eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-II









Projekt



ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia
w sprawie dodatku do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia

Na podstawie art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wysokość, tryb oraz warunki przyznawania i wypłacania
dodatku do wynagrodzenia, zwanego dalej „dodatkiem”, pracownikom zatrudnionym
w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy na stanowiskach pośrednika pracy, doradcy
zawodowego, specjalisty do spraw rozwoju zawodowego, specjalisty do spraw programów,
lidera klubu pracy, doradcy EURES i asystenta EURES.
§ 2. Wysokość dodatku wynosi miesięcznie nie więcej niż 700 złotych.
§ 3. 1. Dodatek może być przyznawany pracownikom, o których mowa w § 1,
po dokonaniu przez bezpośredniego przełożonego oceny jakości ich pracy, wykonywanej
w okresie trzech miesięcy kalendarzowych bezpośrednio poprzedzających datę dokonania
oceny, oraz po potwierdzeniu, że pracownik przynajmniej raz w okresie 12 miesięcy
bezpośrednio poprzedzających przyznanie dodatku doskonalił kwalifikacje zawodowe
wymagane na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony.
2. Oceny jakości wykonywanej pracy dokonuje na piśmie bezpośredni przełożony
pracownika, biorąc pod uwagę w szczególności:

1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 134,
poz. 850, Nr 171, poz. 1056, Nr 216, poz. 1367 i Nr 237, poz. 1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 69, poz. 595,
Nr 91, poz. 742, Nr 97, poz. 800, Nr 115, poz. 964, Nr 125, poz. 1035, Nr 127, poz. 1052, Nr 161, poz. 1278
i Nr 219, poz. 1706, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 81, poz. 531, Nr 238, poz. 1578, Nr 239, poz. 1593, Nr 254,
poz. 1700 i Nr 257, poz. 1725 i 1726, z 2011 r. Nr 45, poz. 235, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 205,
poz. 1206 i 1211 i Nr 291, poz. 1707 oraz z 2012 r. poz. ...

1

1) wyniki uzyskane w pracy, z uwzględnieniem specyfiki zadań na zajmowanym
stanowisku;
2) samodzielność i doświadczenie w wykonywaniu zadań na zajmowanym stanowisku;
3) terminowość wykonywania zadań;
4) stosunek do współpracowników i interesantów.
3. Ocena jakości wykonywanej pracy jest poprzedzona rozmową bezpośredniego
przełożonego z pracownikiem odnośnie zakresu i jakości wykonanych przez pracownika
zadań oraz trudności w realizacji obowiązków w okresie, którego dotyczy ocena.
4. W uzasadnionych przypadkach bezpośredni przełożony pracownika może dokonać
oceny jakości wykonywanej pracy bez przeprowadzania rozmowy, o której mowa w ust. 3, po
uzyskaniu pisemnej zgody swojego przełożonego oraz pracownika, którego praca jest
oceniana.
5. Potwierdzenie doskonalenia kwalifikacji zawodowych, o którym mowa w ust. 1,
jest dokonywane na podstawie dokumentu wydanego przez organizatora doskonalenia.
§ 4. 1. Dodatek może być przyznany pracownikowi na okres nie dłuższy niż trzy
miesiące, a jego wysokość jest uzależniona od wyników oceny jakości wykonywanej pracy.
2. Dodatek jest wypłacany pracownikowi w terminie wypłaty wynagrodzenia, wyłącznie
za okres, w którym pracownik świadczył pracę, a także za okres, w którym przebywał
na urlopie wypoczynkowym, na urlopie szkoleniowym lub był zwolniony od świadczenia
pracy w związku z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych.
§ 5. Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek jest
przyznawany w wysokości proporcjonalnej do określonego w umowie o pracę wymiaru czasu
pracy.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu
ogłoszenia.)
MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
25 września 2006 r. w sprawie dodatku do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia
(Dz. U. Nr 186, poz. 1373 oraz z 2009 r. Nr 135, poz. 1111), które na podstawie art. 26 ustawy z dnia ...
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …) traci moc z dniem wejścia
w życie niniejszego rozporządzenia.


2

UZASADNIENIE

Opis proponowanych zmian
Głównym celem wydania nowego rozporządzenia, zastępującego obowiązujące obecnie
rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 września 2006 r. w sprawie dodatku
do wynagrodzenia dla pracowników publicznych służb zatrudnienia (Dz. U. Nr 186, poz. 1373,
z poźn. zm.) jest konieczność uwzględnienia w zakresie przyznawania dodatków do wynagrodzeń
dla pracowników publicznych służb zatrudnienia zmian wprowadzonych w ustawie z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r.
Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) ustawą z dnia ... o zmianie ustaw regulujących wykonywanie
niektórych zawodów (Dz. U. poz. ...).
Na mocy tych zmian likwidowane są bowiem licencje zawodowe dla pracowników
zatrudnionych w publicznych służbach zatrudnienia na stanowiskach pośrednika pracy
i doradcy zawodowego oraz wymagania w zakresie wykształcenia czy określonego stażu
pracy na danym stanowisku, jakie do tej pory musieli spełniać pracownicy zatrudnieni
na stanowiskach pośrednika pracy, doradcy zawodowego, specjalisty do spraw rozwoju
zawodowego, specjalisty do spraw programów, lidera klubu pracy, doradcy EURES

i asystenta EURES w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy.
Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy,
przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych
w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy na stanowiskach pośrednika pracy, doradcy
zawodowego, specjalisty do spraw rozwoju zawodowego, specjalisty do spraw programów,
lidera klubu pracy, stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych w Ochotniczych Hufcach
Pracy (OHP). Z powyższych względów w niniejszym uzasadnieniu prezentowane są
informacje dotyczące OHP w zakresie, w jakim są one istotne dla kompleksowej
charakterystyki omawianych zagadnień. Jednocześnie dodać należy, że ustawa z dnia 20
kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
(art. 12. ust.5 pkt1) wyłącza działania przewidziane dla sieci EURES z zakresu prowadzonego
pośrednictwa pracy przez OHP, tym samym stanowiska związane z funkcjonowaniem sieci
EURES w OHP nie występują.
Uzasadnienie szczegółowe
W § 2 projektu wprowadzono jednakową dla wszystkich stanowisk maksymalną
kwotę dodatku do wynagrodzeń w wysokości 700 zł. Podyktowane to zostało zarówno
3

likwidacją stopni poszczególnych stanowisk, jak też zbyt małą rozpiętością (200 zł)
stosowanych dotychczas maksymalnych kwot dodatków dla poszczególnych stanowisk i ich
stopni, co nie spełniało zakładanej roli motywacyjnej dla pracowników publicznych służb
zatrudnienia i OHP.
W § 3 projektu:
– w ust. 1 określone zostało, że dodatek do wynagrodzenia jest przyznawany po dokonaniu
przez bezpośredniego przełożonego oceny jakości pracy, wykonywanej przez pracownika
w okresie trzech miesięcy kalendarzowych, przypadających bezpośrednio przed datą
dokonania oceny oraz po potwierdzeniu, że pracownik przynajmniej raz w okresie
12 miesięcy poprzedzających przyznanie dodatku podnosił swoje kwalifikacje zawodowe
wymagane na stanowisku pracy,
– w ust. 3 określone zostało, że ocena jakości wykonywanej pracy musi być poprzedzona
rozmową bezpośredniego przełożonego z pracownikiem, dotyczącą zakresu i jakości
wykonywanych przez pracownika zadań oraz trudności jakie pojawiły się w realizacji jego
obowiązków, w okresie za który dokonywana jest ocena,
– w ust. 4 wprowadzono możliwość dokonania oceny bez przeprowadzania przez
bezpośredniego przełożonego rozmowy, co może nastąpić w uzasadnionych przypadkach po
wyrażeniu zgody na piśmie przez ocenianego pracownika oraz zwierzchnika bezpośredniego
przełożonego dokonującego oceny. Zmiany te mają na celu usprawnienie procedury
przyznawania dodatków do wynagrodzeń.
W § 4 projektu:
– w ust. 1 wskazano, że dodatek może być przyznany na okres nie dłuższy niż trzy miesiące,
zaś jego wysokość jest uzależniona od uzyskanych przez pracownika wyników oceny jakości
wykonywanej pracy,
– w ust. 2 określono, że dodatek jest wypłacany łącznie z wynagrodzeniem otrzymywanym
przez pracownika, za okres w którym pracownik świadczył pracę, a także za okres urlopu
wypoczynkowego, urlopu szkoleniowego oraz zwolnienia od świadczenia pracy w związku
z doskonaleniem kwalifikacji zawodowych.

W § 5 projektu wskazane zostało, że w sytuacji gdy pracownik jest zatrudniony
w niepełnym wymiarze czasu pracy, wysokość dodatku jest ustalana proporcjonalnie
do wymiaru czasu pracy.

W § 6 projektu termin wejścia w życie rozporządzenia określony został na pierwszy
dzień miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia rozporządzenia. Tak sformułowany
4

przepis umożliwi pracodawcy kontynuowanie przyznawania dodatku do wynagrodzenia na okres
pełnego miesiąca.

Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych
związanych
z wejściem w życie rozporządzenia
W projekcie rozporządzenia określono górną granicę wysokości dodatku
do wynagrodzeń na poziomie stosowanej dotychczas górnej wysokości dodatku, tj. 700 zł,
który może być przyznany wskazanym w rozporządzeniu pracownikom publicznych służb
zatrudnienia i OHP dążącym do zwiększenia efektywności pracy oraz rozwoju zawodowego.
Dodatek do wynagrodzenia jest instrumentem fakultatywnym, jednakże przyznawany
będzie na podstawie oceny pracy pracownika wykonywanej w okresie trzech miesięcy
kalendarzowych bezpośrednio poprzedzających ocenę. Ponadto zachowana została zasada
obowiązująca w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu, iż przy określaniu wysokości
dodatku do wynagrodzenia pracodawca bierze pod uwagę ocenę jakości pracy pracownika,
dokonaną przez jego bezpośredniego przełożonego oraz fakt doskonalenia przez pracownika
kwalifikacji zawodowych związanych z wykonywaniem zadań na stanowisku, na którym
pracownik jest zatrudniony.
Podobnie jak w obowiązujących obecnie przepisach, przy dokonywaniu oceny jakości pracy
pracownika przez pracodawcę uwzględnione powinny zostać: wyniki uzyskane przez
pracownika w pracy, z uwzględnieniem specyfiki zadań na zajmowanym stanowisku,
terminowość wykonywania przez niego zadań, a także stosunek do współpracowników
i interesantów oraz zgodnie z propozycją zwartą w rozporządzeniu samodzielność
i doświadczenie w wykonywaniu zadań na zajmowanym stanowisku.
Projekt rozporządzenia nie zawiera norm technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039,
z późn. zm.), dlatego nie podlega notyfikacji.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z zakresem prawa Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

5

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 63 . [ 64 ] . 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: