eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań umożliwiających inicjowanie oraz przygotowywanie decyzji strategicznych w zakresie polityki przestrzennej i polityki miejskiej w ramach szeroko pojętej spójnej polityki rozwoju

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 375
  • Data wpłynięcia: 2012-04-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-07-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 951

375

przestrzennego zagospodarowania kraju zostaje zapewniony na etapie weryfikacji
przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego planów
zagospodarowania przestrzennego województw.
Uchylenie przepisu spowoduje wyeliminowanie dublowania uzgodnień Planu
generalnego.
Z uwagi na cel projektowanej ustawy, jakim jest wzmocnienie możliwości
efektywnej realizacji zadań Rady Ministrów związanych z planowaniem
i zarządzaniem strategicznym, do kompetencji ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego będą należały zadania z zakresu zagospodarowania
przestrzennego na poziomie krajowym i regionalnym określone w ustawie z dnia
27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jednocześnie
w celu zapewnienia współuczestnictwa ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego w procesie planowania przestrzennego na obszarach morskich
zostały dokonane zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Konsekwencją podziału zadań pozostaje również zmiana ustawy z dnia
30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Zmiana ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym – art. 26 projektu ustawy
Aby zrealizować cel przedmiotowej nowelizacji, niezbędne jest przejęcie przez
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego zadań związanych
z kształtowaniem i koordynacją zagospodarowania przestrzennego na poziomie
krajowym i regionalnym wykonywanych obecnie przez ministra właściwego do
spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, tj.:
1) określenie, w drodze rozporządzenia, wymaganego zakresu projektu planu
zagospodarowania przestrzennego województwa w części tekstowej
i graficznej na podstawie art. 40 upzp (art. 26 pkt 3 projektu ustawy),
2) stwierdzanie zgodności projektu planu zagospodarowania przestrzennego
województwa z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju oraz
ze sporządzanymi przez ministrów i centralne organy administracji rządowej
programami zawierającymi zadania rządowe służące realizacji inwestycji celu
13

publicznego o znaczeniu krajowym na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 7 upzp
(art. 26 pkt 3 projektu ustawy),
3) koordynowanie zgodności planów zagospodarowania przestrzennego
województw z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju na
podstawie art. 46 upzp (art. 26 pkt 4 projektu ustawy),
4) przygotowywanie okresowych raportów o stanie zagospodarowania
przestrzennego kraju na podstawie art. 46 upzp (art. 26 pkt 4 projektu
ustawy).
Jednocześnie w celu uporządkowania kwestii związanych ze wskazaniem organu
właściwego w zakresie prowadzenia współpracy transgranicznej i przygranicznej
w art. 46 upzp (art. 26 pkt 4 projektu ustawy) zmianie uległo brzmienie
przedmiotowego przepisu.
Projektowany art. 46 upzp określa zakres kompetencji ministra właściwego do
spraw rozwoju regionalnego w związku z przejęciem przez ten organ zadań
z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego na poziomie krajowym
i regionalnym.
Zgodnie z brzmieniem ww. przepisu minister właściwy do spraw rozwoju
regionalnego koordynuje zgodność planów zagospodarowania przestrzennego
województw z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju, koordynuje
współpracę transgraniczną i przygraniczną w zakresie planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz przygotowuje okresowe raporty o stanie
zagospodarowania przestrzennego kraju.
Współpraca transgraniczna jest zagadnieniem o charakterze wieloaspektowym,
dlatego jej realizacja w poszczególnych obszarach jest przypisana różnym
organom zarówno na poziomie krajowym, jak i samorządowym.
Koordynacja współpracy transgranicznej, o której mowa w projektowanym
przepisie, polega na przypisaniu ministrowi właściwemu do spraw rozwoju
regionalnego kompetencji do realizacji międzyrządowej współpracy
transgranicznej w zakresie zagospodarowania przestrzennego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
14

Jednocześnie przypisanie roli koordynacyjnej ministrowi właściwemu do spraw
rozwoju regionalnego nie spowoduje ograniczenia uprawnień do prowadzenia
współpracy transgranicznej przez pozostałe organy w powierzonym im zakresie.
Jednym z celów KPZK jest przywrócenie i utrwalenie ładu przestrzennego.
Projektowana ustawa dopełnia kompetencje ministra właściwego do spraw
rozwoju regionalnego w zakresie tworzenia ram, warunków i wytycznych dla
realizacji polityki przestrzennej sformułowanej w KPZK.
Ze względu na konieczność realizacji celów wynikających z KPZK
w projektowanym art. 47a upzp (art. 26 pkt 5 projektu ustawy) na ministra
właściwego do spraw rozwoju regionalnego zostało nałożone zobowiązanie do
dokonywania, w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, przeglądu i analizy
zasad, sposobu, a także warunków funkcjonowania instytucji, procedur
i
instrumentów oraz przedłożenie Radzie Ministrów propozycji zmian

w tym zakresie, z uwzględnieniem w szczególności koncepcji przestrzennego
zagospodarowania kraju.
Zgodnie z projektowanym przepisem przejściowym (art. 60 projektu ustawy)
pierwszy przegląd i analiza zostaną dokonane w terminie dwóch lat od dnia
wejścia w życie ustawy.
Przyjęcie limitu czasowego wynika z doświadczeń, które dowodzą, iż prace
usprawniające system planowania przestrzennego często pozostają w fazie analiz
i projektów i nie osiągają etapu realizacji.
Przydzielenie wyżej wymienionych zadań jednemu organowi będzie sprzyjało
ujednoliceniu i zapewnieniu spójności standardów sporządzania dokumentów
i decyzji planistycznych na poziomie kraju i województwa, a w rezultacie pozwoli
na skuteczniejszą realizację zadań z zakresu planowania i zagospodarowania
przestrzennego w tym obszarze.
Ponadto proponuje się uzupełnienie art. 45 upzp (art. 26 pkt 4 projektu ustawy),
który zobowiązuje zarząd województwa do przedstawienia ministrowi
właściwemu do spraw rozwoju regionalnego informacji na temat zmian
w zagospodarowaniu przestrzennym województwa. Informacje te poszerzą bazę
wiedzy na temat stanu zagospodarowania przestrzennego kraju.
15

Na mocy projektowanej ustawy zostaje zmieniony art. 49 upzp (art. 26 pkt 6
projektu ustawy), który dotyczy obowiązku prowadzenia przez ministra
właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej
rejestru programów zawierających zadania rządowe służące realizacji inwestycji
celu publicznego o znaczeniu krajowym oraz obowiązku występowania przez
ministra z wnioskiem o wprowadzenie programu do planu zagospodarowania
przestrzennego województwa.
Zmiana przedmiotowego przepisu, która skutkuje zniesieniem rejestru programów
przez uchylenie ust. 1, jest uzasadniona z uwagi na fakt, że programy
zamieszczane w rejestrze są wydawane w drodze rozporządzeń, a więc aktów
powszechnie obowiązującego prawa, i podlegają ogłoszeniu, a zatem są
powszechnie dostępne. W konsekwencji konieczność tworzenia odrębnego
rejestru dla takich programów nie znajduje uzasadnienia.
Dodatkowo, na mocy projektowanego art. 49 ust. 2 upzp, minister albo centralny
organ administracji rządowej sporządzający program zawierający zadania rządowe
służące realizacji celu publicznego, jako organ odpowiedzialny merytorycznie za
dany program, będzie występował do marszałka właściwego województwa
z
wnioskiem o wprowadzenie programu do planu zagospodarowania
przestrzennego województwa.
Zmiana ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej i administracji morskiej – art. 6 projektu ustawy
Z uwagi na specyfikę zagadnień zagospodarowania obszarów morskich,
nagromadzenie występujących na nich zdarzeń i konfliktów wymaga
szczególnego wglądu. Z tego względu proponuje się nadanie kompetencji do
przyjmowania planów zagospodarowania przestrzennego obszarów morskich oraz
do określenia zakresu tych planów ministrowi właściwemu do spraw gospodarki
morskiej, jako odpowiedzialnemu za kształtowanie i prowadzenie polityki
przestrzennej na obszarach morskich, a dodatkowo uwzględnienie w tym zakresie
również roli ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.
W konsekwencji projektowana ustawa zawiera zmianę art. 37a ust. 1 ustawy
z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej przez nadanie temu przepisowi nowego brzmienia,
16

zgodnie z którym minister właściwy do spraw gospodarki morskiej jako organ
wiodący oraz minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jako właściwy ze
względu na kwestie zagospodarowania przestrzennego kraju mogą przyjąć,
w drodze rozporządzenia, plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód
wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Dodatkowo
w wydaniu rozporządzenia będą współuczestniczyli przez podpisanie tego aktu
„w
porozumieniu” ministrowie właściwi do spraw: środowiska, gospodarki
wodnej, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, rolnictwa, rybołówstwa,
transportu, wewnętrznych oraz Minister Obrony Narodowej.
Jednocześnie jako organ współdziałający w wydaniu przedmiotowego
rozporządzenia został wskazany minister właściwy do spraw gospodarki wodnej,
ponieważ niektóre części obszarów morskich objęte są planami gospodarowania
wodami na obszarach dorzeczy. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia
18 lipca 2001 r. – Prawo wodne dotyczy to w szczególności wód przejściowych
i wód przybrzeżnych. W związku z tym konieczność porozumienia także
z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej zapewni spójność między
planami zagospodarowania przestrzennego opracowywanymi przez ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej a planami gospodarowania wodami.
Projektowany przepis wprowadza również odpowiednią zmianę w art. 37b ust. 4
ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej
i administracji morskiej, polegającą na przekazaniu ministrowi właściwemu do
spraw gospodarki morskiej kompetencji do określenia wraz z ministrem
właściwym do spraw rozwoju regionalnego, w drodze rozporządzenia,
wymaganego zakresu planów zagospodarowania przestrzennego morskich wód
wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, w części
tekstowej i graficznej. Rozporządzenie to będzie wydawane w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw rybołówstwa.
Organem wiodącym w zakresie uzgadniania powyższych aktów wykonawczych
będzie minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, który zgodnie z art. 38
ust. 1 ww. ustawy, jest naczelnym organem administracji morskiej i do którego, na
podstawie art. 42 ust. 2 pkt 16 ustawy, należą sprawy sporządzania planów
17

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: