eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.

projekt dotyczy przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Europejskiej Agencji Kosmicznej; głównymi filarami polityki ESA są budowa i eksploatacja systemów GMES i Galileo oraz rozwój zdolności w czterech obszarach priorytetowych: badaniu zmian klimatu, innowacyjności i realizacji Strategii Europa 2020, bezpieczeństwie i eksploracji przestrzeni kosmicznej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 803
  • Data wpłynięcia: 2012-10-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejską Agencją Kosmiczną w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków, podpisanej w Warszawie dnia 31 lipca 2012 r., oraz Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej, sporządzonej w Paryżu dnia 30 maja 1975 r.
  • data uchwalenia: 2012-10-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1245

803



określonych bliżej w Załączniku 1, z wyłączeniem podstawowego
technologicznego programu badawczego Agencji),
– pełny dostęp dla polskich podmiotów do Elektronicznego Systemu Zaproszeń do
Składania Ofert – EMITS (aktualnie polskie podmioty mogą korzystać z tego
podstawowego narzędzia administracyjno-technicznego ESA tylko do celów
PECS i jedynie dla informacji w odniesieniu do programów Agencji, a nie do
składania przez siebie ofert kontraktów czy zabiegania o uczestnictwo we
wspólnych konsorcjach).
Po przystąpieniu do ESA Polska przestanie uczestniczyć w pracach Komitetu Planu
dla Europejskich Państw Współpracujących, właściwego w sprawach wdrażania
i koordynacji współpracy między Rzecząpospolitą Polską jako Europejskim
Państwem Współpracującym, Europejską Agencją Kosmiczną i innymi państwami,
które uzyskały status Europejskiego Państwa Współpracującego.
Przystąpienie i ratyfikacja Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji
Kosmicznej oznacza dla Polski konieczność przestrzegania zasad w niej określonych
i dążenie do realizacji celów ESA, tzn. zapewniania i promowania wyłącznie dla
celów pokojowych współpracy pomiędzy państwami europejskimi w zakresie badań
i technologii kosmicznych i ich zastosowań w kosmosie z zamiarem ich
wykorzystania dla celów naukowych oraz dla operacyjnych systemów użytkowych,
w szczególności poprzez:
– opracowywanie i wdrażanie długoterminowej europejskiej polityki kosmicznej,
wypracowywanie zaleceń dotyczących celów działalności kosmicznej oraz
koordynowanie polityk kosmicznych państw, w tym w odniesieniu do innych
państwowych i międzynarodowych organizacji i instytucji,
– prowadzenie działalności w przestrzeni kosmicznej,
– koordynowanie europejskiego programu kosmicznego z programami narodowymi
i włączanie programów narodowych w program europejski, zwłaszcza w kwestii
rozwoju satelitów użytkowych,
– wypracowywanie i wprowadzanie w życie polityki przemysłowej w sektorze
kosmicznym w zakresie własnych programów oraz wypracowywanie zaleceń
dotyczących spójnej polityki państw członkowskich w tej dziedzinie.

9




Agencja i jej państwa członkowskie – a więc w przyszłości i Polska – powinny
ułatwiać „wymianę naukowych i technicznych informacji dotyczących obszarów
badań i technologii kosmicznych oraz ich zastosowań w kosmosie”, jeżeli nie
narusza to ich bezpieczeństwa lub obowiązujących umów ze stronami trzecimi.
Natomiast ESA nieodpłatnie udostępnia swoim członkom do ich własnych celów
„wynalazki i dane techniczne”, które są jej własnością. Państwa członkowskie mogą
również korzystać z infrastruktury, instalacji i urządzeń ESA na potrzeby swoich
programów, pokrywając koszty takiego użytkowania. Na zasadach określonych
w Załączniku nr III Polska będzie mogła uczestniczyć w wybranych programach
opcjonalnych Agencji. Natomiast Załącznik nr IV przewiduje możliwość
„internacjonalizacji programów narodowych”, czyli udostępnienia „w celu
uczestnictwa innym Państwom Członkowskim, w ramach Agencji” wszelkich
nowych cywilnych projektów kosmicznych, jakie dany kraj zamierza rozpocząć
samodzielnie lub we współpracy z innymi.
Przystępując do Konwencji ESA Polska zobowiązuje się do wnoszenia corocznej
składki członkowskiej na programy obowiązkowe, opcjonalne i wspólne koszty
Agencji oraz przestrzegania zasad polityki przemysłowej ESA (art. VII i XII
Konwencji oraz Załączniki nr II i V), opisanych szerzej w punkcie 6.
W razie niewypełniania obowiązków wynikających z Konwencji państwo może
zostać pozbawione statusu członka Agencji decyzją Rady (2/3 wszystkich krajów
członkowskich). Kraj może również sam wypowiedzieć Konwencję i tym samym
wystąpić z ESA po zrealizowaniu wszystkich ciążących na nim w chwili
wypowiedzenia zobowiązań prawnych i finansowych wobec Agencji i innych państw
członkowskich.
Do tekstu Umowy pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną a Rządem
Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie przystąpienia Polski do Konwencji
o utworzeniu Europejskiej Agencji Kosmicznej i związanych z tym warunków został
dołączony projekt listu towarzyszącego Dyrektora Generalnego ESA jako deklaracja
umawiającej się strony, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Rady Ministrów
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych
z dnia 28 sierpnia 2000 r. Przedmiotowy dokument określa niektóre najważniejsze
zasady współpracy Polski z Agencją w okresie pomiędzy podpisaniem umowy
10



akcesyjnej a jej wejściem w życie. Na mocy posiadanych uprawnień Dyrektor
Generalny ESA zobowiązuje się m.in. do zapraszania przedstawicieli Polski jako
obserwatorów z prawem przedstawiania uwag na wszystkie spotkania organów
i komitetów programowych ESA (w tym utajnionych) i przekazywania im
dokumentów dostępnych dla państw członkowskich. Polska będzie informowana
o wszelkich wnioskach, które potencjalnie mogą prowadzić do wydania decyzji
przez Radę ESA, a także będzie miała prawo do przedstawiania uwag. Agencja
niezwłocznie powiadomi Polskę o ewentualnych planowanych przez Radę zmianach
w Konwencji ESA, tak aby Polska mogła podjąć w związku z tym stosowne kroki.
ESA deklaruje również gotowość do natychmiastowego (po podpisaniu umowy)
rozpoczęcia prac przygotowawczych przez specjalny Zespół Zadaniowy, który
będzie funkcjonował w okresie przejściowym opisanym w art. 6 umowy akcesyjnej,
tak aby jak najszybciej po przystąpieniu Polski zainicjować odpowiednie działania
na rzecz dostosowania polskiego sektora kosmicznego do wymogów i procedur
Agencji.
3. Przewidywane skutki polityczne i prawne związane z wejściem w życie umowy
W wyniku przystąpienia do Konwencji o utworzeniu Europejskiej Agencji
Kosmicznej Polska uzyska status pełnoprawnego członka ESA, zamiast
dotychczasowego Europejskiego Państwa Współpracującego. Najważniejsze różnice
pomiędzy obecną sytuacją prawną a sytuacją po akcesji do Agencji opisano powyżej.
Członkostwo Polski w ESA należy jednakże rozpatrywać w szerszym kontekście
– europejskiej polityki kosmicznej, opracowywanej i wdrażanej wspólnie przez UE
i ESA. W Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w tytule XIX do słów
„Badania i rozwój technologiczny” dodano „i przestrzeń kosmiczna”, stawiając
kompleks spraw związanych z wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej na równi
z całym obszarem B+R. W tym samym rozdziale znajduje się nowy artykuł 189,
podkreślający wagę europejskiej polityki kosmicznej i programu kosmicznego oraz
stwierdzający, że „Unia ustanawia odpowiednie stosunki z Europejską Agencją
Kosmiczną”. W praktyce europejska polityka kosmiczna jest kształtowana
w swoistym trójkącie decyzyjnym – UE, ESA i kraje członkowskie. Polska, nie

15 Na zasadzie wzajemności Polska powinna informować ESA o swoich decyzjach i zobowiązaniach
prawnomiędzynarodowych, które mogą mieć wpływ na jej status jako przyszłego członka ESA.
16 Zespół Zadaniowy szerzej opisano na stronie 17.
11



uczestnicząc w jednym z „ramion” tego trójkąta, ma zdecydowanie mniejsze realne
możliwości wpływania na kierunki podejmowanych działań i ograniczony dostęp do
informacji, środków i wiedzy technicznej, które zapewnia swoim członkom ESA.
W ostatnim okresie celem wielu działań podejmowanych w ramach polskiej polityki
zagranicznej jest niedopuszczenie do powstania „Europy dwóch prędkości”. Dzięki
przystąpieniu do ESA Polska przestanie być wśród grupy państw „drugiej kategorii”
pod względem rozwoju i wykorzystywania nowoczesnych technologii w porównaniu
do innych państw Unii Europejskiej.
W ocenie bilansu kosztów i korzyści związanych z uczestnictwem państwa
w organizacjach międzynarodowych należy również brać pod uwagę aspekty
polityczne i wizerunkowe. Również z tego względu Polska powinna zwiększać swoje
zaangażowanie we współpracę z Europejską Agencją Kosmiczną i jak najszybciej
wstąpić do tej organizacji. Działalność kosmiczna to innowacje na światowym
poziomie – stymuluje ona rozwój nowych technologii, sprzyja ich transferowi do
innych dziedzin gospodarki, a także wymusza nowe formy organizacji pracy
i kontroli jakości. Ta rola sektora kosmicznego jako „lokomotywy” innowacyjności
ma szczególne znaczenie dla Polski, która w europejskich wskaźnikach
innowacyjności i wysokich technologii zajmuje odległe miejsca i ma na tym polu
bardzo dużo do nadrobienia. Rozwijający się dynamicznie nowy przemysł
– nowoczesnych usług satelitarnych – staje się obecnie siłą napędową
innowacyjnych rozwiązań w wielu sektorach gospodarki (komunikacja, transport,
środowisko, rolnictwo, bezpieczeństwo) i administracji. Polska nie powinna być
tylko klientem rozwiązań opracowanych za granicą, ale aktywnie uczestniczyć
w tworzeniu nowych technologii.
4. Przewidywane skutki gospodarcze
4. 1. Światowy sektor kosmiczny
Stworzona w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat w najbliższym otoczeniu
Ziemi infrastruktura satelitarna na potrzeby telekomunikacji, nawigacji oraz
obserwacji Ziemi umożliwiła obok rozwoju przemysłu produkującego satelity
i hardware technologii kosmicznych (segment upstream) powstanie nowego
sektora przemysłu kosmicznego – usług „z orbity” (segment downstream).
Ilustruje to poniższy diagram przedstawiający obrazowo strukturę sektora
kosmicznego
12




SPACE BIZNES
UPSTREAM
DOWNSTREAM
Satelitarne serwisy
Integrator systemu
Telekomunikacyjne
satelity
Satelitarne
Poddostawca
Poddostawca
programy RTV
podsystemów
elementów
Satelitarne
pozycjonowanie i czas
Integrator stacji
naziemnej
Satelitarne obserwacje
Ziemi
Poddostawca
Poddostawca
Operator Satelity
podsystemów
elementów
Wytwarzanie
urządzeń,finanse

Operator Stacji
Badania i Doradztwo
Naziemnej



Ten wschodzący nowy przemysł – nowoczesnych usług satelitarnych – staje
się obecnie siłą napędową innowacyjnych rozwiązań w wielu sektorach
gospodarki (komunikacja, transport, środowisko, rolnictwo, bezpieczeństwo)
i administracji. Jednocześnie sektory te tworzą rynek potrzeb na tak
wyspecjalizowane usługi. Innowacyjne aplikacje satelitarne stają się silnym
motorem transformacji sektorów przemysłowych i całej naszej ekonomii,
a także największym kreatorem nowych miejsc pracy w przemyśle
kosmicznym poprzez tworzenie średnich i małych przedsiębiorstw,
jednocześnie dając również wartość dodaną w wielu sektorach wytwórczych
poprzez wzrost ich produktywności i budowę nowych, silnych powiązań
z klientami.
Dla przemysłu kosmicznego „z orbity” dziś stawką jest kreowanie całkowicie
nowych rynków i sektorów, które są stymulowane przez nowoczesne aplikacje
satelitarne. One same przez się mają wpływ na produktywność
i innowacyjność firm i administracji publicznej. Jest to proces ciągły, powstają
i będą powstawać zupełnie nowe innowacyjne usługi, firmy i kształtowane
przez nie rynki.

13

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: