eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3369
  • Data wpłynięcia: 2015-05-04
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2015-07-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1320

3369-cz-I

Informacje udostępniane Komisji
zmieniającej
pośrednictwem Dyrektora Urzędu Morskiego w
Każde państwo członkowskie udostępniania Komisji corocznie
ustawę o
Szczecinie, do dnia 31 marca każdego roku przekazują
informacje określone w załączniku V do niniejszej dyrektywy dotyczące
bezpieczeństwi
Komisji Europejskiej w postaci elektronicznej
dyplomów i potwierdzeń poświadczających uznanie dyplomów oraz, na
e morskim
zanonimizowane dane statystyczne dotyczące
zasadzie dobrowolności, informacje dotyczące świadectw przeszkolenia
dokumentów kwalifikacyjnych wydawanych przez
wydanych marynarzom zgodnie z rozdziałami II, III i VII załącznika do
administrację morską, zarejestrowanych do dnia 31
konwencji STCW, jedynie na użytek analizy statystycznej i wyłącznie do
grudnia poprzedniego roku, w zakresie:
wykorzystania przez państwa członkowskie i Komisję w prowadzeniu
1)
dyplomów, obejmujące: numer
polityki.”;
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
marynarza, numer dyplomu, uprawnienia wynikające z
dyplomu, datę wydania lub datę ostatniego
odnowienia, datę ważności, status dyplomu i
ograniczenia;
2)
świadectw, obejmujące: numer
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
marynarza, numer świadectwa, uprawnienia
wynikające ze świadectwa, datę wydania lub datę
ostatniego odnowienia, datę ważności i status
świadectwa;
3)
potwierdzeń uznania, obejmujące: numer
identyfikacyjny marynarza, nazwisko marynarza, datę
urodzenia marynarza, obywatelstwo marynarza, płeć
marynarza, administrację wydającą potwierdzany
dyplom, numer oryginalnego dyplomu, numer
potwierdzenia uznania, uprawnienia wynikające z
dyplomu, datę wydania lub datę ostatniego
odnowienia, datę ważności, status potwierdzenia
uznania i ograniczenia.”;
Art. 1
w art. 7 wprowadza się następujące zmiany:
T
Art. 67 ust. 1- 3
Art. 67. 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji

pkt 6
a)dodaje się ustęp w brzmieniu:
ustawy z dnia
uprawniających do zajmowania stanowiska na statku o
„1a. Państwo członkowskie – w przypadku statków korzystających z
18 sierpnia
polskiej przynależności jest potwierdzenie uznania
przepisów dotyczących żeglugi przybrzeżnej zawartych w konwencji
2011 r. o
zagranicznego dyplomu lub świadectwa, wydane przez
STCW – które umieszcza żeglugę u wybrzeży innych państw
bezpieczeństwi
dyrektora urzędu morskiego.
członkowskich lub innych stron konwencji STCW w zakresie definicji
e morskim (Dz.
2. Potwierdzenie uznania wydaje się w przypadku
żeglugi przybrzeżnej, zawiera umowę z danymi państwami
U. Nr 228, poz.
dyplomu lub świadectwa wydanego przez właściwy
członkowskimi lub stronami, określając szczegółowo dane obszary
1368, z późn.
organ państwa członkowskiego Uni Europejskiej lub
handlowe i inne stosowne przepisy.”;
zm.)
państwa trzeciego, które zostało uznane przez Komisję
b)dodaje się ustępy w brzmieniu:

Europejską w zakresie szkolenia marynarzy i
„3a. Dyplomy marynarzy wydane przez państwo członkowskie lub

wydawania im dokumentów kwalifikacyjnych oraz z
stronę konwencji STCW dla ich zdefiniowanego obrębu żeglugi

którym minister właściwy do spraw gospodarki
przybrzeżnej mogą zostać zaakceptowane przez inne państwa

morskiej zawarł porozumienie dotyczące uznawania
członkowskie do celów wykonywania służby na ich zdefiniowanym

dyplomów i świadectw wydanych przez to państwo.
obszarze żeglugi przybrzeżnej, pod warunkiem że dane państwa

3. Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, może być
członkowskie lub strony zawarły umowę określającą szczegółowo dane

zawarte z państwem trzecim, które zobowiąże się do
obszary handlowe i inne stosowane warunki.

informowania o każdej zmianie przepisów krajowych,
3b. Państwa członkowskie definiujące żeglugę przybrzeżną zgodnie z

dotyczących szkolenia marynarzy i wydawania
wymogami niniejszego artykułu muszą:

dokumentów.
a)spełniać wymogi dotyczące żeglugi przybrzeżnej określone w sekcji A-


I/3 kodu STCW;
§ 2 pkt 2 w
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają: (…)
b)uwzględniać obręb żeglugi przybrzeżnej w potwierdzeniach wydanych
powiązaniu z §
2) żegluga przybrzeżna - podróże po akwenie Morza
zgodnie z art. 5.”;
7 ust. 4 projektu Bałtyckiego i akwenach przyległych do 8° długości
rozporządzenia
geograficznej wschodniej;
Ministra
§7. 4 Kwalifikacje uzyskane w państwach
Transportu,
członkowskich Uni Europejskiej oraz Europejskiego
Budownictwa i
Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy
Gospodarki
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w zawodzie
Morskiej w
regulowanym związanym z bezpieczeństwem morskim,
sprawie
uznaje się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 18 marca
wyszkolenia i
2008 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych
kwalifikacji
nabytych w państwach członkowskich Uni Europejskiej
zawodowych
(Dz. U. Nr 63, poz. 394).
członków załóg

statków

morskich (Dz. U.
poz. 937)



Art. 1 pkt 24
po art. 68 dodaje się art. 68a w brzmieniu:
projektu ustawy „Art. 68a. 1. Dyplomy w żegludze przybrzeżnej wydane
przez właściwy organ państwa członkowskiego Uni
Europejskiej lub państwa trzeciego będącego stroną
Konwencji STCW, zgodnie ze zdefiniowaną przez te
państwa żeglugą przybrzeżną, uznaje się za
równoważne z dokumentami, o których mowa w art.
63 pkt 1, jeżeli zawarte zostało porozumienie między
ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej a
państwami członkowskimi Uni Europejskiej oraz
państwami trzecimi będącymi stronami Konwencji
STCW określające szczegółowy obszar uprawiania
takiej żeglugi oraz inne warunki dotyczące tej żeglugi.
2.
W przypadku potwierdzania kwalifikacji
wynikających z dyplomów w żegludze przybrzeżnej, o
których mowa w art. 67 ust. 1, w potwierdzeniu
dyplomu wskazuje się obszary morskie, na których
uprawiana jest żegluga przybrzeżna, zgodnie z
porozumieniem, o którym mowa w ust. 1.”

Art. 1
art. 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
T
art. 270 ustawy
Art. 270. § 1. Kto, w celu użycia za autentyczny,

pkt 7
„1. Państwa członkowskie przyjmują i egzekwują odpowiednie środki
z dnia 6 czerwca podrabia lub przerabia dokument lub takiego
zapobiegania oszustwom i innym bezprawnym praktykom związanym z
1997 r. Kodeks
dokumentu jako autentycznego używa,
wydanymi świadectwami i potwierdzeniami oraz przewidują sankcje,
karny (Dz. U. Nr podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
które są skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.”;
88, poz. 553)
pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto wypełnia blankiet,
opatrzony cudzym podpisem, niezgodnie z wolą
podpisanego i na jego szkodę albo takiego dokumentu
używa.
§ 2a. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
§ 3. Kto czyni przygotowania do przestępstwa
określonego w § 1,
podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 1
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 8
Art. 1
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
T
Art. 72 ust. 1-5 Art. 72. 1. Jeżeli członek załogi statku lub pilot

pkt 8
„1. Państwa członkowskie określają sposoby i procedury bezstronnego
ustawy z dnia posiadający dokument kwalifikacyjny, o którym mowa
lit a)
sprawdzania wszelkich zgłoszonych przypadków niekompetencji,
18
sierpnia w art. 63 pkt 1 i 2, art. 70 ust. 1, art. 107 ust. 1 i 2,
działań, zaniechań lub zagrożeń dla ochrony, które mogą stanowić
2011 r. o
swoim działaniem lub zaniechaniem spowodował lub
bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa życia, mienia na morzu lub
bezpieczeństwi
przyczynił się do powstania zagrożenia dla
środowiska morskiego, ze strony posiadaczy dyplomów i świadectw
e morskim (Dz. bezpieczeństwa statku, osób na nim przebywających
przeszkolenia lub potwierdzeń wydanych przez to państwo członkowskie
U. Nr 228, poz. lub środowiska morskiego, wobec którego nie jest
w związku z wykonywaniem przez nich obowiązków związanych z ich
1368, z późn. prowadzone postępowanie przed izbą morską, organ,
dyplomami i świadectwami przeszkolenia, a także wycofywania,
zm.)
który wydał dokument kwalifikacyjny, może zawiesić
zawieszania i unieważniania tych dyplomów i świadectw przeszkolenia z

określone w nim uprawnienia, mając na uwadze
takiego powodu, jak również zapobiegania oszustwom.
stopień spowodowanego zagrożenia.
2. Państwa członkowskie przyjmują i egzekwują odpowiednie środki
2. W przypadku wszczęcia postępowania przez izbę
zapobiegania oszustwom, innym bezprawnym praktykom związanym z
morską, postępowanie administracyjne w sprawie
wydanymi dyplomami i świadectwami przeszkolenia i
zawieszenia uprawnień zawiesza się na czas
potwierdzeniami.”;
postępowania przed izbą morską.
3. Zawieszenie uprawnień, dokonuje się w drodze
decyzji, po przeprowadzeniu postępowania, biorąc pod
uwagę prawomocne orzeczenie izby morskiej lub sądu,
w tym sądu państwa obcego, jeżeli takie orzeczenie
zostało wydane.
4. Zawieszenie uprawnień określonych w dokumencie
może nastąpić na okres do 2 lat, mając na uwadze
stopień spowodowanego zagrożenia.
5. Zawieszenie uprawnień oznacza zakaz zajmowania
stanowiska, do którego uprawnia dokument
kwalifikacyjny.
Art. 1
w ust. 3 wyrażenie wprowadzające otrzymuje brzmienie:
T
Art.126 pkt 3, Art. 126. Armator, który narusza przepisy w zakresie:

pkt 8
„Sankcje i środki dyscyplinarne są orzekane i wykonywane, w
ustawy z dnia (…)
lit b)
przypadkach gdy:”;
18
sierpnia 3) obsady statku załogą o właściwych kwalifikacjach i
2011 r. o
wymaganym składzie, (…)
bezpieczeństwi
- podlega karze pieniężnej o równowartości do 1000
e morskim (Dz. 000 jednostek obliczeniowych, zwanych Specjalnym
U. Nr 228, poz. Prawem Ciągnienia (SDR), określanych przez
1368 z późn. Międzynarodowy Fundusz Walutowy.
zm.)

Art. 1
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 9
Art. 1
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
N



pkt 9
lit a)
Art. 1
lit. a) otrzymuje brzmienie:
T
Art. 10, art. 75
Art. 10. Dyrektorzy urzędów morskich utrzymują

pkt 9
„a)wszelkie czynności dotyczące szkoleń, oceny kompetencji,
ust. 1 oraz art.
system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001
lit a)
wydawania świadectw, w tym świadectw zdrowia, potwierdzania i
79 ustawy z
w odniesieniu do spraw związanych z realizacją zadań
(i)
przedłużania ważności, dokonywane przez agencje pozarządowe lub
dnia 18 sierpnia państwa bandery, państwa portu i państwa
podlegające im podmioty, podlegały ciągłemu monitorowaniu przy
2011 r. o
nadbrzeżnego.
zastosowaniu systemu norm jakości celem zapewnienia osiągnięcia
bezpieczeństwi
Art. 75. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki
zamierzonych celów, w tym dotyczących kwalifikacji i doświadczenia
e morskim (Dz.
morskiej uznaje oraz sprawuje nadzór nad morskimi
osób przeprowadzających szkolenia i ocenę, zgodnie z sekcją A-I/8 kodu
U. Nr 228, poz.
jednostkami edukacyjnymi oraz ośrodkami, o których
STCW;”;
1368 z późn.
mowa w art. 70 ust. 3, w zakresie szkolenia członków
zm.)
załóg statków morskich oraz zgodności z przepisami

ustawy lub Konwencji STCW, dokonując audytów

dotyczących:
1) uznania;
2) zmiany zakresu uznania;
3) potwierdzenia uznania;
4) odnowienia ważności uznania.
Art. 79. Morskie jednostki edukacyjne oraz Komisja są
obowiązane do stosowania systemów zarządzania
jakością.
Art. 1
lit. b) otrzymuje brzmienie:
T
Art. 79 ustawy z Art. 79. Morskie jednostki edukacyjne oraz Komisja są

pkt 9
„b) istniał system norm jakości, zgodnie z sekcją A-I/8 kodu STCW; w
dnia 18 sierpnia obowiązane do stosowania systemów zarządzania
lit a)
przypadkach, gdy takie działania realizowane są przez agencje lub
2011 r. o
jakością.
(ii)
podmioty rządowe;”;
bezpieczeństwi
e morskim (Dz.
U. Nr 228, poz.
1368, z późn.
zm.)
Art. 1
lit. c) otrzymuje brzmienie:
T
Rozporządzenie całe rozporządzenia – określono w nich szczegółowo

pkt 9
„c) cele związane z kształceniem i szkoleniem oraz związane z nimi
Ministra
treści programowe, cele szkoleń, standardy
lit a)
standardy kompetencji, jakie należy osiągnąć, były jasno określone i aby
Infrastruktury i
kompetencji oraz zakres egzaminowanej wiedzy na
(iii)
wskazywane były stopnie wiedzy, zrozumienia i umiejętności
Rozwoju z dnia
poszczególne poziomy odpowiedzialności, określone w
odpowiednie do egzaminowania i oceny wymaganych na podstawie
5 lutego 2014 r. konwencji STCW; cytowanie w tym miejscu bezcelowe
konwencji STCW.”;
w sprawie
ramowych
programów
szkoleń i
wymagań
egzaminacyjnyc
h dla marynarzy
działu
pokładowego
(Dz. U. poz.
258),

Rozporządzenie
Ministra
Infrastruktury i
Rozwoju z dnia
28 lutego 2014
r. w sprawie
ramowych
programów
szkoleń i
wymagań
egzaminacyjnyc
h dla marynarzy
działu
maszynowego
(Dz. U. poz.
536),

Rozporządzenie
Ministra
Infrastruktury i
Rozwoju z dnia
5 lutego 2014 r.
w sprawie
ramowych
programów
przeszkoleń dla
członków załóg
statków
morskich (Dz. U.
poz. 239).
Art. 1
w ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu:
T
Art. 10, art. 75
Art. 10. Dyrektorzy urzędów morskich utrzymują

pkt 9
„d) wszystkie mające zastosowanie przepisy konwencji STCW oraz kodu
ust. 1 oraz art.
system zarządzania jakością zgodny z normą ISO 9001
lit b)
STCW, w tym zmiany, są objęte systemem norm jakości. Państwa
79 ustawy z
w odniesieniu do spraw związanych z realizacją zadań
członkowskie mogą także włączyć do tego systemu inne mające
dnia 18 sierpnia państwa bandery, państwa portu i państwa
zastosowanie przepisy niniejszej dyrektywy.”;
2011 r. o
nadbrzeżnego.
bezpieczeństwi
Art. 75. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki
e morskim (Dz.
morskiej uznaje oraz sprawuje nadzór nad morskimi
U. Nr 228, poz.
jednostkami edukacyjnymi oraz ośrodkami, o których
1368 z późn.
mowa w art. 70 ust. 3, w zakresie szkolenia członków
zm.)
załóg statków morskich oraz zgodności z przepisami
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: