eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-II

z zakresu jednego wybranego przez kandydata przedmiotu spośród wymienionych w § 6 ust. 5,
w skład drugiego zestawu – z zakresu drugiego przedmiotu wybranego przez kandydata spośród
wymienionych w § 6 ust. 5, a w skład trzeciego zestawu – z zakresu zasad organizacji i trybu
działania samorządu zawodowego oraz zasad etyki zawodowej i warunków wykonywania
zawodu odpowiednio adwokata albo radcy prawnego. Kandydat może wybrać tylko te
przedmioty, z których nie opracowywał tematu w części pisemnej testu.
5. Czas przygotowania się do udzielenia odpowiedzi na jeden zestaw pytań wynosi 30 minut.
6. W trakcie części ustnej testu umiejętności kandydat może posługiwać się tekstami aktów
prawnych za zgodą członków komisji. Kandydat nie może posiadać przy sobie urządzeń
służących do przekazu lub odbioru informacji.
7. Członkowie komisji mogą zadawać kandydatowi pytania uzupełniające z przedmiotów
objętych częścią ustną testu umiejętności.
§ 9. 1. Odpowiedzi zdającego na poszczególne pytania są oceniane oddzielnie przez każdego
z członków właściwej komisji przy zastosowaniu skali od 0 do 4 punktów. Członkowie
właściwej komisji przekazują niezwłocznie przewodniczącemu komisji pisemnie sporządzone
i umotywowane oceny odpowiedzi na każde z pytań. Liczba punktów, które otrzymuje zdający,
jest sumą średnich ocen wystawionych przez członków komisji za poszczególne pytania.
2. Pozytywną ocenę z przedmiotu otrzymuje kandydat, który uzyskał co najmniej
16 punktów z odpowiedzi na zestaw pytań.
§ 10. 1. Z przebiegu testu umiejętności sporządza się niezwłocznie protokół, który podpisują
członkowie komisji uczestniczący w teście. Członkowie komisji mogą zgłaszać uwagi do
protokołu.
2. Do protokołu dołącza się tematy i opracowania sporządzone w części pisemnej testu
umiejętności oraz wylosowane zestawy pytań do części ustnej, a także pisemnie sporządzone
oceny ze wszystkich przedmiotów objętych testem. W protokole mogą być zawarte dodatkowe
uwagi i spostrzeżenia komisji.
3. Przewodniczący komisji przesyła protokół odpowiednio Naczelnej Radzie Adwokackiej
albo Krajowej Radzie Radców Prawnych, w terminie 7 dni od dnia jego sporządzenia.


6

Rozdział 5
Wynik testu umiejętności
§ 11. 1. Pozytywny wynik z testu umiejętności otrzymuje kandydat, który uzyskał łącznie za
część pisemną i ustną testu co najmniej 88 punktów, z zastrzeżeniem warunku określonego
w art. 29 ustawy.
2. Komisja ustala wynik testu umiejętności w drodze uchwały i ogłasza bezpośrednio po
przeprowadzeniu narady kończącej część ustną testu.
3. Naczelna Rada Adwokacka i Krajowa Rada Radców Prawnych prowadzą listy osób, które
złożyły test umiejętności z wynikiem negatywnym. Właściwe rady zawiadamiają odpowiednio
Naczelną Radę Adwokacką albo Krajową Radę Radców Prawnych o przeprowadzeniu testu
i o jego wyniku, a przed przeprowadzeniem testu zasięgają informacji, czy kandydat nie złożył
już testu umiejętności z wynikiem negatywnym.
4. Uchwała komisji o pozytywnym wyniku testu umiejętności stanowi podstawę do podjęcia
uchwały o wpisie odpowiednio na listę adwokatów albo na listę radców prawnych.
§ 12. 1. W razie negatywnego wyniku testu umiejętności, test powtarza się w jednym
z terminów ustalonych zgodnie z § 4 ust. 1, przy uwzględnieniu ograniczenia wynikającego
z art. 30 ust. 2 ustawy. W takim przypadku kandydatowi ubiegającemu się o przeprowadzenie
powtórzonego testu umiejętności, udostępnia się, na jego wniosek, kopię protokołu z przebiegu
testu umiejętności złożonego przez niego z wynikiem negatywnym.
2. Do powtórzonego testu umiejętności stosuje się odpowiednio przepisy § 3, § 4 ust. 4 i 6
i § 5 – 11.





7
Rozdział 6
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 13. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia …. o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).

MINISTER SPRAWIEDLIWOŚCI





5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie regulaminu
przeprowadzania testu umiejętności dla kandydatów ubiegających się o wpis na listę adwokatów albo radców prawnych (Dz. U. Nr 258,
poz. 2165), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na mocy art. 29 ust. 2 ustawy z dnia … o zmianie ustaw
regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. …).

8
UZASADNIENIE


Podstawę do wydania rozporządzenia stanowi art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 5 lipca 2002 r.
o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej
(zwanej dalej „ustawą”), w brzmieniu nadanym ustawą z dnia …. o zmianie ustaw regulujących
wykonywanie niektórych zawodów.
Zmiana treści upoważnienia ustawowego polega na wskazaniu wytycznych.
Przepis ten w brzmieniu wprowadzonym ustawą o zmianie ustaw regulujących
wykonywanie niektórych zawodów, przewiduje upoważnienie dla Ministra Sprawiedliwości do
wydania rozporządzenia ustalającego regulamin przeprowadzania testu umiejętności dla
kandydatów ubiegających się o wpis na listę adwokatów albo radców prawnych, wskazując
wyczerpująco zakres regulacji pozostawiony do kompetencji ministra.
Stosownie do treści art. 26 ust. 2 ustawy, w projekcie rozporządzenia określona została
właściwość terytorialna komisji egzaminacyjnych, dostosowując ją do struktury organów
powołanych do przeprowadzenia naboru na aplikację adwokacką i radcowską. Przeprowadzenie
testu umiejętności powierzono komisjom kwalifikacyjnym do spraw aplikacji adwokackiej
i aplikacji radcowskiej przy Ministrze Sprawiedliwości. Powyższe rozwiązanie wykorzystuje
istniejące już struktury, wyłonione w sposób zgodny z obowiązującym porządkiem prawnym, bez
konieczności powoływania nowych komisji egzaminacyjnych i określania odrębnej procedury ich
wyłaniania, wewnętrznej organizacji i sposobu działania. W związku z niewielką w skali roku
liczbą prawników zagranicznych przystępujących do testu umiejętności powierzenie
przeprowadzenia testu innym organom nie jest celowe.
Zapewnienie obsługi administracyjnej i technicznej komisji egzaminacyjnych powierzono
właściwym okręgowym radom adwokackim i radom okręgowych izb radców prawnych.
Testy umiejętności przeprowadzane będą przynajmniej w czterech terminach w roku
kalendarzowym, ustalanych przez komisje egzaminacyjne. Terminy testów umiejętności na
kolejny rok kalendarzowy będą podawane do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji
Publicznej, co oznacza rezygnację z dotychczas obowiązującej powinności ich ogłaszania w
dzienniku o zasięgu ogólnopolskim. Konsekwencją proponowanego uregulowania tej kwestii
będą oszczędności budżetowe w zakresie finansowania ze środków publicznych kosztów
przeprowadzania testów umiejętności.

9
Projekt rozporządzenia określa powinności jakie spoczywają na organach
przeprowadzających test umiejętności, w szczególności w zakresie powiadomień o terminie testu,
przygotowania i doręczenia kandydatom listy przedmiotów objętych egzaminem, wykazu aktów
prawnych oraz tematów zagadnień opracowywanych w części pisemnej i zestawów pytań do
części ustnej testu umiejętności.
Projekt rozporządzenia precyzyjnie reguluje warunki i sposób przeprowadzania części
pisemnej i części ustnej testu umiejętności, w szczególności zakres przedmiotowy, czas trwania
testu, sposób oceniania poszczególnych części egzaminu oraz dokumentowania jego przebiegu.
Szczegółowe określenie powyższych kwestii ujednolici warunki, zasady i stosowane procedury
we wszystkich komisjach kwalifikacyjnych.
Zgodnie z treścią art. 26 ust. 2 ustawy, zawarty w projekcie rozporządzenia regulamin
uwzględnia konieczność prawidłowego, terminowego i efektywnego przeprowadzenia testu
umiejętności oraz zapewnienia zachowania bezstronności pracy komisji egzaminacyjnych.
Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem wejścia w życie ustawy z dnia
….o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
Zgodnie z wymogiem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Sprawiedliwości.
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).


10
strony : 1 ... 10 ... 50 ... 60 . [ 61 ] . 62 ... 65

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: