eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej

projekt dotyczy wprowadzenia regulacji prawnych w zakresie: określenia zadań oraz organizacji administracji podatkowej, wprowadzenia systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacji dotyczących pracowników administracji podatkowej, zasad naboru na niektóre stanowiska urzędnicze w administracji podatkowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3320
  • Data wpłynięcia: 2015-04-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o administracji podatkowej
  • data uchwalenia: 2015-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1269

3320-cz-2

3) zapewnienie obsługi i wsparcia w prawidłowym wykonywaniu obowiązków
podatkowych, w tym przez asystenta podatnika, centrum obsługi, oraz za pomocą
środków komunikacji elektronicznej,
4) rozpoznawanie, wykrywanie, zapobieganie i zwalczanie przestępstw skarbowych
i wykroczeń skarbowych,
5) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz z państwowymi
i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi w zakresie wynikającym z odrębnych
przepisów,
6) współpraca z właściwymi organami i instytucjami innych państw oraz organizacjami
międzynarodowymi w sprawach dotyczących wymiaru i poboru podatków, a także
wymiana informacji w zakresie i na zasadach wynikających z ratyfikowanych umów
i porozumień międzynarodowych oraz z odrębnych przepisów.
Strukturę organizacyjną poszczególnych jednostek obsługujących organy administracji
podatkowej oraz szczegółowe katalogi zadań realizowanych przez komórki organizacyjne
określają statury izby skarbowej, urzędu skarbowego i Biura Krajowej Informacji Podatkowej
stanowiące odpowiednie załączniki do zarządzenia.
4. Struktura organizacyjna izby skarbowej
Realizacja zadań z zakresu działania obsługiwanego organu podatkowego i egzekucyjnego oraz
szeregu procesów pomocniczych (obsługowych) związanych z zadaniami dyrektora generalnego
urzędu oraz kierownika jednostki budżetowej, wymaga tworzenia i utrzymywania w urzędach
i izbach skarbowych odpowiednich struktur organizacyjnych, których modelowe kształty
określają statuty urzędu skarbowego oraz izby skarbowej stanowiące załączniki do zarządzenia.
Projekt zarządzenia przewiduje, że w skład izby skarbowej będą wchodziły następujące komórki
organizacyjne, funkcjonujące w ramach pionów organizacyjnych:
1) a) pion prawno-doradczy (DIS):
b) obsługi prawnej (OP),
c) audytu wewnętrznego (AW),
2) pion wsparcia (WDW):
a) wsparcia zarządzania (WZ),
b) obsługi kadr (KA),
c) komunikacji (KO),
3) pion finansowo-księgowy (GKI):
a) rachunkowości budżetowej (RB),
b) płac (RW),
44
c) planowania i kontroli finansowej (RK),
4) pion logistyki (WDL):
a) logistyki (LO),
b) informatyki (IF),
c) ochrony (IN),
d) bezpieczeństwa i higieny pracy (BH),
5) pion kontroli (WDK):
a) zarządzania ryzykiem zewnętrznym (ZR),
b) kontroli wewnętrznej (KW),
c) spraw kontroli podatkowej i czynności sprawdzających (KP),
d) współpracy międzynarodowej (WM),
e) spraw karnych skarbowych (KS),
6) pion poboru i egzekucji (WDE):
a) spraw wierzycielskich (SW),
b) egzekucji administracyjnej (EA),
7) pion orzecznictwa (WDO):
a) podatków dochodowych (PD),
b) podatku od towarów i usług (PT),
c) podatków majątkowych (PM).

5. Zadania dyrektora izby skarbowej
Zadania dyrektora izby skarbowej, zgodnie z art. 8 ustawy o administracji podatkowej obejmuje,
w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością naczelników urzędów skarbowych,
2) rozstrzyganie w II instancji w sprawach należących w I instancji do naczelnika urzędu
skarbowego i dyrektora urzędu kontroli skarbowej,
3) rozstrzyganie w I instancji w sprawach określonych w odrębnych przepisach,
4) realizacja polityki kadrowej i szkoleniowej w izbie skarbowej,
5) podejmowanie działań w celu stymulowania, zgodnego z prawem, postępowania
podatników oraz zapobiegania nieprawidłowemu wypełnianiu obowiązków
podatkowych,
6) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
Dyrektor izby skarbowej wykonuje swoje zadania przy pomocy izby skarbowej.
45
Część z wymienionych w tym przepisie zadań stanowi powtórzenie dotychczasowych zadań
zawartych w ustawie o urzędach i izbach skarbowych. Do nich należą zadania w zakresie
sprawowania nadzoru nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz rozstrzyganie
w II instancji w sprawach należących w I instancji do naczelnika urzędu skarbowego i dyrektora
urzędu kontroli skarbowej. Ponadto art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy wprowadził zadanie polegające na
rozstrzyganiu w I instancji w sprawach określonych w odrębnych przepisach. Zadanie to wynika
wprost z przepisu art. 13 § 1 pkt 2 lit. b ustawy – Ordynacja podatkowa. Do zadań dyrektora izby
skarbowej będzie również należała realizacja polityki kadrowej i szkoleniowej w izbie
skarbowej. W stosunku do postanowień ustawy o urzędach i izbach skarbowych jest to nowe
zadanie, które będzie odnosiło się także do pracowników izby skarbowej realizujących zadania
w urzędzie skarbowym.
6. Struktura organizacyjna urzędu skarbowego
Katalog podstawowych komórek organizacyjnych urzędu skarbowego ujęty w projekcie
zarządzenia obejmuje następujące komórki organizacyjne:
11) centrum obsługi (CO),
12) obsługi bezpośredniej (OB),
13) postępowań podatkowych (PP),
14) analiz i planowania (AP),
15) kontroli podatkowej (KP),
16) rachunkowości (RP),
17) spraw wierzycielskich (SW),
18) egzekucji administracyjnej (EA),
19) spraw karnych skarbowych (KS),
20) sekretariat (SN).
Nowym elementem struktury organizacyjnej urzędu skarbowego będzie centrum obsługi.
Zgodnie z harmonogramem określonym przez Ministra Finansów, dyrektor izby skarbowej,
w porozumieniu z naczelnikiem wybranego urzędu skarbowego, tworzy centrum obsługi, które
realizuje zadania określone w art. 16 ust. 1 ustawy o administracji podatkowej i przejmuje
zadania należące do komórki obsługi bezpośredniej realizowane na sali obsługi. Zadania
centrum obsługi polegające na przyjmowaniu podań, deklaracji i zgłoszeń, wydawaniu
zaświadczeń oraz udzielaniu wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego są
wykonywane w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania
naczelnika urzędu skarbowego.
46
Jeżeli będzie uzasadniał to zakres i rozmiar realizowanych zadań, można w urzędzie skarbowym
wydzielić, w ramach komórki obsługi bezpośredniej albo komórki postępowań podatkowych,
komórkę do spraw współpracy międzynarodowej (WM).
Statuty dają dyrektorom i naczelnikom urzędów skarbowych możliwość dostosowania struktury
organizacyjnej oraz zadań komórek organizacyjnych do lokalnych potrzeb, wymagań
i możliwości danej jednostki.
7. Zadania naczelnika urzędu skarbowego
Katalog zadań naczelnika urzędu skarbowego określa art. 10 ustawy o administracji podatkowej,
w którym ujęto zarówno zadania wymienione w obowiązującej ustawie o urzędach i izbach
skarbowych jak i te realizowane przez naczelnika urzędu skarbowego wynikające z przepisów
innych ustaw. Zakres zadań naczelnika urzędu skarbowego obejmuje, w szczególności:
1)
ustalanie, określanie i pobór podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych,
jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem
podatków i należności budżetowych, których ustalanie, określanie i pobór należy do
innych organów,
2)
pobór należności stanowiących dochód budżetu państwa, ustalanych lub określanych
przez inne organy, w przypadkach wskazanych w odrębnych przepisach,
3)
wspieranie podatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych, w tym
przez asystenta podatnika,
4)
zapewnienie obsługi podatnika, w tym przez centrum obsługi oraz za pomocą środków
komunikacji elektronicznej,
5)
dysponowanie środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych
urzędu obsługującego naczelnika urzędu skarbowego,
6)
ewidencja podatników i płatników,
7)
wykonywanie kontroli podatkowej oraz czynności sprawdzających,
8)
wykonywanie egzekucji administracyjnej należności pieniężnych,
9)
prowadzenie postępowań karnych skarbowych w sprawach o przestępstwa skarbowe
i wykroczenia skarbowe, w zakresie określonym w ustawie z dnia 10 września 1999 r.
– Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.) oraz postępowań
karnych w sprawach o przestępstwa określone w ustawie z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.),
10) wydawanie zaświadczeń,
47
11) wykonywanie kar majątkowych, w zakresie określonym w ustawie z dnia 6 czerwca
1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, z późn. zm.) oraz
w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy,
12) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepisach.
Naczelnik urzędu skarbowego wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu skarbowego.
Nowym zadaniem naczelnika urzędu skarbowego jest wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy
o administracji podatkowej zadanie polegające na poborze należności stanowiących dochód
budżetu państwa, ustalanych lub określanych przez inne organy, w przypadkach wskazanych
w odrębnych przepisach. Zdanie to związane jest m.in. z przejęciem przez naczelnika urzędu
skarbowego zadań wojewodów związanych z wykonywaniem funkcji wierzyciela należności
z tytułu grzywien nakładanych przez funkcjonariuszy Policji oraz inne uprawnione organy,
z wyłączeniem grzywien stanowiących dochód jednostek samorządu terytorialnego oraz
grzywien nakładanych przez organy Inspekcji Transportu Drogowego.
Projekt rozbudowuje zadania przypisane naczelnikowi urzędu skarbowego związane z obsługą
i wspieraniem podatników, którego realizacja będzie możliwa poprzez efektywny przepływ
informacji podatkowej między podatnikiem a administracją podatkową oraz wewnątrz
administracji podatkowej, a także dzięki obowiązującym w administracji podatkowej jednolitym
standardom pracy w obsłudze bezpośredniej oraz przyjętemu sposobowi obsługi podatnika
w jego indywidualnej sprawie.
Zadania te będą realizowane na trzech płaszczyznach:
1) w trakcie obsługi bezpośredniej, w urzędzie skarbowym, poprzez bezpośrednią relację
z podatnikami od chwili powstania obowiązku podatkowego aż do momentu
wypełnienia skonkretyzowanych zobowiązań podatkowych. W tym celu stworzone
zostaną centra obsługi,
2) poprzez utworzone w urzędzie skarbowym stanowisko do spraw wsparcia podatnika
– asystenta podatnika, który we współpracy z właściwymi pracownikami prowadzącymi
sprawy podatkowe, będzie służył pomocą, w zakresie określonym ustawą,
mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej,
3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, które realizowane będzie głównie
przez portal podatkowy, który stanie się podstawowym kanałem komunikacji
z administracją podatkową.
Wdrożenie zadań związanych z obsługą i wsparciem podatników będzie realizowane poprzez
usprawnienie istniejących rozwiązań lub wdrożenie nowych, w trzech obszarach:
1) informacja podatkowa (zarządzanie wiedzą podatkową),
48
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 37

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: