eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

Rządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

Rządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 815
  • Data wpłynięcia: 2012-10-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 888

815

2. Roczny raport, o którym mowa w ust. 1, może być przekazywany
za po rednictwem rodków komunikacji elektronicznej.
3. Minister wła ciwy do spraw rodowiska okre li, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres i wzór rocznego raportu, o którym mowa w ust. 1,
oraz sposób jego przekazania, kierując się konieczno cią pozyskania niezbędnych
danych do oceny funkcjonowania systemu gospodarki opakowaniami i odpadami
opakowaniowymi.

Art. 67. 1.
Marszałek województwa sprawuje kontrolę przestrzegania
i stosowania przepisów ustawy w zakresie objętym jego wła ciwo cią.
2. Marszałek województwa co najmniej raz w roku przeprowadza
kontrolę przedsiębiorców:
1) prowadzących recykling lub inny niż recykling proces
odzysku odpadów opakowaniowych;
2) eksportujących odpady opakowaniowe oraz przedsiębiorców
dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów
opakowaniowych.
3. Marszałek województwa może upoważnić do przeprowadzenia
kontroli pracowników urzędu marszałkowskiego.
4. Przy wykonywaniu kontroli kontrolujący jest uprawniony do:
1) wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem,
przez całą dobę na teren nieruchomo ci, obiektu lub ich
czę ci, na których jest wykonywana działalno ć gospodarcza,
a w godzinach od 600 do 2200 – na pozostały teren;
2) przeprowadzania badań lub wykonywania innych
niezbędnych czynno ci kontrolnych, w tym powołania
eksperta;
3) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania
i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia
stanu faktycznego;
4) żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich
danych mających związek z kontrolą, w tym dokumentów
47 
 
związanych z prowadzeniem ewidencji operacji
gospodarczych oraz ilo ciowej i jako ciowej ewidencji
odpadów, o której mowa w art. 36 ustawy z dnia

27 kwietnia 2001 r. o odpadach, a także dokumentacji
technicznej instalacji do przetwarzania odpadów.
5. W przypadku stwierdzenia naruszenia przez kontrolowanego
przedsiębiorcę przepisów ustawy lub gdy wystąpi uzasadnione podejrzenie, że takie
naruszenie mogło nastąpić, marszałek województwa występuje do innych organów
kontroli, w szczególno ci wojewódzkiego inspektora ochrony rodowiska, organów
celnych, organów kontroli skarbowej oraz Policji, o podjęcie odpowiednich działań
będących w ich kompetencji, przekazując dokumentację sprawy.
6. Marszalek województwa sporządza i przekazuje ministrowi
wła ciwemu do spraw rodowiska oraz Głównemu Inspektorowi Ochrony rodowiska,
w terminie do dnia 15 lutego każdego roku, informację o wynikach kontroli
przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym, wraz z wnioskami, w tym
planowanymi działaniami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych naruszeń.

Art. 68. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów art. 52, art. 53, art. 54 ust. 1
i art. 55 sprawuje Inspekcja Handlowa, działając na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia
2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219, z późn. zm.)).

Art. 69. Główny Inspektor Ochrony rodowiska pełni funkcję organu
wyższego stopnia w
rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego
w odniesieniu do marszałka województwa w sprawach okre lonych przepisami ustawy.

Rozdział 10
Administracyjne kary pieniężne i przepisy karne
Art. 70. 1.
Administracyjnej karze pieniężnej, zwanej dalej „karą pieniężną”,
podlega ten, kto:
1) nie będąc wpisanym do rejestru:
a) wprowadza do obrotu produkty w opakowaniach,
b) wystawia dokumenty DPR,
48 
 
