Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3677
- Data wpłynięcia: 2015-07-15
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
3677
Zał cznik
do rozporz dzenia
Rady Ministrów
z dnia ... (poz. ...)
WSPÓŁCZYNNIKI PRZźLICZźNIOWź SZTUK ZWIźRZ T NA ŹU ź JEDNOSTKI
PRZELICZENIOWE INWENTARZA (DJP)
Lp.
Rodzaj zwierząt
Współczynnik przeliczania
sztuk rzeczywistych na DJP
1
2
3
1
Ogiery, klacze, wałachy
1,2
2
Małe konieŚ hucuły, koniki polskie, kuce
0,6
3
rebaki powyżej 2 lat
1
4
rebaki od 1 roku do 2 lat
0,8
5
rebaki od 1/2 do 1 roku
0,5
6
rebięta do 1/2 roku
0,3
7
Buhaje
1,4
8
Krowy
1
9
Jałówki cielne
1
10
Jałówki powyżej 1 roku
0,8
11
Jałówki od 1/2 do 1 roku
0,3
12
Cielęta do 1/2 roku
0,15
13
Kozy
0,15
14
Jelenie
0,29
15
Daniele
0,12
16
Knury
0,4
17
Maciory
0,35
– 24 –
18
Warchlaki od 2 do 4 miesięcy
0,07
19
Prosięta do 2 miesięcy
0,02
20
Tuczniki
0,14
21
Tryki powyżej 1 i 1/2 roku
0,12
22
Owce powyżej 1 i 1/2 roku
0,1
23
Jagnięta do 3 i 1/2 miesiąca
0,05
24
Jarlaki tryczki
0,08
25
Jarlaki maciory
0,1
26
Lisy, jenoty
0,025
27
Norki, tchórze
0,0025
28
Nutrie
0,007
29
Szynszyle
0,001
30
Kury, kaczki
0,004
31
Gęsi
0,008
32
Indyki
0,024
33
Strusie
0,2
34
Perlice
0,003
35
Przepiórki
0,0003
36
Gołębie
0,002
37
Psy
0,05
38
Króliki
0,007
39
Inne zwierzęta o łącznej masie 500 kg, z wyłączeniem ryb
1*)
*) Ze wskazanej warto ci należy również korzystać, ustalając ŹJP dla piskląt drobiu.
– 25 –
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 60
ustawy z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o udostępnianiu informacji o rodowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (Źz. U. z 2013 r. poz. 1235, z pó n. zm.), zwanej dalej „ustawą OO ”, który
stanowi, że Rada Ministrów okre li, w drodze rozporządzenia rodzaje przedsięwzięć
mogących zawsze oraz potencjalnie znacząco oddziaływać na rodowisko, a także przypadki,
gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia mogące
znacząco oddziaływać na rodowisko.
Celem proponowanej regulacji jest zapewnienie transpozycji przepisów załącznika I i II
dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków
wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na rodowisko naturalne,
zmienionej dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r., dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady 2003/35/WE z dnia 26 maja 2003 r. oraz dyrektywą Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r.
W § 2 ust. 1 projektu rozporządzenia przedstawiony jest katalog przedsięwzięć
mogących zawsze znacząco oddziaływać na rodowisko, które wymagają przeprowadzenia
oceny oddziaływania na rodowisko zgodnie z art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy OO . Znalazły się
tu przedsięwzięcia wymienione w załączniku I Źyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia
27 czerwca 1985 r.
W § 3 ust. 1 projektu rozporządzenia zawarto katalog przedsięwzięć mogących
potencjalnie znacząco oddziaływać na rodowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na rodowisko stwierdza organ wła ciwy do wydania
decyzji o rodowiskowych uwarunkowaniach.
Ponadto, w § 3 ust. 2 pkt 3 projektu rozporządzenia wskazano pozostałe
przedsięwzięcia, które kwalifikują się do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na
rodowisko.
Przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako
przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na rodowisko lub mogące
potencjalnie oddziaływać na rodowisko zostały ujęte – odpowiednio – w § 2 ust. 2 i w § 3
ust. 2 pkt 1 i 2 projektu rozporządzenia.
Planowane przedsięwzięcia ujęte w ww. grupach, bez względu na konieczno ć
przeprowadzenia oceny oddziaływania na rodowisko, bąd braku takiej konieczno ci,
– 26 –
wymagają, w my l art. 71 ust. 2 ustawy, uzyskania decyzji o rodowiskowych
uwarunkowaniach.
Projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239 poz. 2039 oraz z
2004 r. Nr 65, poz. 597) i nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zamieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Źz. U. Nr 169,
poz.1414 i z 2009 r., Nr 42, poz. 337).
– 27 –
Nazwa projektu
Źata sporz dzenia
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przedsięwzięć mogących 3 lipca 2015 r.
znacząco oddziaływać na rodowisko
ródło
Ministerstwo wiod ce i ministerstwa współpracuj ce
Upoważnienie ustawowe
Ministerstwo rodowiska
art. 60 ustawy z dnia 3 pa dziernika 2008 r. o
udostępnianiu informacji o rodowisku i jego
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
Stanu lub Podsekretarza Stanu
Piotr Otawski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie rodowiska, Główny rodowiska oraz o ocenach oddziaływania na
rodowisko (Źz. U. z 2013 r. poz. 1235, z
Konserwator Przyrody
pó n. zm.), zwana dalej „ustawą o.o. .”
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Nr w wykazie prac
Katarzyna Twardowska, Generalna Dyrekcja Ochrony rodowiska, Z-ca
Źyrektora Źepartamentu Ocen Oddziaływania na rodowisko,
="mailto:Katarzyna.Twardowska@gdos.gov.pl"el. 22 57-92-105
CźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Jaki problem jest rozwi zywany?
W ramach nowelizacji ustawy o.o. ., która weszła w życie w dniu …, zmianom uległ art. 63 ust. 1 ustawy, do którego z
kolei odsyła art. 60 stanowiący upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia w sprawie przedsięwzięć mogących
znacząco oddziaływać na rodowisko. Wobec tego dotychczas obowiązujące rozporządzenie jest formalnie wydane na
podstawie zdezaktualizowanej delegacji. Pojawiła się zatem formalna przesłanka do wydania nowego rozporządzenia.
2. Rekomendowane rozwi zanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Wydanie nowego rozporządzenia, na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawowych, spełni wymóg
aktualno ci aktu wykonawczego.
3. Jak problem został rozwi zany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OźCŹ/Uź?
Nie dotyczy. Opisywany problem dotyczy bowiem ci le okre lonej sytuacji zaistniałej w polskim systemie prawnym.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielko ć
ródło danych
Oddziaływanie
Wójtowie,
burmistrzowie,
2479
dane GUS
Organ wydający decyzję o rodowiskowych
prezydenci miast
uwarunkowaniach
Udział w postępowaniu zmierzającym do
Regionalni dyrektorzy ochrony
rodowiska
16
zasoby własne
wydania decyzji o rodowiskowych
uwarunkowaniach.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Planowane są konsultacje publiczne, przeprowadzone w oparciu o § 34 uchwały Nr 190 Rady Ministrów z dnia
29 pa dziernika 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji – w zakładce Rządowy Proces Legislacji (www.rcl.gov.pl), zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca
2005 r. o działalno ci lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337
oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 161, poz. 966), w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych zostaną zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji publicznych zostaną zamieszczone na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt zostanie przesłany do zaopiniowania Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego zgodnie z ustawą o
Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3677 › Pobierz plik