Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego, ustawy - Kodeks karny i niektórych innych ustaw
projekt dotyczy przemodelowania postępowania jurysdykcyjnego w kierunku większej kontradyktoryjności i przemodelowania postępowania przygotowawczego, usprawnienia i przyspieszenia postępowania, dzięki stworzeniu prawnych ram szerszego wykorzystania konsensualnych sposobów zakończenia postępowania karnego i w szerszym zakresie wykorzystaniu idei sprawiedliwości naprawczej, usunięcia "fasadowości" postępowania, ukształtowania na nowo podstaw stosowania środków zapobiegawczych, ograniczenia przewlekłości postępowania, odciążenia sędziów, prezesów sądów i przewodniczących wydziałów, uzyskania pełnej zgodności rozwiązań kodeksowych ze standardami orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 870
- Data wpłynięcia: 2012-11-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1247
870
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWO CI
z dnia
w sprawie sposobu zapewnienia oskarżonemu możliwo ci korzystania z pomocy obrońcy
i jego wyboru w postępowaniu przyspieszonym oraz organizacji dyżurów adwokackich
i radców prawnych
Na podstawie art. 517j § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego
(Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Dyżury adwokatów i radców prawnych organizowane w celu zapewnienia oskarżonemu
możliwości korzystania z pomocy obrońcy w postępowaniu przyspieszonym są pełnione przy
sądach rejonowych.
§ 2. 1. Liczbę adwokatów i radców prawnych pełniących dyżury przy poszczególnych
sądach rejonowych ustala prezes właściwego sądu okręgowego po zasięgnięciu opinii okręgowej
rady adwokackiej i okręgowej izby radców prawnych.
2. Ustalając liczbę adwokatów i radców prawnych pełniących dyżur przy sądzie rejonowym,
uwzględnia się:
1) okoliczności mogące mieć wpływ na ilość spraw rozpoznawanych w trybie przyspieszonym;
2) godziny urzędowania danego sądu rejonowego, o których mowa w ust. 1;
3) konieczność zapewnienia oskarżonemu możliwości wyboru obrońcy.
§ 3. 1. Okręgowa rada adwokacka przedstawia prezesowi właściwego sądu rejonowego
i prezesowi sądu okręgowego listę adwokatów pełniących dyżur oraz informuje prezesa
właściwego sądu rejonowego i prezesa sądu okręgowego o każdej zmianie danych objętych listą.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 50, poz. 580,
Nr 62, poz. 717, Nr 73, poz. 852 i Nr 93, poz. 1027, z 2001 r. Nr 98, poz. 1071 i Nr 106, poz. 1149, z 2002 r. Nr 74,
poz. 676, z 2003 r. Nr 17, poz. 155, Nr 111, poz. 1061 i Nr 130, poz. 1188, z 2004 r. Nr 51, poz. 514, Nr 69,
poz. 626, Nr 93, poz. 889, Nr 240, poz. 2405 i Nr 264, poz. 2641, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 48, poz. 461, Nr 77,
poz. 680, Nr 96, poz. 821, Nr 141, poz. 1181, Nr 143, poz. 1203, Nr 163, poz. 1363, Nr 169, poz. 1416 i Nr 178,
poz. 1479, z 2006 r. Nr 15, poz. 118, Nr 66, poz. 467, Nr 95, poz. 659, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1009
i 1013, Nr 167, poz. 1192 i Nr 226, poz. 1647 i 1648, z 2007 r. Nr 20, poz. 116, Nr 64, poz. 432, Nr 80, poz. 539,
Nr 89, poz. 589, Nr 99, poz. 664, Nr 112, poz. 766, Nr 123, poz. 849 i Nr 128, poz. 903, z 2008 r. Nr 27, poz. 162,
Nr 100, poz. 648, Nr 107, poz. 686, Nr 123, poz. 802,Nr 182, poz. 1133, Nr 208, poz. 1308, Nr 214, poz. 1344,
Nr 225, poz. 1485, Nr 234, poz. 1571 i Nr 237, poz. 1651 oraz z 2009 r. Nr 8,poz. 39, Nr 20, poz. 104, Nr 27,
poz. 162, Nr 28, poz. 171, Nr 68, poz. 585, Nr 85, poz. 716, Nr 127, poz. 1051, Nr 144, poz. 1178, Nr 168,
poz. 1323, Nr 178, poz. 1375, Nr 190 poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r. Nr 7, poz. 46, Nr 98, poz. 626,
Nr 106, poz. 669, Nr 122,poz. 826, Nr 125, poz. 842, Nr 182, poz. 1228 oraz Nr 197, poz. 1307 oraz z 2011 r. Nr 48,
poz. 245 i 246, Nr 53, poz. 273, Nr 112, poz. 654, Nr 117, poz. 678, Nr 142, poz. 829, Nr 191, poz. 1135, Nr 217,
poz.1280 i Nr 240, poz. 1430, 1431 i 1438 i Nr 279, poz. 1645 oraz z 2012 r. poz. 886 i 1091.
2. Lista adwokatów, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać następujące informacje: imię
i nazwisko adwokata, adres kancelarii adwokackiej oraz numer telefonu zapewniającego stały
kontakt telefoniczny z adwokatem pełniącym dyżur.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do radców prawnych.
4. Prezes właściwego sądu rejonowego tworzy listę adwokatów i radców prawnych
pełniących dyżur w określonych terminach, uzupełnia ją o wskazanie adresu, pod którym
adwokat lub radca prawny pełni dyżur, oraz numeru telefonu zapewniającego stały kontakt
telefoniczny z adwokatem lub radcą prawnym i niezwłocznie podaje tę listę do wiadomości
właściwemu prokuratorowi rejonowemu i właściwemu komendantowi Policji.
§ 4. 1. Adwokaci i radcy prawni pełnią dyżury w czasie godzin urzędowania właściwego
sądu rejonowego ustalonych dla zapewnienia niezwłocznego rozpoznawania spraw
w postępowaniu przyspieszonym.
2. Adwokaci i radcy prawni pełnią dyżur w siedzibie właściwego sądu rejonowego.
3. Na wniosek adwokata lub radcy prawnego, prezes sądu rejonowego może zezwolić na
pełnienie dyżuru w innym miejscu niż siedziba sądu rejonowego, bacząc na konieczność
niezwłocznego podjęcia obrony przez adwokata lub radcę prawnego w postępowaniu
przyspieszonym. W przypadku pełnienia dyżuru przez adwokata lub radcę prawnego w innym
miejscu niż siedziba sądu rejonowego prezes sądu rejonowego ustala z adwokatem lub radcą
prawnym sposób bezpośredniego kontaktowania się pracowników sądu z adwokatem lub radcą
prawnym.
§ 5. 1. Jeżeli podejrzany nie ma obrońcy, organ przesłuchujący, pouczając podejrzanego
o możliwości korzystania w postępowaniu z pomocy obrońcy, udostępnia mu listę adwokatów
i radców prawnych pełniących dyżur.
2. Notatkę o pouczeniu, o którym mowa w ust. 1, oraz oświadczenie podejrzanego
w przedmiocie ustanowienia obrońcy albo żądania jego wyznaczenia przez sąd dołącza się do
wniosku o rozpoznanie sprawy w postępowaniu przyspieszonym.
§ 6. 1. W przypadku określonym w art. 517b § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks
postępowania karnego, po przekazaniu wniosku o rozpoznaniu sprawy w trybie przyspieszonym
do sądu, prezes sądu rejonowego umożliwia, na żądanie oskarżonego, nawiązanie kontaktu
z obrońcą.
2.
W celu przygotowania się do obrony oskarżonemu oraz obrońcy zapewnia się
w szczególności:
1) możliwość skorzystania z telefonu;
2) kontakt podczas nieobecności innych osób;
3) kontakt w zamkniętym pomieszczeniu, znajdującym się w siedzibie sądu rejonowego;
4) możliwość zapoznania się z materiałami postępowania.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie ....
MINISTER SPRAWIEDLIWO CI
2
UZASADNIENIE
Celem niniejszej regulacji jest zrealizowanie upoważnienia ustawowego, nakładającego na
Ministra Sprawiedliwości obowiązek uregulowania kwestii związanych z zapewnieniem
należytej realizacji prawa do obrony w postępowaniu przyśpieszonym, w tym także poprzez
określenie sposobu organizacji pełnienia dyżurów przez adwokatów i radców prawnych.
Niniejsza regulacja wiąże się również bezpośrednio z nadaniem radcom prawnym uprawnień do
występowania w roli obrońców w sprawach o przestępstwa.
W rozporządzeniu przewidziano obowiązek przedstawiania prezesowi sądu rejonowego przez
okręgową radę adwokacką listy adwokatów dyżurujących, podobny obowiązek przewidziano
w przypadku okręgowych izb radców prawnych. Uprzednio prezes sądu rejonowego,
w porozumieniu z samorządem adwokackim i radcowskim ustala liczbę adwokatów i radców
prawnych, których obecność jest niezbędna dla zapewnienia prawidłowego przebiegu
postepowań przyśpieszonych. Listę adwokatów i radców prawnych dyżurujących, po
uzupełnieniu danych osobowych niezbędnych do szybkiego kontaktu przekazuje się właściwym
prokuratorom rejonowym oraz właściwym jednostkom Policji. Na wniosek adwokata lub radcy
prawnego, prezes sądu rejonowego może zezwolić na pełnienie dyżuru poza siedziba sądu, pod
warunkiem zapewnienia szybkiego kontaktu z obrońcą. Wybór obrońcy w postępowaniu
przyśpieszonym następuje przez udostępnienie oskarżonemu listy adwokatów i radców prawnych
dyżurujących w danym terminie.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na wszystkich uczestników postępowania
karnego, w szczególności zaś na oskarżonych i ich obrońców, zaś w przypadku sądów oraz
organów samorządu radców prawnych nałożone zostaną nowe obowiązki.
2. Skutki społeczno-gospodarcze oraz finansowe rozporządzenia
Zwiększy się dostęp do pomocy prawnej dla osób, które do skorzystania z niej są uprawnione.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej regulacji nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7. Omówienie wyników konsultacji społecznych
Projekt zostanie poddany konsultacjom z poszczególnymi jednostkami sądów i prokuratur
szczebla okręgowego i apelacyjnego. Ponadto projekt zostanie przedstawiony do zaopiniowania:
Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Prokuratorowi Generalnemu, Krajowej
Radzie Prokuratury, jak również Naczelnej Radzie Adwokackiej oraz Krajowej Radzie Radców
Prawnych.
4
Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej z
chwilą skierowania do uzgodnień
międzyresortowych.
8. Zgodno ć z prawem Unii Europejskiej
Materia projektowanego rozporządzenia nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
28-10-dg
5
Dokumenty związane z tym projektem:
- 870 › Pobierz plik