c) wystawia dokumenty DPO,
d) wystawia dokumenty EDPR,
e) wystawia dokumenty EDPO;
2) wbrew przepisowi art. 22 ust. 1, nie ogranicza ilo ci
i negatywnego oddziaływania na rodowisko substancji
stosowanych do produkcji opakowań oraz wytwarzanych
odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby:
a) opakowania nie zawierały szkodliwych substancji
w ilo ciach stwarzających zagrożenie dla produktu,
rodowiska lub zdrowia ludzi,
b) maksymalna suma zawarto ci ołowiu, kadmu, rtęci
i chromu sze ciowarto ciowego w
opakowaniu nie
przekraczała 100 mg/kg;
3) wbrew przepisowi art. 22 ust. 2, nie ogranicza ilo ci
i negatywnego oddziaływania na rodowisko substancji
stosowanych do wytwarzania opakowań oraz wytwarzanych
odpadów opakowaniowych w taki sposób, aby objęto ć
i masa opakowań były ograniczone do niezbędnego
minimum wymaganego do spełnienia funkcji opakowania,
o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz zapewnienia poziomu
bezpieczeństwa produktowi, biorąc pod uwagę oczekiwania
użytkownika;
4) wbrew przepisowi art. 22 ust. 3, wprowadza do obrotu
materiały opakowaniowe i opakowania projektowane
i wykonane w sposób uniemożliwiający:
a) ich wielokrotne użycie i późniejszy recykling albo
b) przynajmniej ich recykling – jeżeli nie jest możliwe ich
wielokrotne użycie, albo
c) inną niż recykling formę ich odzysku – jeżeli nie jest
możliwy ich recykling;
5) wbrew przepisowi art. 29 ust. 5, nie przekazuje organizacji
odzysku opakowań, z którą zawarł umowę, wszelkich
49 
 
niezbędnych danych pozwalających na realizację przejętych
przez nią obowiązków, w tym informacji o wszystkich
wprowadzonych w danym roku kalendarzowym do obrotu
produktach w opakowaniach;
6) wbrew przepisowi art. 32 ust. 1, nie prowadzi ewidencji
obejmującej informacje o masie opakowań, w których
wprowadził do obrotu produkty w danym roku
kalendarzowym;
7) wbrew przepisom art. 33 ust. 4 i art. 34 ust. 2, nie wystawia
wprowadzającemu produkty w opakowaniach lub organizacji
odzysku opakowań:
a) dokumentu
DPR,
b) dokumentu
DPO,
c) dokumentu
EDPR,
d) dokumentu
EDPO

albo wystawia dokumenty nierzetelnie;
8) wbrew przepisom art. 33 ust. 9 i art. 34 ust. 9, nie przekazuje
marszałkowi województwa egzemplarza:
a) dokumentu
DPR,
b) dokumentu
DPO,
c) dokumentu
EDPR,
d) dokumentu EDPO;
9) wbrew przepisowi art. 36, nie umieszcza numeru
rejestrowego, o którym mowa w art. 14 ust. 1, na fakturach
związanych z obrotem produktami w opakowaniach,
dokumencie DPR, dokumencie DPO, dokumencie EDPR,
dokumencie EDPO;
10) wbrew przepisowi art. 52, prowadzi dystrybucję produktów
w opakowaniach wprowadzanych do obrotu przez
wprowadzającego produkty w opakowaniach, który nie jest
wpisany do rejestru;
50 
 
11) wbrew przepisowi art. 53, prowadząc jednostkę handlu
detalicznego lub hurtowego sprzedaje produkty
w opakowaniach, nie przekazując użytkownikom tych
produktów informacji o opakowaniach i odpadach
opakowaniowych w zakresie:
a) dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku,
w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych,
b) wła ciwego postępowania z odpadami opakowaniowymi,
c) znaczenia oznaczeń stosowanych na opakowaniach
– co najmniej przez wywieszenie informacji w miejscu
sprzedaży;
12) wbrew przepisowi art. 55, prowadząc jednostkę handlu
detalicznego, nie przyjmuje zwracanych i oddawanych na
wymianę opakowań wielokrotnego użytku po produktach
będących w ofercie handlowej tej jednostki;
13) wbrew przepisowi art. 57, prowadząc jednostkę handlu
detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 2000 m2, nie
prowadzi na własny koszt selektywnego zbierania odpadów
opakowaniowych po produktach w opakowaniach, które
znajdują się w ofercie handlowej tej jednostki, według
rodzajów opakowań, z których powstały odpady;
14) nie składa:
a) rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 58,
b) rocznego sprawozdania, o którym mowa w art. 59,
c) sprawozdania, o którym mowa w art. 60
– albo
składa je nierzetelnie.
2. Karze
pieniężnej podlega także organizacja odzysku opakowań,
która, wbrew przepisowi art. 42 pkt 1, nie przekazuje na publiczne kampanie
edukacyjne co najmniej 5% przychodów uzyskanych z przejęcia obowiązków
okre lonych w art. 29 ust. 1.

51 
 
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: