), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 37 i dodanie art. 36a w ustawie
z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami; zwanej dalej:
ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz zmianę art. 38
i dodanie art. 37a w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 67, ze zmianami; zwanej dalej: ustawą o
zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych). Projekt zakłada przyznanie
emerytom i rencistom oraz osobom uprawnionym do renty rodzinnej prawa do
otrzymania legitymacji wydawanej na ich wniosek przez właściwy organ
emerytalny. Projekt określa także treść upoważnień ustawowych do wydania
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (art. 2),
polegających na dodaniu w obu ustawach nowych artykułów, w których zamieszczono prawo
emeryta – rencisty oraz osoby uprawnionej do renty rodzinnej do otrzymania legitymacji.
Równocześnie w tych ustawach dokonano zmiany polegającej na rozszerzeniu delegacji
ustawowej właściwego Ministra o prawo wydawania legitymacji także osobom uprawnionym
do renty rodzinnej.
Przedmiotowy problem dotyczy może niewielkiej ilości osób, ale jest niezwykle ważny dla
osób w podeszłym wieku, niejednokrotnie zmuszonych do częstego odwiedzania placówek
NFZ.
Równocześnie w obu ustawach expressis verbis wprowadzono zapisy o prawie emerytów,
rencistów oraz osób uprawnionych do renty rodzinnej do otrzymania od właściwego organu
legitymacji.
Skutki finansowe dla budżetu państwa wyniosą maksymalnie 5 tys. i będą związane z
wydaniem legitymacji osobie uprawnionej do renty rodzinnej. Z drugiej strony koszty te
mogą być neutralne dla budżetu państwa, biorąc pod uwagę, że Biura Emerytalne na bieżąco
wydają zaświadczenia potwierdzające uprawnienia osób uprawnionych do renty rodzinnej
(wydanie legitymacji wyeliminuje koszty budżetowe związane z wydaniem i przesłaniem
zaświadczeń).
W związku z proponowanymi nowelizacjami wymienionych wcześniej ustaw konieczne
będzie (zgodnie z par. 32 ust. 2 Zasad techniki prawodawczej) wydanie przez Ministra
Sprawiedliwości, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony
Narodowej nowych rozporządzeń w miejsce: 1) rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z
dnia 30 stycznia 2004 roku w sprawie trybu postępowania i właściwości organu w sprawach
zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz uprawnionych członków
ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr. 27, poz. 241), 2) rozporzadzenia Ministra Spraw
Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania i
właściwości organu w zakresie zaopatrzenia emerytalnego funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej oraz ich rodzin (Dz. U. z
2004 r. Nr 239, poz. 2404) oraz 3) rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 10
lutego 2012 r. w sprawie trybu postępowania i właściwości organów w sprawach
zaopatrzenia emerytalnego żołnierzy zawodowych oraz uprawnionych członków ich rodzin
(Dz. U. Nr 194). Ministrowie ci opracowując przedmiotowe rozporządzenia winni, zważywszy
na zakres nowelizacji, kierować się następującymi założeniami: legitymacja winna być
dokumentem potwierdzającym posiadanie statusu emeryta, rencisty lub osoby uprawnionej
do renty rodzinnej oraz uprawnienia przysługujące z tego tytułu; legitymacja winna być
wydana wymienionym osobom na ich wniosek wraz z ustaleniem prawa do uprawnień;
rozporządzenie powinno określać jakie dane mają być wpisane do legitymacji a także datę jej
ważności, kto ma podpisać legitymację oraz jaką pieczęcią ma być opatrzona. Do
rozporządzenia winien być załączony wzór legitymacji; Wreszcie ten akt wykonawczy
powinien enumeratywnie wymienić przypadki kiedy legitymacja podlega wymianie.
Projekt nie był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3 zdanie drugie
Regulaminu Sejmu.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej (art. 34 ust 2
pkt 7 Regulaminu Sejmu).
Warszawa, 5 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2525/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej,
Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej
oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krystyna Łybacka),
w wersji uwzględniającej autopoprawkę
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 37 i dodanie art. 36a w ustawie
z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami; zwanej dalej:
ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz zmianę art. 38
i dodanie art. 37a w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 67, ze zmianami; zwanej dalej: ustawą o
zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych). Projekt zakłada przyznanie
emerytom i rencistom oraz osobom uprawnionym do renty rodzinnej prawa do
otrzymania legitymacji wydawanej na ich wniosek przez właściwy organ
emerytalny. Projekt określa także treść upoważnień ustawowych do wydania
rozporządzeń odpowiednio przez Ministra Obrony Narodowej (na podstawie
ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz ministra
właściwego do spraw wewnętrznych (na podstawie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym służb mundurowych). Rozporządzenia miałyby określać m.in.
wzór legitymacji osoby uprawnionej do renty rodzinnej.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin, w wersji uwzględniającej autopoprawkę, nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 5 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2526/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym
żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Krystyna Łybacka), w wersji uwzględniającej autopoprawkę, jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje zmianę art. 37 i dodanie art. 36a w ustawie
z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66, ze zmianami; zwanej dalej:
ustawą o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych) oraz zmianę art. 38
i dodanie art. 37a w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura
Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2004 r., Nr 8, poz. 67, ze zmianami; zwanej dalej: ustawą o
zaopatrzeniu emerytalnym służb mundurowych). Projekt zakłada przyznanie
emerytom i rencistom oraz osobom uprawnionym do renty rodzinnej prawa do
otrzymania legitymacji wydawanej na ich wniosek przez właściwy organ
emerytalny. Projekt określa także treść upoważnień ustawowych do wydania
Dokumenty związane z tym projektem:
-
905
› Pobierz plik