eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

Rządowy projekt ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018

projekt dotyczy zmiany sposobu przekazywania dotacji z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń dla osób nieubezpieczonych, tzn. dzieci do 18. roku życia, jak również członków rodzin osób ubezpieczonych, poprzez przejście na system ryczałtowy z określoną ustawowo kwotą dotacji w wysokości 320 232 tys. zł rocznie

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3834
  • Data wpłynięcia: 2015-08-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015-2018
  • data uchwalenia: 2015-09-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1770

3834

1. W chwili obecnej istnieje zobowiązanie budżetu państwa wobec NFZ z tytułu ww. dotacji,
które w ramach obowiązujących przepisów nie może zostać wykonane. Oznacza to, że środki
finansowe wyszczególnione w projekcie nie będą stanowiły dodatkowego zobowiązania dla
budżetu państwa, lecz będą szczególną formą uregulowania obecnej sytuacji w opisanym
powyżej zakresie.

2. Dotacja z budżetu państwa w przedmiotowym zakresie za lata 2013–2014 nie została
przekazana w całości, jedynie w zakresie, który nie budził wątpliwości (dotychczasowe art. 2
ust. 1 pkt 2, art. 12 pkt 9, art. 26 ustawy o świadczeniach – w łącznej wysokości ok.
151,5 mln zł za 2013 r. i ok. 166 mln zł za 2014 r.).

3. W związku z tym wysokość przekazanej za 2013 r. i za 2014 r. dotacji nie może stanowić
punktu odniesienia do wyliczenia skutków finansowych niniejszej regulacji.

4. Dotacja w przedmiotowym zakresie za 2012 r. została przekazana w wysokości ponad
253 mln zł. Ta wysokość nie może jednak stanowić punktu odniesienia do wyliczenia skutków
finansowych niniejszej regulacji, gdyż nie uwzględnia wzrostu wartości świadczeń w latach
2013–2014, które zostały opłacone z dotacji budżetu państwa (ww. art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 12
pkt 9, art. 26).
Źródła finansowania

5. W związku z tym za punkt odniesienia przyjęto wartość wyliczoną jako sumę ww. wysokości
dotacji przekazanej za 2013 r. oraz kwot wyliczonych w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 3–4, art. 12
pkt 2–4 i 6 (wskazanych w uzasadnieniu do niniejszego projektu). Daje to kwotę 320 232 tys. zł
rocznie, która stanowi szacunkową wysokość środków należnych NFZ z tytułu dotacji z
budżetu państwa. W takiej samej wysokości w przepisach niniejszego projektu zaproponowano
kwotę ryczałtu.

6. Jednocześnie, mając na uwadze, że pomimo istniejących zobowiązań do finansowania
świadczeń w omawianym zakresie, w chwili obecnej ustawa budżetowa nie przewiduje
środków finansowych na pokrycie wszystkich zobowiązań wymienionych w pkt 1. Spłata tych
zobowiązań zostanie rozłożona w czasie. W 2015 r. zostaną pokryte zobowiązania za 2015 r.
– odpowiednie środki finansowe są przewidziane w: części 46 – Zdrowie, dziale 851 – Ochrona
Zdrowia, rozdziale 85156 – Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób
nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego oraz rozdziale 85195 – Pozostała
działalność (kwota 180 204 000 zł) oraz części 83 – Rezerwy celowe, poz. 44 (kwota
140 028 000 zł). Natomiast środki finansowe, stanowiące zobowiązania za lata 2013–2014, w
łącznej wysokości 322 582 443,64 zł zostaną przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia w
terminie 18 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie.

Dodatkowe informacje,
Ww. kwota 320 232 tys. zł została wyliczona poprzez zsumowanie następujących pozycji:
w tym wskazanie

źródeł danych i
1) kwoty dotacji przekazanej do NFZ w 2013 r. (na podstawie sprawozdań NFZ) w zakresie
przyjętych do obliczeń
art. 2 ust. 1 pkt 2 (132 393 652 zł), w zakresie art. 12 pkt 9 (416 348 zł), w zakresie art. 42j
założeń
(18 675 469 zł);

2) w zakresie art. 12 pkt 2–4 i 6 uwzględniono średnią wartość sprawozdanych przez NFZ
świadczeń z lat 2010–2013, która wyniosła 81 911 047 zł;

3) w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 3 uwzględniono oszacowaną kwotę w wysokości 78 831 820 zł;

4) w zakresie art. 2 ust. 1 pkt 4 uwzględniono, na podstawie informacji NFZ, wartość
świadczeń dla tej grupy w 2013 r., która wyniosła 8 004 135 zł.

Kwota z pkt 3 została oszacowana na podstawie danych Narodowego Funduszu Zdrowia.
Zgodnie z danymi z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych na dzień 31 grudnia 2013 r. osób w
wieku do 18. roku życia niezgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego było 993 978. Zbieżny
adres osoby w wieku do 18. roku życia niezgłoszonej do ubezpieczenia zdrowotnego i osoby
ubezpieczonej (głównego ubezpieczonego) występuje w przypadku 582 603 osób, co oznacza,
że w przypadku 411 375 osób w wieku do 18. roku życia niezgłoszonych do ubezpieczenia
zdrowotnego można domniemywać, że nie było możliwości zgłoszenia do ubezpieczenia
zdrowotnego jako członka rodziny. Mając na uwadze przepisy dotyczące ubezpieczenia
8

zdrowotnego członków rodzin, przepisy art. 66 ust. 1 pkt 17 oraz art. 86 ust. 1 pkt 4 ustawy o
świadczeniach, na podstawie których zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego uczniów w
rozumieniu przepisów o systemie oświaty, niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia
zdrowotnego z innego tytułu, dokonują odpowiednie podmioty, m.in. szkoła, należy uznać, iż w
grupie dzieci od 7 do 18 lat zawsze istnieje obowiązek zgłoszenia do ubezpieczenia
zdrowotnego (albo rodzic, albo szkoła). Sytuacja ta nie obejmuje dzieci posiadających
obywatelstwo polskie i zamieszkujących za granicą – tym dzieciom ustawodawca przyznał
prawo do świadczeń w Polsce finansowanych ze środków publicznych. W świetle powyższego
należy uznać, że wyłącznie w grupie dzieci w wieku 0–6 lat mogą się zdarzyć sytuacje, kiedy
nie ma możliwości zgłoszenia do ubezpieczenia. Spośród ww. grupy dzieci w liczbie 411 375
w wieku 0–6 lat było 149 438 dzieci. Zgodnie z danymi Narodowego Funduszu Zdrowia koszt
świadczeń dla ww. grupy dzieci 411 375 w 2013 r. wyniósł 217 009 328,83 zł, a zatem koszt
świadczeń przypadający na grupę dzieci w wieku 0–6 lat wyniósł – 78 831 820 zł.

Kwoty dotacji dla poszczególnych grup świadczeniobiorców, jak wskazano powyżej, pochodzą
ze sprawozdań sporządzanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, w których wykazywane są
opłacone przez Fundusz świadczenia opieki zdrowotnej wykonane przez świadczeniodawców.
Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia sporządza takie sprawozdania w oparciu o dane z
poszczególnych oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia. Zasady ich
sporządzania określa rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 grudnia 2014 r. w sprawie
sposobu i trybu finansowania z budżetu państwa świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. poz.
1979). Sprawozdania obejmują wartość świadczeń i liczbę osób, którym udzielono świadczeń,
co wynika z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia. Dodatkowo Narodowy Fundusz Zdrowia sporządza
te sprawozdania w odniesieniu do poszczególnych rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej
wyszczególnionych w planie finansowym Funduszu – zbiorczo dla Funduszu oraz oddzielnie
dla każdego z oddziałów wojewódzkich Funduszu.
Narodowy Fundusz Zdrowia przesyła sprawozdania do Ministerstwa Zdrowia wraz
z wnioskiem o uruchomienie dotacji.
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców, oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych i







(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe z … r.) rodzina, obywatele oraz






gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)







W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych i

średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
(dodaj/usuń)

Niemierzalne
(dodaj/usuń)

(dodaj/usuń)

Dodatkowe informacje,
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki
w tym wskazanie
źródeł danych i
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw oraz na rodzinę, obywateli
przyjętych do obliczeń i gospodarstwa domowe.
założeń





9

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:

9. Wpływ na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:

Omówienie wpływu




11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
III kwartał 2015 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Ze względu na techniczny (zmiana sposobu rozliczania dotacji z budżetu państwa) i doraźny charakter projektu ustawy nie
jest przewidziana ewaluacja efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Raport z konsultacji publicznych oraz opiniowania projektu ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w
latach 2015–2018.












10

Raport z konsultacji publicznych oraz opiniowania
projektu ustawy o finansowaniu niektórych świadczeń zdrowotnych w latach 2015
– 2018
Do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania został przekazany projekt
ustawy o zmianie ustawy o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków
publicznych zawierający regulacje o charakterze przej ciowym ujęte w projekcie ustawy
o finansowaniu niektórych wiadczeń zdrowotnych w latach 2015 – 2018. Decyzją Rady
Ministrów z projektu ustawy o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
rodków publicznych zostały usunięte zmiany przepisów merytorycznych ustawy z dnia
27 sierpnia 2004 r. o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków
publicznych, co implikowało konieczno ć zmiany tytułu ustawy.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) z chwilą skierowania projektu
ustawy o zmianie ustawy o wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze rodków
publicznych (obecnie projektu ustawy o finansowaniu niektórych wiadczeń zdrowotnych
w latach 2015 – 2018) do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania, został on
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia. Jednocze nie
zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. -
Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979) przedmiotowy projekt został
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum
Legislacji w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
W trybie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie
stanowienia prawa żaden z podmiotów nie zgłosił zainteresowania pracami nad
projektem rozporządzenia.
Projekt regulacji podlegał opiniowaniu i konsultacjom publicznym w okresie 21 dni z:
1. Naczelną Radą Lekarską
2. Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych
3. Naczelną Radą Aptekarską
4. Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych
5. Porozumieniem Pracodawców Ochrony Zdrowia
6. Związkiem Pracodawców Ratownictwa Medycznego Samodzielnych Publicznych
Zakładów Opieki Zdrowotnej
7. Federacją Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej
8. Federacją Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”
9. Związkiem Pracodawców Służby Zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
1

10. Ogólnopolskim Związkiem Pracodawców Samodzielnych Publicznych Szpitali
Klinicznych
11. Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej
12. Związkiem Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień
13. Ogólnopolską Konfederacją Związków Zawodowych Ochrony Zdrowia
14. Forum Związków Zawodowych
15. Sekretariatem Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarno ć”
16. NSZZ „Solidarno ć”
17. Krajowym Sekretariatem Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarno ć 80”
18. Federacją Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia
19. Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych
20. Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Pielęgniarek i Położnych
21. Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy
22. Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Położnych
23. Krajowym Związkiem Zawodowym Pracowników
Medycznych Laboratoriów
Diagnostycznych
24. Konfederacją „Lewiatan”
25. Business Center Club
26. Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
27. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
28. Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego
W ramach konsultacji społecznych i opiniowania uwagi zgłosiliŚ
1) Naczelna Rada Lekarska, która w swoim stanowisku wskazała, iż kwota ryczałtu
okre lona w projekcie ustawy jest zbyt małaś
2) Sekretariat Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarno ć”, który zaproponował, aby do
projektu ustawy dodać regulacje dotyczące kontynuacji zgłoszenia do powszechnego
ubezpieczenia zdrowotnego przez osoby, których bieg ubezpieczenia (zwłaszcza jako
członków rodziny) został przerwany przez krótkotrwałe uzyskanie tytułu do
obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego przez podjęcie pracy, a następnie
powtórnie niezgłoszone do poprzedniego tytułu. Stworzenie możliwo ci kontynuacji
ubezpieczenia zdrowotnego miałoby na celu m.in. uniknięcie przez Narodowy
Fundusz Zdrowia kosztochłonnego postepowania administracyjnegoś
3) Związek Pracodawców Opieki Psychiatrycznej i Leczenia Uzależnień, w opinii
którego warto ć dotacji przeznaczona na sfinansowanie wiadczeń ustalona na
poziomie 320 232 tys. zł rocznie, powinna być ponownie zweryfikowana i
2

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: