eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

– 10 –

Pozostałe regulacje (§ 5–20) zostały przeniesione z dotychczas obowiązującego
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie trybu postępowania
wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do
zastosowania środków egzekucyjnych.
Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych.

– 11 –

Nazwa projektu:
Data sporządzenia:
rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie działań informacyjnych 23.03.2015 r.
zmierzających do dobrowolnego wykonania obowiązku, składania
oświadczeń o posiadanym majątku lub źródłach dochodu oraz trybu Źródło:
postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu upoważnienie ustawowe – art. 6 § 2 ustawy
czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.
o postępowaniu egzekucyjnym
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące
w administracji.
:

Ministerstwo Finansów

Nr w wykazie prac:
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza Stanu
lub Podsekretarza Stanu

Jacek Kapica
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
Grzegorz Mróz, Z-ca Dyrektora Departamentu Administracji
Podatkowej
Tel. 22 694 40-34
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?
Projekt ustawy o administracji podatkowej w art. 39 pkt 3 przewiduje zmianę art. 6 § 2 ustawy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji, stanowiącego upoważnienie do wydania przez Ministra Finansów rozporządzenia
w sprawie formy działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonania obowiązku, przypadki w których
mogą być te działania podejmowane, oraz sposób ich ewidencjonowania, zapewniając efektywność tych działań,
elementy, jakie zawiera wezwanie do złożenia oświadczenia oraz oświadczenie o posiadanym majątku lub źródłach
dochodu, mając na względzie zapewnienie jednolitego i efektywnego działania wierzycieli oraz trybu postępowania
wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków
egzekucyjnych, zapewniając terminowość i prawidłowość przesyłania zobowiązanemu upomnienia, a także kierowania
do organu egzekucyjnego wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych.
Wydane na podstawie obowiązującej delegacji zawartej w art. 6 § 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 maja 2014 r. w sprawie trybu postępowania wierzycieli
należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz. U.
z 2014 r. poz. 656) określa jedynie tryb postępowania wierzycieli przy podejmowaniu czynności zmierzających do
zastosowania środków egzekucyjnych.
2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt
W porównaniu do obowiązującego stanu prawnego w projektowanym rozporządzeniu, obok regulacji określających
sposób postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania
środków egzekucyjnych, przewiduje się wprowadzenie regulacji określających formy działań informacyjnych
podejmowanych wobec zobowiązanych zmierzających do dobrowolnego wykonania obowiązku, przypadki w których te
działania mogą być podejmowane oraz sposób ich ewidencjonowania. Ponadto w rozporządzeniu tym określone zostaną
elementy, jakie zawiera wezwanie do złożenia oświadczenia oraz oświadczenie o posiadanym majątku lub źródłach
dochodu, którego obowiązek składania zostanie wprowadzony w art. 6 § 1d ustawy o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji (art. 39 pkt 3 projektu ustawy o administracji podatkowej) w przypadku odstąpienia przez wierzyciela od
czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych przed wszczęciem postępowania o odpowiedzialności
podatkowej osoby trzeciej.
Powyższe rozwiązanie może wpłynąć na zmniejszenie liczby nieefektywnych postępowań egzekucyjnych.
3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?
Brak danych.
4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Wierzyciele
Brak danych

Reguluje tryb postępowania
wierzycieli przed skierowaniem
sprawy na drogę
przymusowego dochodzenia
należności pieniężnej, jak też
w toku administracyjnego
postępowania egzekucyjnego.
– 12 –

Administracyjne organy
Brak danych

Może wpłynąć na zmniejszenie
egzekucyjne
liczby spraw kierowanych do
egzekucji administracyjnej oraz
jej usprawnienie.
Zobowiązani
Brak danych

Może wpłynąć na
motywowanie zobowiązanych
do dobrowolnego regulowania
obowiązków poprzez
zintensyfikowanie
bezpośrednich form
komunikacji pomiędzy
wierzycielami
a zobowiązanymi. Możliwe
jest zmniejszenie uciążliwości
egzekucji poprzez sprawniejsze
jej przeprowadzenie.
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji
Projekt rozporządzenia będzie przedmiotem konsultacji społecznych.
Stosownie do treści art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z … r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0–10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













Źródła finansowania


Dodatkowe informacje,
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym wskazanie
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
źródeł danych
i przyjętych do obliczeń
założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0–10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
– 13 –

ceny stałe
rodzina, obywatele oraz







z … r.)
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa

niepieniężnym
sektor mikro-, małych

i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz

gospodarstwa domowe
Niemierzalne


Dodatkowe informacje,
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność
w tym wskazanie
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na rodzinę, obywateli
źródeł danych
i gospodarstwa domowe.
i przyjętych do obliczeń
założeń

8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:

Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy

Komentarz:
aktualnie wierzyciele korzystają z elektronicznych form komunikacji ze zobowiązanymi i organami egzekucyjnymi.
Celem rozporządzenia jest intensyfikacja takich form kontaktów.
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary



środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na wymienione obszary.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Nie przewiduje się mechanizmów ewaluacji efektów projektu.
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)





08/03/EP
Projekt


R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie właściwości miejscowej naczelników urzędów skarbowych uprawnionych do
poboru grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego
Na podstawie art. 100 § 10 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania
w sprawach o wykroczenia (Dz. U. z 2013 r. poz. 395, z późn. zm.)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych
uprawnionych do poboru grzywien nałożonych w drodze mandatów karnych.
§ 2. W sprawach poboru grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego właściwi
miejscowo są w województwie:
1) dolnośląskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Stare Miasto;
2) kujawsko-pomorskim – Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy;
3) lubelskim – Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie;
4) lubuskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie Odrzańskim;
5) łódzkim – Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty;
6) małopolskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta;
7) mazowieckim – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie;
8) opolskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie;
9) podkarpackim – Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie;
10) podlaskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży;
11) pomorskim – Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku;
12) śląskim – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej;

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1256).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 765, z 2014 r.
poz. 486, 579, 786 i 969 oraz z 2015 r. poz. 21 i 396.
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 30 . [ 31 ] . 32 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: