Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży
projekt dotyczy uchylenia dopuszczalności przerwania ciąży w przypadku gdy badania prenatalne lub inne przesłanki medyczne wskazują na duże prawdopodobieństwo ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 670
- Data wpłynięcia: 2012-06-19
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 24 dnia 24-10-2012
670
Druk nr 670
Warszawa, 15 czerwca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa
Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu ni ej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o planowaniu rodziny,
ochronie płodu ludzkiego i warunkach
dopuszczalności przerywania ciąży.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upowa niamy pana posła Bartosza Kownackiego.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dąbrowski; (-) Andrzej Dera; (-) Ludwik
Dorn; (-) Mieczysław Golba; (-) Patryk Jaki; (-) Mariusz Orion Jędrysek;
(-) Beata Kempa; (-) Bartosz Kownacki; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Jerzy
Rębek; (-) Józef Rojek; (-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr
Szeliga; (-) Tadeusz Wo niak; (-) Marzena Dorota Wróbel; (-) Jan Ziobro;
(-) Kazimierz Ziobro; (-) Jarosław aczek.
Projekt
Ustawa
z dnia ... 2012 r.
o zmianie ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i
warunkach dopuszczalności przerywania ciąży
Art. 1
W ustawie o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności
przerywania ciąży /Dz. U. nr 17 z 1993 roku, poz. 78 ze zm./ wprowadza się następujące zmiany:
1/ Uchyla się art. 4a ust. 1 pkt 2.
2/ Art. 4a ust. 3 otrzymuje brzmienie: „W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
przerwania ciąży dokonuje lekarz w szpitalu”.
3/ Art. 4a ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: „wystąpienie okoliczności, o
których mowa w ust. 1 pkt 1, stwierdza inny lekarz niż dokonujący przerwania ciąży
chyba, że ciąża zagraża bezpośrednio życiu kobiety”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
1/ Potrzeba i cel wydania ustawy.
W minionej kadencji Sejmu rozpatrywany był obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o
planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży i
niektórych innych ustaw – druk sejmowy 4222. Wnioskodawcy, którzy zgromadzili bez mała
sześćset tysięcy podpisów pod tą inicjatywą postulowali wówczas wprowadzenie do polskiego
prawa pełnej ochrony życia przed narodzeniem, a więc wykreślenie trzech przypadków
dopuszczalnej aborcji, jakie przewiduje obecny art. 4a ust. 1 omawianej ustawy.
W drugim czytaniu obywatelski wniosek został odrzucony niewielką ilością głosów. Ówcześni
wnioskodawcy na podstawie licznych rozmów z parlamentarzystami ustalili, że z trzech
przypadków, gdy dopuszczalna aborcja najmniej kontrowersyjny jest ten, o którym mowa w
przepisie art. 4a ust. 1 pkt 2 – tzw. aborcja eugeniczna. W tym zakresie wielu
parlamentarzystów, którzy ostatecznie zdecydowali się nie uczestniczyć w głosowaniu,
wstrzymać się od głosu, a nawet głosować za odrzuceniem projektu mówili, iż zgodnie z ich
sumieniem przerywania ciąży w takiej sytuacji nie można uznać za moralnie dopuszczalne.
Wnioskodawcy projektu obywatelskiego postanowili wobec tego zaproponować parlamentowi
ustawę wyłączającą z polskiego porządku prawnego tylko ten przypadek. Ponieważ w
poprzedniej kadencji okazało się, że środowiska walczące o takie rozwiązania z łatwością
gromadzą przewidziany ustawą limit stu tysięcy głosów niezbędny dla wniesienia inicjatywy
obywatelskiej, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym dowiedziawszy się o tych
planach Klub Solidarnej Polski postanowił złożyć przygotowany przez środowiska obrońców życia
projekt, jako poselski.
Tak dla środowisk obrońców życia, jak i dla bardzo wielu posłów, ważne dla rozstrzygania tego
typu problemów są normy prawa naturalnego i nauczania Kościoła. Jasnym jest tu jednoznaczny
stosunek do kwestii obrony życia, która stanowiła bardzo istotny element pontyfikatu naszego
wielkiego rodaka, błogosławionego Jana Pawła II. Przedkładając obecne częściowe rozwiązanie
środowisk, które poprzednio zebrały sześćset tysięcy podpisów pragną zwrócić uwagę, iż Jan
Paweł II w praktycznych działaniach zalecał: „jeśli nie byłoby możliwe odrzucenie lub całkowite
zniesienie ustawy o przerywaniu ciąży, parlamentarzysta, którego osobisty absolutny sprzeciw
wobec przerywania ciąży byłby jasny i znany wszystkim, postąpiłby słusznie, udzielając swego
poparcia propozycjom, których celem jest ograniczenie szkodliwości takiej ustawy i
zmierzających w ten sposób do zmniejszenia jej negatywnych skutków na płaszczyźnie kultury i
moralności publicznej. Tak postępując bowiem, nie współdziała się w sposób niedozwolony w
uchwalaniu niesprawiedliwego prawa, ale raczej podejmuje się słuszną i godziwą próbę
ograniczenia jego szkodliwych aspektów /Ewangelium Vitae, pkt. 73/”. Przedłożona
parlamentowi kilkanaście miesięcy temu propozycja ustanowienia pełnej ochrony życia nie
znalazła wystarczającego poparcia. Stąd obecnie składana jest propozycja częściowa, która, jak
się wydaje, takie poparcie ma szanse uzyskać.
2/ Rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana.
Obecne przepisy dopuszczają aborcję w trzech przypadkach opisanych w art. 4a ust. 1 ustawy o
planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.
Regulacja ta pochodzi sprzed wielu lat. Od tamtego czasu poglądy w polskim społeczeństwie
uległy jak się wydaje przesunięciu w kierunku zrozumienia godności życia, również przed
narodzeniem. Szczególnie dopuszczalność aborcji z powodów eugenicznych budzi powszechne
zastrzeżenia moralne. Przywołujące przykre wspomnienia jest nawet historyczne powinowactwo
tych praktyk z postępowaniem nazistowskich Niemiec, gdzie ułomność i choroba stanowiły
podstawę do unicestwiania ludzi.
3/ Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Obecny stan prawny to dopuszczalność aborcji w trzech przypadkach opisanych w art. 4a ust. 1
ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności
przerywania ciąży. Projektodawcy proponują uchylenie ewidentnie niedopuszczalnego moralnie
przypadku aborcji eugenicznej /art. 4a ust. 1 pkt 2/.
4/ Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
a/ Skutki społeczne.
Od wielu lat rośnie świadomość, iż aborcja jest takim samym odebraniem życia człowiekowi, jak
dorosłemu. Proponowana regulacja będzie stanowiła kolejny bodziec wzmacniający tę
świadomość. Objęty przedłożeniem przypadek aborcji eugenicznej uznaje za niedopuszczalny
najwięcej Polaków, wobec czego zmiana przepisów odpowiadać będzie powszechnemu poczuciu
sprawiedliwości.
b/ Skutki gospodarcze.
Długofalowe skutki gospodarcze mogą być wyłącznie korzystne. Już dziś jednym z
podstawowych zagrożeń dla narodu, również ekonomicznym, jest depopulacja zagrażająca
możliwościom utrzymania rozwoju gospodarczego, samemu istnieniu systemu emerytalnego.
Wzmacnianie świadomości godności życia ludzkiego także przed narodzeniem może mieć tylko
pozytywne skutki dla stanu polskiej rodziny, decyzji, co do posiadania potomstwa.
c/ Skutki finansowe.
Projekt nie pociąga za sobą bezpośrednich skutków finansowych.
d/ Skutki prawne.
Skutkiem prawnym ustawy ma być ustawowe umocowanie poglądu moralnego akceptowanego
przez większość Polaków, zgodnego z ogólnoludzkim humanitaryzmem względem osób
ułomnych fizycznie i nieuleczalnie chorych, a także z tradycją, dziedzictwem narodowym i
cywilizacyjnym Europy hołdującej cywilizacji życia, a niezagrażającej jej w samym zrębie
istnienia, szerzącej się cywilizacji śmierci. Chodzi również o zbliżanie się do pełnej zgodności
zapisów konstytucyjnych gwarantujących ochronę życia z postanowieniami ustawodawstwa
zwykłego.
5/ Źródła finansowania.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa lub budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
6/ Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 670 › Pobierz plik