eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych

Poselski projekt ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych

projekt dotyczy ciągłej i bezpiecznej dostawy energii elektrycznej w ramach Unii Europejskiej tworząc w szczególności warunki do bezpiecznego tranzytu energii elektrycznej pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią kontynentu oraz zintegrowania systemów elektroenergetycznych

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3475
  • Data wpłynięcia: 2015-03-24
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1265

3475

przedmiotowych decyzji.
Strategiczne inwestycje infrastrukturalne określone w projektowanej ustawie zostaną
odpowiednio finansowane:
- ze środków własnych Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A.,
- środków Unii Europejskiej (dofinansowanie) w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko,
- środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (podpisane umowy o
dofinansowanie)
Powyższe źródła finansowania inwestycji są zasadniczymi źródłami finansowania.
Większość inwestycji zostanie sfinansowana ze środków pozabudżetowych z
wykorzystaniem środków własnych oraz uzyskanych środków unijnych. Nie przewiduje się
natomiast finansowania inwestycji infrastrukturalnych z budżetu państwa w związku z
czym, w tym zakresie regulacja nie wpłynie na sektor finansów publicznych. Jednakże nie
należy wykluczyć możliwości prawnej ubiegania się o dofinansowania realizacji
strategicznych inwestycji z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego, ze środków
budżetu państwa, w postaci np. dotacji celowych. W konsekwencji skutek dla budżetu
państwa wówczas byłby równy wysokości przyznanej dotacji, co na etapie projektu nie jest
możliwe do oszacowania. Pozostawienie takiej możliwości ma na celu dywersyfikację
prawną ewentualnego pozyskiwania źródeł finansowania.

3.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Głównym celem przedmiotowej ustawy jest pokrycie w sposób ciągły i wystarczający
planowanego zapotrzebowania na energię elektryczną. Ciągłe i wystarczające dostawy
energii elektrycznej są warunkiem koniecznym i niezbędnym do niezakłóconego
funkcjonowania i rozwoju społeczeństw. Brak bieżących dostaw energii elektrycznej
uniemożliwia wypracowywanie dochodu narodowego oraz dezorganizuje funkcjonowanie
państw, społeczności, gospodarki, handlu, łączności, komunikacji itd. Przykłady skutków
braku bieżących dostaw energii elektrycznej (dezorganizacja dużych obszarów państw i
miast) uwidoczniły się i były szeroko komentowane w UE i w Polsce.

Brak możliwości zapewnienia dostaw energii elektrycznej w przyszłości rzutuje
na perspektywy rozwoju państw, społeczeństw i gospodarki. Informacje o braku możliwości
zapewnienia dostaw energii elektrycznej rzutują również na decyzje inwestorów o
lokalizacji planowanych przez nich przedsięwzięć.
str. 3

Podjęcie decyzji o uruchomieniu inwestycji infrastrukturalnych w okresie trwania
znacznego spowolnienia gospodarczego jest postrzegane przez wielu ekspertów, jako środek
walki z tym spowolnieniem. Rozbudowa elektroenergetycznej infrastruktury przesyłowej
wynika z konieczności pokrycia planowanego zapotrzebowania odbiorców na energie
elektryczną, a także konieczności wyprowadzenia mocy z nowych źródeł wytwórczych.
Chwilowe osłabienie gospodarki oraz chociażby oszacowany wpływ wybudowania ok.
2 000 km linii elektroenergetycznej na gospodarkę kraju świadczą, że teraz jest najlepszy
moment do intensywnej rozbudowy tego typu urządzeń, który wpisuje się w działania
gospodarcze mające na celu walkę ze spowolnieniem gospodarczym. Wobec powyższego
należy podkreślić, iż inwestycje w rozbudowę infrastruktury przesyłowej mogą złagodzić
skutki spowolnienia gospodarczego i w znaczący sposób wpłyną na poprawę sytuacji
gospodarczej w Polsce.
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy.
Przedmiotowa regulacja będzie wpływać na wzrost zatrudnienia na rynku pracy m.in.
poprzez rozwój istniejących oraz powstawanie nowych podmiotów gospodarczych, w tym
nowych miejsc pracy, oraz stabilizację zatrudnienia w sektorach związanych z
elektroenergetyką.
5.
Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
Urządzenia przesyłowe umożliwiają rozwój gospodarki, a ten — tworzenie nowych miejsc
pracy i zmniejszenie bezrobocia. Rozwinięta infrastruktura przesyłowa umożliwia
pozyskiwanie inwestorów i pobudza przedsiębiorczość. Zatem projektowana ustawa
pozytywnie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
6.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny.
Rozwiązania projektowanej ustawy dadzą regionom instrumenty do lepszego wykorzystania
atutów regionów oraz środków finansowych, w tym: unijnych. Regiony zwiększą swoją
konkurencyjność w zakresie pozyskiwania środków finansowych i inwestorów oraz
uzyskają dodatkowy wpływ na kształtowanie rynku pracy. Rozwiązania te pozwolą również
na lepsze wykorzystywanie środków z Unii Europejskiej przewidzianych w Programie
Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko dzięki ograniczeniu barier formalno-prawnych,
które mogą doprowadzić do nieterminowej realizacji inwestycji i utraty dofinansowania.
7.
Skutki prawne związane z wejściem w życie regulacji.
Obecnie zgodnie z decyzją Rady Europejskiej w sprawie budżetu unijnego na lata 2014-
2020, z budżetu polityki spójności na lata 2014-2020 zostało przyznane Polsce
dofinansowanie w wysokości 82,5 mld euro. Jednocześnie prawodawstwo Unii Europejskiej
str. 4

(UE) nałożyło na Polskę liczne obowiązki m.in. w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa
przesyłu energii elektrycznej oraz zintegrowania systemów elektroenergetycznych. Ponadto,
Polska jest zobowiązana do współtworzenia zliberalizowanego rynku przesyłu energii, a
także wzmocnienia konkurencyjności w dziedzinie elektroenergetyki. Jednym z
najistotniejszych celów tworzenia wspólnotowego rynku energii elektrycznej jest
zapewnienie ciągłych i bezpiecznych dostaw energii elektrycznej w ramach całej UE. W
związku z powyższym, do roku 2025 przewiduje się zrealizowanie szeregu projektów w
zakresie inwestycji w elektroenergetyczną infrastrukturę przesyłową – kluczową dla
wykonania omówionych powyżej zobowiązań Polski wobec UE.

Przyznanie przez UE dofinansowania do realizacji projektów w zakresie
elektroenergetycznych sieci przesyłowych, związane jest z koniecznością wypełnia przez
państwa członkowskie wytycznych zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. dotyczących transeuropejskiej
infrastruktury energetycznej. Celem ww. rozporządzenia jest m.in. odpowiednie wsparcie
strategicznych inwestycji w zakresie elektroenergetyki, w tym inwestycji energetycznych
określanych mianem projektów wspólnego zainteresowania (ang. „project of common
interest” (PCI)) i umożliwienie zastosowania przyspieszonej ścieżki pozyskiwania decyzji
i zezwoleń niezbędnych do realizacji tych przedsięwzięć.

Obecnie obowiązujące przepisy prawa polskiego nie sprzyjają prowadzeniu inwestycji
infrastrukturalnych w zakresie rozwoju sieci przesyłowej. Przygotowanie realizacji dużych
inwestycji liniowych jest czasochłonne, a w wielu przypadkach okazuje się niemożliwe do
zrealizowania.

Z myślą o realizacji inwestycji strategicznych w elektroenergetyczne sieci przesyłowe, które
zagwarantują Polsce wywiązanie się z leżących na niej obowiązkach wobec UE oraz
wykorzystania środków przysługujących na ich realizację z budżetu PCI niezbędne jest
pilne ustanowienie aktu prawnego o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji
strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych, w tym z wykorzystaniem środków
pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Dzięki temu strategiczne inwestycje w zakresie
sieci przesyłowych będą mogły korzystać zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej z
priorytetowej, przyspieszonej ścieżki pozyskiwania decyzji i zezwoleń niezbędnych do
realizacji.
str. 5


Wejście przedmiotowej regulacji w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy
bezpieczeństwa energetycznego Państwa i ożywienia gospodarczego w Polsce, umożliwi
wywiązanie się Polski z obowiązków wobec Unii Europejskiej związanych z
dostosowaniem prawa oraz umożliwi wykorzystanie przyznanego dofinansowania z
funduszy Unii Europejskiej.

1.Zgodność zaproponowanych rozwiązań prawnych z prawem unijnym
Celem wprowadzenia zaproponowanych rozwiązań jest zapewnienie stabilnych ram
prawnych obejmujących całokształt procesu inwestycyjnego w zakresie przedsięwzięć
związanych ze strategicznymi inwestycjami w zakresie sieci przesyłowych, w tym z
wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, tak aby możliwe było
prowadzenie efektywnej działalności w tym zakresie. Objecie całokształtu procesu
inwestycyjnego w zakresie niniejszych inwestycji przepisami proponowanej Ustawy
pozwoli na redukcję lub ograniczenie istotnych ryzyk inwestycyjnych, a tym samym
zwiększy możliwość przygotowania takich inwestycji oraz ich przeprowadzenia w sposób
sprawny i efektywny. Jednocześnie ustawa zmierza do zachowania równowagi regulacyjnej
pomiędzy interesami inwestorów, a interesami innych interesariuszy.

Wymierną korzyścią proponowanych rozwiązań jest fakt, iż nie wprowadzają nowych,
specyficznych uregulowań, lecz bazują na szeregu rozwiązań obowiązujących i już
sprawdzonych w polskim systemie prawnym. Wskazują na to doświadczenia z innych gałęzi
gospodarki, w których zamieszczenie w osobnym akcie prawnym regulacji poświęcanych
wyłącznie przygotowaniu oraz realizacji inwestycji wpłynęło pozytywnie na przyspieszenie
procesów inwestycyjnych (np. sektor gazowy).

Przyznanie przez UE dofinansowania do realizacji projektów w zakresie
elektroenergetycznych sieci przesyłowych, związane jest z koniecznością wypełnia przez
państwa członkowskie wytycznych zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) nr 347/2013 z dnia 17 kwietnia 2013 r. dotyczących transeuropejskiej
infrastruktury energetycznej. Celem ww. rozporządzenia jest m.in. odpowiednie wsparcie
strategicznych inwestycji w zakresie elektroenergetyki, w tym inwestycji energetycznych
określanych mianem projektów wspólnego zainteresowania PCI i umożliwienie
zastosowania przyspieszonej ścieżki pozyskiwania decyzji i zezwoleń niezbędnych do
str. 6

realizacji tych przedsięwzięć.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem nr 347/2013 obowiązkiem Państw Członkowskich jest
m.in.:
a) przyznanie inwestycjom kwalifikowanym jako PCI priorytetowego charakteru,
włącznie z przyznaniem tym inwestycjom statusu inwestycji spełniających przesłankę
nadrzędnego interesu publicznego, umożliwiając w ten sposób realizację tych
inwestycji pod pewnymi warunkami również wówczas, gdy inwestycje te znacząco
negatywnie oddziaływać będą na obszary Natura 2000 lub obszary z listy
proponowanych obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty,
b) wyznaczenie dla PCI właściwego organu koordynującego i przyspieszającego
postępowania zmierzające do uzyskania wszelkich decyzji, zgód i pozwoleń
niezbędnych do rozpoczęcia budowy w ramach realizacji PCI,
c) zapewnienie, że łączna długość postępowań związanych z uzyskaniem decyzji, zgód i
pozwoleń niezbędnych do realizacji PCI nie będzie przekraczała, włączając w to
konsultacje społeczne, łącznie 3 lat i 6 miesięcy.

Obecnie obowiązujące przepisy prawa polskiego nie sprzyjają prowadzeniu inwestycji
infrastrukturalnych w zakresie rozwoju sieci przesyłowej. Przygotowanie realizacji dużych
inwestycji liniowych jest bardzo czasochłonne, a w wielu przypadkach okazuje się
niemożliwe do zrealizowania. W praktyce, brak przychylności władz jednej gminy na trasie
budowy nowej linii elektroenergetycznej, może spowodować znaczące wydłużenie, a nawet
blokadę realizacji całej inwestycji i prowadzić do utraty środków unijnych.

Zaproponowany projekt rozwiązań prawnych umożliwia Polsce wywiązanie się z
obowiązków wobec UE w szczególności w zakresie zapewnienia, że łączna długość
postępowań związanych z uzyskaniem decyzji, zgód i pozwoleń niezbędnych do
realizacji PCI nie będzie przekraczała, włączając w to konsultacje społeczne, łącznie 3
lat i 6 miesięcy.


Zaproponowany projekt rozwiązań prawnych realizuje następujące cele zgodnie z
wymaganiami UE:
a) skupia kompetencje do wydania decyzji lokalizacyjnej, a także pozwolenia na budowę
w rękach jednego organu – wojewody z obszaru tego województwa, na którym
str. 7

strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: