Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
projekt dotyczy transpozycji do przepisów ustawy dyrektywy 2014/106/UE; ujednolicenia zasad uzyskiwania dopuszczenia do eksploatacji podsystemów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3930
- Data wpłynięcia: 2015-04-28
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie kolejowym
- data uchwalenia: 2015-09-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1741
3930
SKUTKI PROJEKTU
Odnosząc się do skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych należy
wskazać, że ustawa będzie oddziaływać na praktycznie cały sektor kolejowy, w tym
przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury, producentów, jednostki notyfikowane
i jednostki wyznaczone oraz PKBWK i Prezesa UTK. Przewiduje się, że skutkiem projektu
dla sektora przedsiębiorstw będzie ujednolicenie zasad uzyskiwania dopuszczeń do
eksploatacji podsystemów i również ułatwienie zagranicznej ekspansji ze swoimi produktami
polskim przedsiębiorcom. Jednocześnie jednak przedsiębiorcy będą zobowiązani do
udzielenia Prezesowi UTK pomocy technicznej w realizacji przez niego zadań.
Projekt przyczyni się również do podniesienia poziomu bezpieczeństwa przewozów
kolejowych dzięki istotnemu zwiększeniu zakresu kompetencji PKWBK oraz jej uwolnieniu
od zadań z zakresu nadzoru nad pracą komisji kolejowych, które zostaną włączone do zadań
Prezesa UTK.
W związku z koniecznością przeniesienia zadań z zakresu nadzoru nad komisjami
kolejowymi na Prezesa UTK przewiduje się konieczność wzrostu zatrudnienia o 7 etatów, po
jednej osobie do każdego oddziału terenowego UTK. Zakłada się, że rocznie będzie to
wydatek ok. 338 tys. zł.
Dodatkowo, z uwagi na znaczne rozszerzenie zakresu badań realizowanych przez PKBWK
niezbędne jest wzmocnienie Komisji o 8 etatów i powołanie dwóch oddziałów terenowych,
co zapewni minimalizację czasu niezbędnego na dojazd do miejsca ewentualnego zdarzenia.
Przewiduje się, że koszty z tego tytułu będą kształtować się następująco:
• Wynagrodzenia dla dodatkowych 8 członków PKBWK – 1 mln zł rocznie
• Zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenie PKBWK – jednorazowy wydatek na kwotę
1,2 mln zł
• Roczny koszt utrzymania PKBWK w nowej formule działania (włącznie z kosztami
wynagrodzeń wszystkich członków) – ok. 2,2 mln zł
Łącznie koszt wejścia w życie ustawy powinien zamknąć się w kwocie ok. 2,7 mln zł.
2. Wskazanie źródeł finansowania projektu ustawy.
Finansowanie projektu ustawy pochodzić będzie z budżetu państwa.
3. Przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych.
Wejście w życie ustawy spowoduje konieczność wydania bądź zmiany następujących
aktów wykonawczych:
• rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei –
w zakresie dotyczącym transpozycji dyrektywy 2014/106/UE;
• rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
– 36 –
z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych
– dodanie procedury rezerwacji europejskiego numeru pojazdu;
• rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie
poważnych wypadków, wypadków i incydentów na liniach kolejowych –
dostosowanie do zmiany organu właściwego w zakresie nadzoru nad pracą
komisji kolejowych oraz rozszerzenia zakresu stosowania rozporządzenia
również poza linie kolejowe (tj. na bocznice kolejowe).
4. Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej albo, że nie jest objęty
tym prawem.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana regulacja nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz.
2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej w tym
trybie.
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii Europejskiej
oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii, dokonania konsultacji
lub uzgodnienia.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji projektu.
Projekt nie był poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust 3 Regulaminu
Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3930
› Pobierz plik