Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym
projekt dotyczy przyznania wyższych uprawnień jednostkom pomocniczym tworzonym przez samorządy gminne oraz ujednolicenia przepisów regulujących uprawnienia, obowiązki i świadczenia przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych poprzez przyznanie sołectwom środków na realizację zadań wyznaczonych przez samorząd gminy, przyznanie przewodniczącym organów wykonawczych prawa czynnego uczestniczenia w pracach rady gminy oraz ustanowienia zasad przysługiwania diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 563
- Data wpłynięcia: 2012-01-12
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
563
Warszawa, 27 stycznia 2012 r.
BAS-WAPEiM-139/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o
samorządzie gminnym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Robert
Telus) z prawem Unii Europejskiej
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2009 r.,
Nr 5, poz. 47 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ma na celu zmianę ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Zmiana polega na
modyfikacji zasad dotyczących przyznawania diety przysługującej
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy.
Zgodnie z art. 3 projektu, ustawa ma wejść w życie 30 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane prawem
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje zagadnień, o których mowa w
projekcie.
4. Konkluzje
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym nie
jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Warszawa, 27 stycznia 2012 r.
BAS-WAPEiM-140/12
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o
samorządzie gminnym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Robert
Telus) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ma na celu zmianę ustawy z dnia 8 marca 1991 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.). Zmiana polega na
modyfikacji zasad dotyczących przyznawania diety przysługującej
przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej gminy.
Projekt nie zawiera przepisów mających na celu wykonanie prawa Unii
Europejskiej.
Projekt nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
Projekt
Autopoprawka do projektu ustawy
z dnia ……….. 2012 r.
o zmianie ustawy o samorządzie gminnym
1. Art. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) Art. 37b otrzymuje brzmienie:
„Art.37b
1. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej
(Przewodniczącemu zarządu osiedla i zarządu dzielnicy) oraz organowi
wykonawczemu jednostki pomocniczej (Sołtysowi) przysługuje
miesięczna dieta w wysokości:
100 zł – w jednostkach pomocniczych do 200 mieszkańców
150 zł – w jednostkach pomocniczych od 200 do 400 mieszkańców
200 zł – w jednostkach pomocniczych od 400 do 600 mieszkańców
250 zł - w jednostkach pomocniczych powyżej 600 mieszkańców
2. Dieta nie przysługuje za miesiąc, w którym przewodniczący lub sołtys
pełni funkcję przez mniej niż połowę dni tego miesiąca.
3. Dieta, o której mowa w ust. 1 jest finansowana, przez budżet państwa,
a wypłacana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
4. Kwota diety, o której mowa w ust. 1 podlega corocznej waloryzacji od
dnia 1 marca. Waloryzacja polega na pomnożeniu aktualnej kwoty diety
przez wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem - w
poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszany przez Prezesa Głównego
Urzędu Statystycznego.
5. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu
organu wykonawczego jednostki pomocniczej lub organowi
wykonawczemu jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dodatkowa
dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
6. Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich członkom organu
wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy
(osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów
podróży służbowej.
7.
rodki, finansowe przeznaczone na diety wymienione w ust. 1 i ust. 5
stanowią wydatek Budżetu Państwa.
8. Przekazanie środków finansowych przeznaczonych na diety wymienione
w ust. 1 i ust. 5 następuje na wniosek przewodniczącego rady gminy
skierowany do ministra właściwego do spraw finansów publicznych ””
2. Art. 2 otrzymuje brzmienie:
„Art. 2
Pierwsza waloryzacja kwoty diety, o której mowa w art. 37b ustawy określonej
w art. 1 będzie przeprowadzana od dnia 1 marca 2013 r.”.
3. Po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:
„Art. 2a
Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi w porozumieniu z
Ministrem właściwym do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia
tryb przyznawania gminom środków finansowych na diety wymienione w ust.
1. i 5 art. 37b ustawy określonej w art. 1 oraz wzór wniosku wskazanego w ust.
8 art. 37b ustawy określonej w art. 1, biorąc pod uwagę terminy obowiązujące
w przepisach o finansach publicznych i dokumenty wymagane do załączenia do
wniosku.”
UZASADNIENIE
Celem złożenia niniejszej autopoprawki jest ustosunkowanie się wnioskodawcy
do zastrzeżeń jakie wniosło do projektu ustawy Biuro Legislacyjne. Poszerzony został
zakres podmiotowy ustawy. Uznano, że dieta będzie przysługiwać sołtysom, ale też
przewodniczącym zarządu dzielnicy czy osiedla. Kwestię przekazywania środków
finansowych z budżetu państwa na cel wymieniony w art. 37b rozwiązuje nowy art.
2a, który upoważnia Ministra właściwego do spraw administracji publicznej w
porozumieniu z Ministrem właściwym do spraw finansów publicznych do wydania
stosownego rozporządzenia w tej sprawie.
Korzystając z okazji wnioskodawca zaktualizował datę pierwszej waloryzacji
podanych w projekcie kwot.
Wnioskodawca stwierdza ponadto, że rozwiązania zawarte w uzasadnieniu
projektu nie mające odzwierciedlenia w projekcie znalazły się tam przez omyłkę i
proponuje uznać je za niebyłe.
Z uwagi na poszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych na realizację
wypłat diet należy zabezpieczyć ok. 110 mln. zł z budżetu państwa.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 563 › Pobierz plik