eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

Rządowy projekt ustawy o Agencji Mienia Wojskowego

projekt dotyczy połączenia dwóch agencji wykonawczych Agencji Mienia Wojskowego i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3342
  • Data wpłynięcia: 2015-04-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

3342-cz-1

2) nieodpłatnego przekazania mienia ruchomego Skarbu Państwa, o którym mowa
powyżej, państwowym jednostkom organizacyjnym, jednostkom samorządu
terytorialnego, państwowym i samorządowym instytucjom kultury, muzeom,
państwowym i samorządowym szkołom publicznym, uczelniom publicznym – na
cele związane z ich działalnością oraz organizacjom pozarządowym prowadzącym
działalność pożytku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań
związanych z obronnością państwa i działalnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej oraz porządkiem i bezpieczeństwem publicznym – na cele związane z ich
działalnością statutową;
3) na podstawie uchwały Rady Ministrów, przekazywania nieodpłatnie siłom
zbrojnym państw obcych wskazanych w tych uchwałach produktów podwójnego
zastosowania i uzbrojenia, określonych w art. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 listopada
2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu
strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 194), z tym że
w dotychczasowych przepisach odbywało się to na podstawie umów
międzynarodowych; wprowadzono również możliwość przekazywania w tym trybie
mienia ruchomego;
4) zagospodarowywania mienia ruchomego oraz dóbr niematerialnych o charakterze
majątkowym Skarbu Państwa będących na wyposażeniu polskich jednostek
wojskowych poza granicami państwa, a także polskich przedstawicielstw
wojskowych i
polskich zespołów łącznikowych przy organizacjach
międzynarodowych i międzynarodowych dowództwach wojskowych, stanowisk
wojskowych w strukturach NATO i UE oraz ataszatów obrony przy
przedstawicielstwach dyplomatycznych Rzeczypospolitej Polskiej
niewykorzystywanych przez te jednostki, przedstawicielstwa wojskowe, zespoły
łącznikowe, struktury wojskowe i ataszaty obrony do realizacji ich zadań, jeżeli ich
wartość jest niższa od kosztów ich transportu do kraju – mienie będzie
zagospodarowywała komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej
właściwa w sprawach finansowania pełnienia służby poza granicami państwa lub
organ wojskowy wyznaczony przez Ministra Obrony Narodowej w państwie pobytu
polskiej jednostki wojskowej, przedstawicielstwa wojskowego, zespołu
łącznikowego, struktury wojskowej i ataszatu obrony przez sprzedaż, przekazanie
29

na cele charytatywne lub likwidację (w tym przepisie poszerzono zakres
podmiotów, na wyposażeniu których znajduje się mienie).
Utrzymano też zasady wykorzystywania w celu założenia lub rozbudowy lotniska
cywilnego użytku publicznego albo lądowiska cywilnego nieruchomości Skarbu
Państwa będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych
Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, stanowiących lotniska
albo lądowiska wojskowe lub ich części niewykorzystywane przez te jednostki do
realizacji ich zadań.
Lotniska lub lądowiska wojskowe, które powinny zachować swój lotniczy charakter,
będzie nadal można przekazać uprawnionym podmiotom:
1) w drodze darowizny – jeżeli są trwale niewykorzystywane do realizacji zadań przez
jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez Ministra Obrony
Narodowej;
2) w drodze użyczenia na co najmniej 30 lat – jeżeli są częściowo lub czasowo
niewykorzystywane do realizacji zadań przez te jednostki.
Ponadto części lotnisk lub lądowisk wojskowych niezbędne do realizacji zadań
instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego, które powinny zachować swój
lotniczy charakter, będą nadal mogły być oddane tym instytucjom w użytkowanie
wieczyste.
Projektowana ustawa utrzymuje dotychczasowy tryb przekazywania tych
nieruchomości.
W zakresie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Zarząd Zasobów
Mieszkaniowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych projekt ustawy nie przewiduje
zmian merytorycznych. Ujednolicono jedynie brzmienie przepisów, dostosowując je do
brzmienia przepisów regulujących analogiczne zasady w odniesieniu do właściwości
Agencji Mienia Wojskowego wobec żołnierzy zawodowych.
Zmiany w ustawach związane są z koniecznością dostosowania przepisów innych ustaw
do nowej nazwy Agencji po połączeniu.
Ponadto projektowana ustawa ma na celu również wprowadzenie zmian w ustawie
z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367, z późn. zm.) w zakresie następujących kwestii:
1) definicja miejscowości pobliskiej – zmiana polegająca na redakcyjnym
doprecyzowaniu kryterium czasu dojazdu, z wyłączeniem komunikacji miejskiej,
30

i dostosowaniu przepisów ustawy do podobnych regulacji, jakie występują
np. w ustawie o Policji;
2) uprawnienia
małżonków, którzy oboje są żołnierzami zawodowymi
– doprecyzowano sytuację, w której ci żołnierze zawodowi pełnią służbę w różnych
miejscowościach niebędących miejscowościami pobliskimi i jeden z nich wybiera
przydział lokalu mieszkalnego. W takim przypadku nie będzie przysługiwać mu
norma na małżonka, korzystającego z innej formy zakwaterowania;
3) prawa do odprawy mieszkaniowej – doprecyzowano przez umożliwienie realizacji
uprawnień członków rodziny do jej otrzymania, w sytuacji gdy żołnierz służby
stałej przed śmiercią zwolnił kwaterę lub lokal mieszkalny i nie wypłacono mu
przedmiotowego świadczenia;
4) ustalenie precyzyjnego terminu, według którego oblicza się wysokość odprawy
mieszkaniowej – ma na celu jednoznaczne określenie daty, która będzie podstawą
do obliczenia wysokości odprawy i wydania decyzji w tym zakresie. Wszystkie
czynniki wpływające na wysokość odprawy mieszkaniowej uwzględniane będą
z daty zwolnienia żołnierza z zawodowej służby wojskowej i będą niezależne od
daty złożenia przez żołnierza wniosku o wypłatę odprawy mieszkaniowej czy też
daty wydania w tym przedmiocie decyzji administracyjnej (zasady takie same dla
każdego żołnierza). Proponowana regulacja uszczelni system wypłaty odprawy;
5) określenie formy odmowy przyznania świadczenia mieszkaniowego i precyzyjnego
określenia terminu (okresu), za jaki wypłaca się świadczenie, i zasad zwrotu
nienależnie pobranego świadczenia mieszkaniowego – ma na celu doprecyzowanie
początkowej daty wypłaty świadczenia. Obecnie problemy stwarza ustawowa
możliwość wstecznej (często wielomiesięcznej) wypłaty świadczenia w kontekście
planowania dotacji budżetowej. Ponadto regulacja zakłada rozwiązanie kwestii
początkowej daty wypłaty świadczenia w przypadku korzystania z innych form
zakwaterowania, formy odmowy wypłaty świadczenia mieszkaniowego (decyzja
administracyjna) i kwestii zwrotu nienależnie pobranego świadczenia przez
ustanowienie uprawnienia dla organu do wydania decyzji w tym zakresie;
6) regulacja umożliwiająca przydzielenie miejsca na czas określony w kwaterze
internatowej żołnierzowi wychowującemu samotnie małoletnie dziecko lub dziecko
niezdolne do samodzielnej egzystencji – dotyczy sytuacji, w której Agencja Mienia
Wojskowego w danym okresie nie może przydzielić lokalu mieszkalnego
31

(np. przeniesienie służbowe). W tej sytuacji żołnierz zawodowy będzie mógł
korzystać z nieodpłatnego zakwaterowania w kwaterze internatowej, natomiast za
dziecko będzie zobowiązany do opłaty;
7) regulacja umożliwiająca, w przypadku wolnych miejsc, czasowy pobyt w internacie
albo w kwaterze internatowej odwiedzających żołnierza członków rodziny,
o których mowa w art. 26 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu. Pobyt członków rodziny
żołnierza nie może przekroczyć łącznie siedmiu dni w miesiącu. Osoby te są
obowiązane uiszczać opłaty za korzystanie z internatu lub kwatery internatowej
w pełnej wysokości za zajmowaną powierzchnię użytkową. W przypadku gdy
członek rodziny odwiedzający żołnierza korzysta z powierzchni przydzielonej
żołnierzowi na podstawie skierowania, ponosi opłatę w wysokości połowy
kosztów, ponoszonych przez żołnierza.
Zgodnie z przepisami przejściowymi projektowanej ustawy połączenie obu agencji
nastąpi z dniem 1 lipca 2015 r. Przepisy przejściowe i dostosowujące rozstrzygają
następujące kwestie:
1) przejęcie praw i obowiązków dotychczasowej Agencji Mienia Wojskowego, w tym
wynikających z koncesji, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego
te prawa i obowiązki wynikają;
2) rozstrzygnięcia dotyczące pracowników dotychczasowej Agencji Mienia
Wojskowego, do których stosuje się przepisy art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca
1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502);
3) zasady powołania pierwszego Prezesa i zastępców Prezesa nowej Agencji
– zostaną powołani przez Ministra Obrony Narodowej, bez przeprowadzania
naboru, a tak powołany Prezes będzie pełnił swoją funkcję nie dłużej niż 3 lata od
dnia powołania. Pełnienie funkcji Prezesa przez kolejną kadencję będzie możliwe
po przejściu procedury naboru określonej w przepisach projektowanej ustawy;
4) rozwiązania w zakresie rachunkowości, przekształcenia funduszy dotychczasowej
Agencji Mienia Wojskowego (fundusz na inne cele związane z obronnością
państwa, fundusz inwestycyjny, fundusz nagród);
5) zasad postępowania z mieniem dotychczasowej Agencji Mienia Wojskowego oraz
z wynikami z tytułu zagospodarowania tego mienia;
6) przekształcenia Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, utworzonego
na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi
32

składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego,
w fundusz działający na podstawie nowej ustawy;
7) rozwiązania w zakresie zamknięcia ksiąg, obowiązków sprawozdawczych planu
finansowego.
Ponadto w przepisach tych zawarto regulacje dotyczące przejęcia wykonywania praw
z akcji lub udziałów w stosunku do spółek, których założycielem była Agencja Mienia
Wojskowego. Wykaz tych spółek określi Rada Ministrów w drodze rozporządzenia.
Przepisy dostosowujące przewidują również sposób przekazania składów
magazynowych przeznaczonych do przekazania Agencji. Wykaz kompleksów
magazynowych określi Minister Obrony Narodowej, w drodze decyzji, po raz pierwszy
do dnia 31 grudnia 2015 r.
W projekcie przewidziano również rozwiązanie polegające na tym, że do spraw
wszczętych na podstawie przepisów ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej, w brzmieniu dotychczasowym, i niezakończonych
ostatecznymi decyzjami administracyjnymi albo zawarciem umowy,
albo
postanowieniami kończącymi postępowanie egzekucyjne w administracji do dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy stosuje się przepisy w brzmieniu
dotychczasowym.
W projekcie przewidziano uchylenie ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu
niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego
(Dz. U. z 2013 r. poz. 712).
Zakres przedmiotowej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Nie zakłada się w ramach niniejszego projektu ustawy udzielania pomocy publicznej.
Przepisy ustawy nie dotyczą pomocy publicznej. Wszystkie obowiązujące normy
prawne w tym zakresie będą miały zastosowanie.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji określonej w przepisach rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.




33

strony : 1 ... 10 ... 21 . [ 22 ] . 23

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: