eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

projekt dotyczy przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Europejskiej Agencji Kosmicznej; głównymi filarami polityki ESA są budowa i eksploatacja systemów GMES i Galileo oraz rozwój zdolności w czterech obszarach priorytetowych: badaniu zmian klimatu, innowacyjności i realizacji Strategii Europa 2020, bezpieczeństwie i eksploracji przestrzeni kosmicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 803
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.
  • data uchwalenia: 2012-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1245

803

c. prowadzi wszelkie inne działania sugerowane przez użytkowników i zatwierdzone przez Radę.
Koszty takich działań operacyjnych będą pokrywane przez zainteresowanych użytkowników. -/-
3. Odnośnie koordynacji i integracji programów opisanych w Artykule II c Agencja otrzymuje od
Państw Członkowskich z wyprzedzeniem informacje o projektach związanych z nowymi
programami kosmicznymi, umożliwia konsultacje pomiędzy Państwami Członkowskimi, sporządza
wszelką konieczną ocenę oraz ustanawia odpowiednie przepisy przyjmowane przez Radę
jednogłośnie w głosowaniu wszystkich Państw Członkowskich. Cele i procedury
umiędzynarodawiania programów wyznaczone są w Załączniku IV. -/-
Artykuł VI -/-
INSTALACJE I USŁUGI -/-
1. Dla wykonywania programów jej powierzonych, Agencja: -/-
a. utrzymuje wewnętrzną zdolność wymaganą dla przygotowania i nadzoru jej zadań oraz, w tym
zakresie, ustanawia i kieruje takimi ośrodkami i instalacjami, jakie są wymagane dla jej działań;
b. może poczynić specjalne ustalenia dla wykonywania niektórych części swoich programów
poprzez lub we współpracy z państwowymi instytucjami Państw Członkowskich, lub dla
zarządzania przez Agencję pewnymi instalacjami należącymi do danego państwa. -/-
2. We wprowadzaniu swoich programów Państwa Członkowskie i Agencja będą dążyć do jak
najlepszego wykorzystania swoich istniejących instalacji i dostępnych usług jako podstawowego
priorytetu, oraz do ich racjonalizacji; odpowiednio, nie będą one tworzyć nowych instalacji lub
usług bez uprzedniego zbadania możliwości użycia już istniejących środków. -/-
Artykuł VII -/-
POLITYKA PRZEMYSŁOWA -/-
1. Polityka przemysłowa, którą Agencja opracuje i wdroży na podstawie Artykułu II d w
szczególności będzie zaprojektowana tak, by: -/-
a. spełniać wymogi europejskiego programu kosmicznego i skoordynowanych państwowych
programów kosmicznych w sposób efektywny kosztowo; -/-
b. zwiększać światową konkurencyjność przemysłu europejskiego poprzez utrzymywanie i
rozwijanie technologii kosmicznych oraz poprzez popieranie racjonalizacji i rozwoju struktury
przemysłowej zgodnej z wymaganiami rynku, w pierwszym rzędzie wykorzystując istniejący
potencjał przemysłowy wszystkich Państw Członkowskich; -/-
c. zapewniać, by wszystkie Państwa Członkowskie uczestniczyły w sposób sprawiedliwy, mający
odniesienie do ich wkładu finansowego, we wdrażaniu europejskiego programu kosmicznego i w
związanym z nim rozwoju technologii kosmicznych; przede wszystkim Agencja przyznaje
preferencje do wykonywania swoich programów w jak największym stopniu przemysłowi we
wszystkich Państw Członkowskich, którym zapewnia się maksymalne możliwości uczestnictwa
w pracach technologicznych podejmowanych przez Agencję; -/-

8
d. wykorzystywać zalety wolnokonkurencyjnych przetargów we wszystkich przypadkach chyba, że
byłoby to sprzeczne z innymi określonymi celami polityki przemysłowej. -/-
Inne cele mogą być określane przez Radę poprzez jednogłośną decyzję wszystkich Państw
Członkowskich. -/-
Szczegółowymi ustaleniami dla osiągnięcia tych celów są ustalenia zawarte w Załączniku V oraz w
przepisach, które zostaną przyjęte przez Radę większością dwóch trzecich głosów wszystkich
Państw Członkowskich oraz które będą rewidowane okresowo. -/-
2. Dla wykonywania swoich programów Agencja maksymalnie wykorzysta zewnętrznych
wykonawców zgodnie z zasadą utrzymywania wewnętrznej zdolności opisanej w Artykule VI, 1.
Artykuł VIII -/-
SYSTEMY WYNOSZĄCE I INNE SYSTEMY TRANSPORTU KOSMICZNEGO -/-
1. Podczas określania swoich misji, Agencja bierze pod uwagę systemy wynoszące i inne systemy
transportu kosmicznego stworzone w ramach własnych programów, lub przez Państwo
Członkowskie, lub ze znacznym udziałem Agencji, i przyznaje pierwszeństwo w wykorzystaniu ich
dla wyniesienia odpowiednich ładunków, jeśli nie powoduje to nieracjonalnej niedogodności w
porównaniu do innych systemów wynoszących lub środków transportu kosmicznego dostępnych w
przewidywanym czasie, odnośnie kosztów, niezawodności i przystawalności do misji. -/-
2. Jeśli działania lub programy podlegające pod Artykuł V wiążą się z użyciem systemów
wynoszących lub innych systemów transportu kosmicznego, uczestniczące Państwa, po
przedstawieniu proponowanego programu do aprobaty lub akceptacji, informują Radę o
przewidzianym systemie wynoszącym lub systemie transportu kosmicznego. Jeśli podczas realizacji
programu uczestniczące Państwa zechcą użyć systemu wynoszącego lub systemu transportu
kosmicznego innego niż wcześniej wybrane, Rada podejmuje decyzję dotyczącą tej zmiany zgodnie
z tymi samymi przepisami, które zastosowano odnośnie pierwotnej akceptacji lub aprobaty
programu. -/-
Artykuł IX -/-
UŻYWANIE INSTALACJI,
WSPARCIE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I DOSTARCZANIE PRODUKTÓW -/-
1. Pod warunkiem, że ich użycie nie jest niekorzystne ze względu na potrzeby własnych działań i
programów Agencji, Agencja udostępnia swoje instalacje na koszt Państwa zainteresowanego,
każdemu z Państw Członkowskich, które poprosi o ich udostępnienie dla własnych programów.
Rada określi większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich praktyczne
zasady, na podstawie których instalacje zostaną udostępnione. -/-

9
2. Jeśli jedno lub więcej Państw Członkowskich zechce zaangażować się w projekt, pozostający poza
działaniami i programami określonymi w Artykule V, ale zgodny z celami Agencji, Rada może
zdecydować większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich o udzieleniu
wsparcia przez Agencję. Koszty wynikające z takiego wsparcia zostaną pokryte przez Państwo lub
Państwa zainteresowane. -/-
3. a. Produkty stworzone w trakcie programu Agencji zostaną dostarczone każdemu z Państw
Członkowskich, które brało udział w finansowaniu danego programu i które poprosi o
dostarczenie tych produktów dla własnych celów. -/-
Rada określi większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich praktyczne
ustalenia, na podstawie których takie produkty zostaną dostarczone a zwłaszcza środki podjęte
przez Agencję w stosunku do jej wykonawców, aby umożliwić ubiegającemu się Państwu
Członkowskiemu uzyskanie tych produktów. -/-
b. Takie Państwo Członkowskie może poprosić Agencję, aby stwierdziła, czy uważa, że ceny
proponowane przez wykonawców są uczciwe i rozsądne oraz czy, w podobnych okolicznościach,
Agencja uznałaby je za możliwe do zaakceptowania dla celów własnych wymagań. -/-
c. Spełnienie próśb opisanych w niniejszym paragrafie nie zaangażuje Agencji w jakiekolwiek
dodatkowe koszta, a wszystkie koszta wynikające z takich wniosków zostaną pokryte przez
Państwa Członkowskie będące autorami takich wniosków. -/-
Artykuł X -/-
ORGANY -/-
Organami Agencji są Rada oraz Dyrektor Generalny wspomagany przez personel. -/-
Artykuł XI -/-
RADA -/-
1. Rada składa się z przedstawicieli Państw Członkowskich. -/-
2. Rada zbiera się wedle potrzeb, zarówno na poziomie delegatów jak i na poziomie ministerialnym.
Zebrania odbywają się w Siedzibie Głównej Agencji chyba, że Rada zdecyduje inaczej. -/-
3. a. Rada wybiera na dwuletnią kadencję Prezesa i Wiceprezesów, którzy raz mogą być ponownie
wybrani na kolejny rok. Prezes prowadzi posiedzenia Rady i zapewnia przygotowanie jej decyzji;
informuje Państwa Członkowskie o propozycjach realizacji programu opcjonalnego; pomaga w
koordynacji działań organów Agencji. Utrzymuje łączność pomiędzy Państwami Członkowskimi
za pośrednictwem ich delegatów w Radzie na temat kwestii ogólnych dotyczących Agencji i
dąży do harmonizacji ich poglądów na te kwestie. W przerwach między posiedzeniami doradza
Dyrektorowi Generalnemu oraz uzyskuje od niego wszelkie niezbędne informacje. -/-
b. Obsługę Prezesa zapewnia Biuro, o którego składzie decyduje Rada i które jest zwoływane przez
Prezesa. Biuro pomaga Prezesowi w przygotowaniu posiedzeń Rady. -/-

10
4. Kiedy Rada zbiera się na poziomie ministerialnym, wybiera przewodniczącego posiedzenia.
Kolejne spotkanie ministerialne zostaje zwołane przez niego. -/-
5. Poza funkcjami ustalonymi w innych Artykułach niniejszej Konwencji oraz zgodnie z jej zapisami,
Rada: -/-
a. odnośnie działań i programu opisanego w Artykule V, 1 a(i) i (ii): -/-
i. akceptuje działania i program większością głosów wszystkich Państw Członkowskich; podjęte
decyzje mogą zostać zmienione tylko na podstawie nowych decyzji przyjętych przez dwie
trzecie głosów wszystkich Państw Członkowskich; -/-
ii. określa jednogłośną decyzją wszystkich Państw Członkowskich poziom zasobów, które mają
być dostępne dla Agencji w okresie nadchodzących pięciu lat; -/-
iii. określa jednogłośną decyzją wszystkich Państw Członkowskich, pod koniec trzeciego roku
każdego pięcioletniego okresu oraz po dokonaniu oceny sytuacji, poziom zasobów, które mają
być dostępne dla Agencji przez okres kolejnych pięciu lat, poczynając od końca tego trzeciego
roku; -/-
b. odnośnie działań opisanych w Artykule V, 1 a (iii) i (iv): -/-
i. określa kierunek polityki Agencji prowadzący do osiągnięcia jej celów; -/-
ii. przyjmuje większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich
rekomendacje skierowane do Państw Członkowskich; -/-
c. odnośnie programów opcjonalnych opisanych w Artykule V, 1 b: -/-
i. akceptuje każdy z programów większością głosów wszystkich Państw Członkowskich; -/-
ii. określa w trakcie realizacji programów kolejność ich priorytetów; -/-
d. przyjmuje roczny plan prac Agencji; -/-
e. odnośnie budżetów zgodnie z ich określeniem w Załączniku II: -/-
i. przyjmuje roczny budżet ogólny Agencji większością dwóch trzecich głosów wszystkich
Państw Członkowskich; -/-
ii. przyjmuje budżet każdego programu większością dwóch trzecich głosów Państw
uczestniczących; -/-
f. przyjmuje większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich Przepisy
Finansowe oraz inne ustalenia finansowe Agencji; -/-
g. opiniuje wydatki na działania obowiązkowe i opcjonalne opisane w Artykule V, 1; -/-
h. zatwierdza i publikuje po ocenie roczne rozliczenia finansowe Agencji; -/-
i. przyjmuje Regulamin Pracowniczy większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw
Członkowskich; -/-

11
j. przyjmuje większością dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich przepisy, na
podstawie których wydawana jest autoryzacja, biorąc pod uwagę pokojowe cele Agencji, na
transfer technologii i produktów powstałych w trakcie zadań Agencji lub z jej pomocą poza
terytoria Państw Członkowskich; -/-
k. decyduje o przyjęciu nowych Państw Członkowskich zgodnie z Artykułem XXII; -/-
l. decyduje o ustaleniach, które będą podjęte zgodnie z Artykułem XXIV w przypadku, gdy
Państwo Członkowskie wypowie niniejszą Konwencję lub przestanie być członkiem na
podstawie Artykułu XVIII; -/-
m. podejmuje wszelkie konieczne działania na rzecz realizacji celów Agencji określonych w ramach
niniejszej Konwencji. -/-
6. a. Każde Państwo Członkowskie ma jeden głos w Radzie. Jednakże Państwo Członkowskie nie ma
prawa głosu w sprawach dotyczących wyłącznie zaakceptowanego programu, w którym nie
bierze udziału. -/-
b. Państwo Członkowskie nie ma prawa głosu w Radzie, jeśli jego zaległości we wkładach
finansowych na rzecz Agencji odnośnie wszystkich działań i programów opisanych w Artykule
V, w których Państwo to uczestniczy, przekroczą szacowaną wysokość jego wkładów
finansowych na bieżący rok finansowy. Ponadto, jeśli suma zaległości Państwa Członkowskiego
w finansowaniu jakiegokolwiek programu opisanego w Artykule V, 1 a(ii) lub V, 1 b, w którym
dane Państwo uczestniczy, przekroczy szacowaną sumę finansowania danego programu w
bieżącym roku finansowym, wówczas takie Państwo nie będzie miało prawa głosu w Radzie w
kwestiach związanych wyłącznie z danym programem. W każdym takim przypadku Państwo
Członkowskie może jednak być upoważnione do głosowania w Radzie, jeśli większość dwóch
trzecich wszystkich Państw Członkowskich uzna, że brak płatności jest spowodowany
okolicznościami poza kontrolą danego Państwa. -/-
c. Obecność delegatów większości Państw Członkowskich jest konieczna do uzyskania kworum na
każdym posiedzeniu Rady. -/-
d. Poza sytuacjami, w których niniejsza Konwencja stwierdza inaczej, decyzje Rady podejmowane
są na podstawie zwykłej większości obecnych i głosujących Państw Członkowskich. -/-
e. Przy określaniu jednogłośności lub większości wymaganej przez niniejszą Konwencję liczenie
nie będzie obejmowało Państwa Członkowskiego, które nie ma prawa głosu. -/-
7. Rada zatwierdza własne zasady postępowania. -/-
8. a. Rada ustanawia Komitet do spraw Programu Naukowego, do którego zwraca się z każdą kwestią
odnoszącą się do obowiązkowego programu naukowego opisanego w Artykule V, 1 a (ii). Rada
upoważnia Komitet do podejmowania decyzji dotyczących tego programu, z uwzględnieniem
kompetencji Rady w kwestiach określania poziomu zasobów i przyjmowania rocznego budżetu.
Zakres kompetencji Komitetu Programu Naukowego określany jest przez Radę większością
dwóch trzecich głosów wszystkich Państw Członkowskich zgodnie z niniejszym artykułem. -/-

12
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: