Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
projekt dotyczy m.in. uregulowania zasad postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się o przyjęcie do służby w Państwowej Straży Pożarnej; uregulowania zasad przyznawania urlopu szkoleniowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3362
- Data wpłynięcia: 2015-04-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej
- data uchwalenia: 2015-05-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1098
3362
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego dla ministra
właściwego do spraw wewnętrznych, określonego w art. 28 ust. 14 ustawy z dnia 24 sierpnia
1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. Projekt wynika z potrzeby uregulowania zasad
dostępu do służby w PSP w przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz ma na celu
zapewnienie równego dostępu do służby wszystkim kandydatom, poprzez ustanowienie
jednolitych zasad postępowania kwalifikacyjnego oraz obiektywnych kryteriów doboru
kandydatów.
Realizując rozwiązania przyjęte w art. 28 znowelizowanej ustawy o Państwowej Straży
Pożarnej, rozporządzenie reguluje procedurę postępowania kwalifikacyjnego w sposób
zapewniający przestrzeganie zasady równości szans wszystkich kandydatów bez
jakiejkolwiek dyskryminacji.
Nabór do Państwowej Straży Pożarnej przed wejściem w życie ustawy nowelizującej art. 28
ustawy o Państwowej Straży Pożarnej przeprowadzany był w oparciu o ustawę, która
określała podstawowe wymagania wobec kandydatów oraz wytyczne Komendanta Głównego
PSP dotyczące postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się
o przyjęcie do służby przygotowawczej w PSP. Stosownie do wytycznych postępowanie
kwalifikacyjne powinno być prowadzone w formie konkursu. Postępowanie to składa się z co
najmniej czterech etapów podlegających ocenie. O kolejności poszczególnych etapów, jak
również konieczności poszerzenia postępowania o inne dodatkowe etapy, decyduje kierownik
jednostki organizacyjnej Państwiowej Straży Pożarnej przeprowadzającej postępowanie
kwalifikacyjne. Zgodnie z wytycznymi etapami postępowania kwalifikacyjnego są:
1) przegląd, i sprawdzenie kompletności złożonych dokumentów, ocena dokumentów
dotyczących posiadanego wykształcenia i kwalifikacji oraz określenie związanej z tym
liczby punktów za poszczególne uprawnienia,
2) ocena sprawności fizycznej kandydata składająca się z próby wydolnościowej i testów
sprawności fizycznej,
3) pisemny test wiedzy,
4) rozmowa kwalifikacyjna.
Możliwe jest również przeprowadzenie dodatkowych etapów postępowania: rozmowy
kwalifikacyjnej z kierownikiem jednostki organizacyjnej PSP oraz testów psychologicznych.
– 18 –
Ponadto wytyczne ustalają system punktowy do oceny poszczególnych etapów. Określają
również listę dodatkowych kryteriów i preferencji oraz system ich punktacji.
Znowelizowany art. 28 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej określa niezbędne wymagania,
jakie muszą spełniać kandydaci do służby w Państwowej Straży Pożarnej, wprowadza zasadę
otwartości i konkurencyjności naboru oraz określa postępowanie kwalifikacyjne wobec
kandydatów do służby jako mechanizm, który pozwoli na ustalenie, czy kandydat spełnia
warunki przyjęcia do służby oraz wskaże na jego predyspozycje, kompetencje i przydatność
do służby. Zgodnie z ustawą postępowanie kwalifikacyjne ma składać się z co najmniej
czterech etapów podlegających ocenie. Liczba etapów może być zwiększona, z uwagi na
specyfikę stanowisk oraz różnorodność wykonywanych na nich zadań.
Projektowany akt prawny, stosownie do zawartego upoważnienia, reguluje w sposób
kompleksowy organizację i sposób przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego
w stosunku do kandydatów do służby przygotowawczej w Państwowej Straży Pożarnej.
Określa więc zakres informacji o planowanym postępowaniu kwalifikacyjnym, wymagane od
kandydatów dokumenty, sposób oceny kandydatów, zakres testu sprawności fizycznej.
Rozwiązania przyjęte zarówno w nowelizacji ustawy o PSP, jak również w projektowanym
rozporządzeniu są zasadniczo powtórzeniem rozwiązań dotychczas stosowanych na
podstawie wytycznych Komendanta Głównego PSP. Podstawową różnicą, w stosunku do
obecnie obowiązującego stanu prawnego, jest odmienne uregulowanie etapu mającego na
celu określenie sprawności fizycznej kandydata do służby. Dotychczas odbywał się on
w oparciu o próbę wydolnościową i test sprawności fizycznej, w sposób i na zasadach
określonych w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
27 października 2005 r. w sprawie zakresu, trybu i częstotliwości przeprowadzania
okresowych profilaktycznych badań lekarskich oraz okresowej oceny sprawności fizycznej
strażaka Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 261, poz. 2191).
Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji określonej w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.)
– 19 –
Data sporządzenia:
Nazwa projektu:
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie postępowania marzec 2015 r.
kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów ubiegających się Źródło:
o przyjęcie do służby Państwowej Straży Pożarnej.
zmiana ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r.
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
o Państwowej Straży Pożarnej.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Nr w wykazie prac …
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu
Stanisław Rakoczy – Podsekretarz Stanu MSW
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
st. bryg. Tomasz Zając Dyrektor Biura Kadr i Organizacji Komendy
Głównej PSP
tel. 523 30 02
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w projektowanej zmianie ustawy o Państwowej Straży Pożarnej.
Nowelizacją ustawy o Państwowej Straży Pożarnej w art. 28 ust. 14 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej wprowadza
upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia regulującego postępowanie
kwalifikacyjne.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
Projektowane rozporządzenie jest wykonaniem upoważnienia ustawowego z art. 28 ust. 14 ustawy o Państwowej Straży
Pożarnej. Nowelizacją ustawy o Państwowej Straży Pożarnej wprowadzono postępowanie kwalifikacyjne, mające na
celu ustalenie czy kandydat spełnia warunki przyjęcia do służby w Państwowej Straży Pożarnej oraz określenie jego
kwalifikacji, kompetencji, predyspozycji i przydatności do pełnienia tej służby. Rozwiązania przedstawione
w rozporządzeniu są zgodne z przyjętą w ustawie zasadą otwartości i konkurencyjności naboru do służby w Państwowej
Straży Pożarnej. Regulują w sposób kompleksowy zasady, tryb i sposób przeprowadzenia postępowania
kwalifikacyjnego w stosunku do kandydatów do służby. Rozporządzenie określa zakres informacji o planowanym
postępowaniu kwalifikacyjnym, wymagane od kandydatów dokumenty, tryb i sposób jego przeprowadzenia, sposób
oceny kandydatów, zakres i sposób przeprowadzenia testu sprawności fizycznej i testu wiedzy, dodatkowe etapy
postępowania oraz sposób jego zakończenia.
Oczekuje się, że wprowadzenie jednolitych kryteriów dostępu do służby oraz szczegółowych zasad postępowania
kwalifikacyjnego przyczyni się do zapobiegania zjawisku dyskryminacji, ułatwi dostęp do służby, w szczególności
poprzez ustanowienie obiektywnych kryteriów doboru kandydatów.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich
OECD/UE?
Z uwagi na specyfikę służby w Państwowej Straży Pożarnej odstąpiono od analizy porównawczej z rozwiązaniami
w innych krajach OECD/UE. Rozwiązania przyjęte w innych krajach pozostają bez wpływu na projektowaną regulację.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Kandydaci do służby
Liczba kandydatów
Dane własne KG PSP
Rozwiązania przyjęte
w PSP
przystępujących do
w rozporządzeniu wynikają
postępowań
z przyjętej w ustawie zasady
kwalifikacyjnych
otwartości i konkurencyjności
w latach:
naboru, ustanawiają jednolite
– 2012 – 10727 osób,
kryteria, określają zasady
– 2013 – 7959 osób,
postępowania, co ma
– 2014 (na dzień
przyczynić się do zapobiegania
31.08) – 2391 osób
zjawiskom dyskryminującym
w procesie naboru do służby,
zapewniając realizację
konstytucyjnych zasad
– 20 –
równości wobec prawa oraz
równego dostępu obywateli
polskich do służby publicznej.
Może to przyczynić się do
poszerzenia liczby osób
zainteresowanych służbą
i ułatwić im dostęp do niej.
Kierownicy jednostek
357
Dane własne KG PSP
Rozwiązania przyjęte w
organizacyjnych PSP
rozporządzeniu muszą być
realizowane przez kierowników
jednostek organizacyjnych PSP
organizujących nabór do służby
przygotowawczej w PSP.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany do organizacji związkowych, które działają w Państwowej Straży Pożarnej:
1) NSZZ Solidarność,
2) ZZS Florian,
3) NSZZ Pracowników Pożarnictwa.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). Projekt ustawy został zamieszczony
także w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy
Proces Legislacyjny, zgodnie z § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin
pracy Rady Ministrów (M.P. poz. 979).
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich przeprowadzeniu.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Wydatki ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Saldo ogółem
budżet państwa
JST
pozostałe jednostki (oddzielnie)
Źródła finansowania
– 21 –
Dodatkowe informacje,
Projekt nie wywoła skutków dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
w tym wskazanie
terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych.
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych
(w mln zł,
i średnich
ceny stałe
przedsiębiorstw
z … r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych
i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
Nie przewiduje się wpływu projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
źródeł danych
na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe.
i przyjętych do obliczeń
założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
X nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz
9. Wpływ na rynek pracy
Zawarte w projekcie rozwiązania mogą przyczynić się do poszerzenia liczby osób zainteresowanych służbą w PSP.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Brak wpływu na pozostałe obszary.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3362 › Pobierz plik