eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich

Poselski projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich

projekt dotyczy dostosowania systemu prawa do nowego rozwiązania prawnego jakim są związki partnerskie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 555
  • Data wpłynięcia: 2012-05-22
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 32 dnia 25-01-2013

555

pomocy i wsparcia (art. 6 ust. 2), relacji majątkowych (art. 7), obowiązków
alimentacyjnych (art. 9).

Projektowi ustawy o związkach partnerskich towarzyszy projekt ustawy –
Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich. W projekcie tym
przewidziano nowelizację 153 ustaw, wymienionych w art. 2-154 projektu
ustawy, w tym m.in.
 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.
j. Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 ze zm.) – w zakresie prawa do
pochowania zwłok ludzkich przez partnera,
 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) – w zakresie
przyznania partnerowi prawa odmowy zeznań w charakterze świadka,
 ustawy z dnia 12 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.
93 ze zm.) – w zakresie dziedziczenia ustawowego,
 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
(Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.) – w zakresie przyznania partnerowi prawa
odmowy zeznań w charakterze świadka,
 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z
2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) – w zakresie m.in. zaliczenia partnera do I
grupy podatkowej, a jego zstępnych do grupy II,
 ustawy z dnia 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.
U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1688 ze zm.) – w zakresie zasad rejestracji
związku partnerskiego,
 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553
ze zm.) – w zakresie objęcia pojęciem „osoba najbliższa” również
partnerów, o których mowa w projekcie,
 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U.
Nr 89, poz. 555 ze zm.) – w zakresie prawa odmowy zeznań po
rozwiązaniu umowy związku partnerskiego.

Projekty
ustaw
miałyby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. (art. 14
ustawy o związkach partnerskich w zw. z art. 1 projektu ustawy – Przepisy
wprowadzające w życie ustawę o związkach partnerskich).


2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem

Kwestia zawierania umów dotyczących związków partnerskich leży poza
zakresem prawa Unii Europejskiej.
Należy jednak podkreślić, że w prawie Unii Europejskiej jedną z
podstawowych zasad ogólnych jest zasada niedyskryminacji, wyrażona w
odniesieniu do przynależności państwowej w art. 18 Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej (TfUE). W art. 19 TfUE przyznano kompetencje Radzie (za
zgodą Parlamentu Europejskiego) do ustanawiania środków niezbędnych w celu

2
zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie
etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację
seksualną. Na podstawie tego przepisu przyjmowane są szczegółowe akty
prawne, takie jak np. dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r.
ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie
zatrudnienia i pracy (Dz. Urz. UE L 303, 2.12.2000, s. 16 – 22), która wyznacza
ogólne ramy dla walki z dyskryminacją ze względu m.in. na orientację
seksualną.
Ponadto,
należy uwzględnić przepisy dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli
Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na
terytorium Państw Członkowskich, zmieniającej rozporządzenie (EWG)
nr 1612/68 i uchylającej dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG,
73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG
i 93/96/EWG (Dz. Urz. UE L 158, 30.4.2004; dalej jako: dyrektywa), dotyczące
przyznania partnerom pozostającym w zarejestrowanych związkach
partnerskich, prawa do wjazdu, pobytu i wyjazdu z terytorium państwa
członkowskiego.
Wskazać należy również na ugruntowane orzecznictwo Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: Trybunał) dotyczące
niedyskryminacji, w tym na orzeczenia w sprawie C-147/08 Jürgen Römer
przeciwko Freie und Hansestadt Hamburg
(niepubl.), C-267/06 Tadao Maruko
(Zb. Orz. 2008, s. I-1757), C-144/04 Werner Mangold (Zb. Orz. 2005, s. I-
9981), C-555/07 Seda Kücükdeveci (Zb. Orz. 2010, s. I-365).
Na marginesie warto dodać, że w instytucjach UE trwają prace nad
projektem rozporządzenia Rady w sprawie jurysdykcji, prawa właściwego,
uznawania i wykonywania orzeczeń sądowych w zakresie skutków
majątkowych zarejestrowanych związków partnerskich (KOM(2011) 127 wersja
ostateczna). Projekt ten nie został jednak jeszcze ostatecznie uchwalony i z tego
względu nie będzie prowadzona analiza zgodności przedstawionych projektów
ustaw z jego przepisami.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej



Projekt ustawy o związkach partnerskich zakłada określenie zasad
zawierania i ustania związku partnerskiego oraz powstawanie praw i
obowiązków partnerów w związku partnerskim. Sama instytucja związku
partnerskiego nie jest uregulowana w prawie Unii Europejskiej. Potwierdza to
orzecznictwo Trybunału – przykładowo w orzeczeniu w sprawie C-147/08
Römer Trybunał wskazał, że na obecnym etapie rozwoju prawa Unii
ustawodawstwo dotyczące stanu cywilnego mieści się w kompetencjach państw
członkowskich.

3
Analizując przepisy projektów ustaw w kontekście wskazanych wyżej
dyrektyw, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ww. dyrektywy 2000/78/WE, jej
celem jest walka z pewnymi rodzajami dyskryminacji w odniesieniu do
zatrudnienia i pracy, w tym dyskryminacji ze względu na orientację seksualną,
w celu realizacji w państwach członkowskich zasady równego traktowania.
Proponowane zmiany w ustawach, określone w projekcie – Przepisy
wprowadzające ustawę o związkach partnerskich, nie są sprzeczne z tą zasadą.

Ponadto proponowane zmiany (art. 126 projektu ustawy – Przepisy
wprowadzające w życie ustawę o związkach partnerskich) realizują również
postanowienia art. 2 dyrektywy 2004/38/WE, zgodnie z którym pojęcie
„członek rodziny” – na potrzeby tej dyrektywy – oznacza:
a) współmałżonka;
b) partnera, z którym obywatel Unii zawarł zarejestrowany związek
partnerski, na podstawie ustawodawstwa danego Państwa
Członkowskiego, jeżeli ustawodawstwo przyjmującego Państwa
Członkowskiego uznaje równoważność między zarejestrowanym
związkiem partnerskim a małżeństwem, oraz zgodnie z warunkami
ustanowionymi w odpowiednim ustawodawstwie przyjmującego
Państwa Członkowskiego;
c) bezpośrednich zstępnych, którzy nie ukończyli dwudziestego
pierwszego roku życia lub pozostają na utrzymaniu, oraz tych
współmałżonka lub partnera, jak zdefiniowano w lit. b);
d) bezpośrednich wstępnych pozostających na utrzymaniu oraz tych
współmałżonka lub partnera, jak zdefiniowano w lit. b);

Dyrektywa 2004/38/WE nie nakłada w żadnej mierze na państwa
członkowskie obowiązku przyjęcia przepisów dotyczących związków
partnerskich. Jednak państwo członkowskie – jeżeli uznaje równoważność
związków partnerskich i małżeństw (a tak prawdopodobnie stałoby się wraz z
wejściem w życie projektowanej ustawy) – ma obowiązek przyznać prawa
członka rodziny związane z wjazdem, pobytem i wyjazdem z terytorium UE
również parterom obywateli UE i innym wymienionym wyżej osobom
związanym z partnerem.

Dodatkowo, w art. 3 ust. 2 dyrektywa 2004/38/WE nakłada na państwa
członkowskie obowiązek ułatwienia wjazdu i pobytu m.in. partnera, z którym
obywatel UE pozostaje w stałym, należycie poświadczonym związku.
Przyjmujące państwo członkowskie dokonuje szczegółowej analizy osobistych
okoliczności i uzasadnia każdą odmowę wjazdu lub pobytu wobec tych osób.
Należy zatem stwierdzić, że skutkiem przyjęcia ustawy o związkach
partnerskich będzie konieczność przyjęcia przepisów, które nie będą
wprowadzały dyskryminacji. Zaproponowane przepisy ustawy – Przepisy
wprowadzające ustawę o związkach partnerskich realizują ten postulat, a tym
samym nie są sprzeczne z zasadą niedyskryminacji przewidzianą w ww. aktach
prawnych UE.

4
Należy podkreślić, że w projekcie ustawy nie przewidziano formalnie
zrównania instytucji małżeństwa i związku partnerskiego (nie ma odrębnego
przepisu o tym stanowiącego). Jednakże, biorąc pod uwagę, że
materialnoprawnie instytucja związku partnerskiego stanie się instytucją
zbliżoną do małżeństwa, to wprowadzenie do prawa polskiego takiej instytucji
będzie wymagać – w świetle prawa Unii Europejskiej – zagwarantowania
partnerom określonych praw, wynikających z wymienionych w punkcie 2 opinii
aktów prawnych UE. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału (por. wyrok w
sprawie C-147/08 Römer), porównywanie sytuacji powinno opierać się na
analizie praw i obowiązków małżonków i zarejestrowanych partnerów, jakie
wynikają z obowiązujących przepisów krajowych. Jak wynika z kolei z wyroku
w sprawie C-267/06 Tadao Maruko, dotyczącego odmowy przyznania renty
rodzinnej zarejestrowanemu partnerowi zmarłego członka zakładowego systemu
emerytalnego Trybunał nie dokonał porównania małżeństwa i zarejestrowanego
związku partnerskiego prawa niemieckiego, lecz opierając się na analizie prawa
niemieckiego przeprowadzonej przez sąd krajowy uznał, że w prawie
niemieckim istniało stopniowe zbliżenie reżimu prawnego utworzonego dla
zarejestrowanego związku partnerskiego z reżimem prawnym obowiązującym w
przypadku małżeństwa.


4. Konkluzja

Projekt ustawy o związkach partnerskich oraz projekt ustawy – Przepisy
wprowadzające w życie ustawę o związkach partnerskich nie są sprzeczne z
prawem Unii Europejskiej.



Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla

5
Warszawa, 30 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1287/12


Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o związkach partnerskich oraz poselski projekt
ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Robert Biedroń) są projektami
ustaw wykonujących prawo Unii Europejskiej

Wnioskodawcy
przedkładają dwa projekty ustaw:
1) o związkach partnerskich
2) Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich.

Pierwszy projekt ustawy określa zasady zawierania i ustania związku
partnerskiego oraz powstawanie praw i obowiązków partnerów w związku
partnerskim. W art. 3 uregulowano ogólnie postanowienia dotyczące sposobu
zawarcia związku partnerskiego. W art. 5 określono okoliczności, w przypadku
których osoba nie będzie mogła zawrzeć związku partnerskiego. W art. 10 i 11
wskazano przesłanki, w których nastąpi ustanie związku partnerskiego.
Pozostałe przepisy dotyczą innych obowiązków i praw partnerów, określanych
w umowie związku partnerskiego zawieranej w formie aktu notarialnego (art. 6-
9).

Projektowi ustawy o związkach partnerskich towarzyszy projekt ustawy –
Przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich. W projekcie tym
przewidziano nowelizację 153 ustaw, wymienionych w art. 2-154 projektu
ustawy, w tym m.in.
 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.
j. Dz. U. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 ze zm.) – w zakresie prawa do
pochowania zwłok ludzkich przez partnera,
 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) – w zakresie
przyznania partnerowi prawa odmowy zeznań w charakterze świadka,
 ustawy z dnia 12 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz.
93 ze zm.) – w zakresie dziedziczenia ustawowego,
 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
(Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.) – w zakresie przyznania partnerowi prawa
odmowy zeznań w charakterze świadka,
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 29 . [ 30 ] . 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: