Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 3293
- Data wpłynięcia: 2015-03-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
- data uchwalenia: 2015-05-15
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 994
3293
– 14 –
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z 2014 r.)
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
duże przedsiębiorstwa Brak
W ujęciu
sektor mikro-, małych
Brak
niepieniężnym i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Brak
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Projektowane rozporządzenie wpłynie korzystnie na sytuację majątkową
artystów wykonawców, gdyż pomimo przeniesienia praw do artystycznych
wykonań przyznane zostało im na podstawie ustawy prawo do dodatkowego
corocznego wynagrodzenia od producenta fonogramu z tytułu określonej
w ustawie eksploatacji fonogramu przez okres wydłużonej ochrony praw do
fonogramu (20 lat). Wynagrodzenie do będzie wynosić 20% przychodów
producenta uzyskanych w danym roku z tytułu eksploatacji fonogramu na
– 15 –
określonych polach eksploatacji. Trudno obecnie ocenić, jakie będą to
przychody i tym samym jakie finalnie dodatkowe coroczne wynagrodzenia
będą otrzymywać wykonawcy. Producenci fonogramów będą z kolei
obowiązani do dzielenia się przychodami z wykonawcami, nie można jednak
oceniać tej sytuacji jako niekorzystnej dla producentów (przedsiębiorców),
gdyż chodzi o przychody uzyskiwane w okresie wydłużonej ochrony praw
do fonogramu.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na ww. obszary.
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie równoznaczne z rozwiązaniem problemu, o którym mowa
w cz. 1.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Szacuje się, że pierwsza ocena, w jakim stopniu cele rozporządzenia zostały osiągnięte, zostanie dokonana po
pierwszych 2–3 latach obowiązywania rozporządzenia. Pod uwagę będzie brana łączna kwota wynagrodzeń
inkasowanych przez organizacje zbiorowego zarządzania, łączna kwota wypłaconych i niewypłaconych wynagrodzeń,
potrącane koszty poboru i wypłaty, liczba producentów uiszczających wynagrodzenia oraz liczba wykonawców je
otrzymujących.
– 16 –
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Do niniejszego formularza nie były dołączane żadne załączniki.
18-03-dg
6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z 2014 r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Wydatki ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Saldo ogółem
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
budżet państwa
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
JST
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
pozostałe jednostki (oddzielnie) 0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Źródła finansowania
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorców oraz
na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa 0
0
0
0
0
0
0
pieniężnym
sektor mikro-, małych
0
0
0
0
0
0
0
(w mln zł,
i średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe
z 2014 r.)
rodzina, obywatele
0
0
0
0
0
0
0
oraz gospodarstwa
domowe
duże przedsiębiorstwa Brak
W ujęciu
sektor mikro-, małych
Brak
niepieniężnym i średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele
Brak
oraz gospodarstwa
domowe
Niemierzalne
Projektowane rozporządzenie wpłynie korzystnie na sytuację majątkową
artystów wykonawców, gdyż pomimo przeniesienia praw do artystycznych
wykonań przyznane zostało im na podstawie ustawy prawo do dodatkowego
corocznego wynagrodzenia od producenta fonogramu z tytułu określonej
w ustawie eksploatacji fonogramu przez okres wydłużonej ochrony praw do
fonogramu (20 lat). Wynagrodzenie do będzie wynosić 20% przychodów
producenta uzyskanych w danym roku z tytułu eksploatacji fonogramu na
– 15 –
określonych polach eksploatacji. Trudno obecnie ocenić, jakie będą to
przychody i tym samym jakie finalnie dodatkowe coroczne wynagrodzenia
będą otrzymywać wykonawcy. Producenci fonogramów będą z kolei
obowiązani do dzielenia się przychodami z wykonawcami, nie można jednak
oceniać tej sytuacji jako niekorzystnej dla producentów (przedsiębiorców),
gdyż chodzi o przychody uzyskiwane w okresie wydłużonej ochrony praw
do fonogramu.
Dodatkowe
informacje, w tym
wskazanie źródeł
danych i przyjętych do
obliczeń założeń
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej
nie
tabeli zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
9. Wpływ na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Projektowane rozporządzenie nie będzie mieć wpływu na ww. obszary.
Omówienie wpływu
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie równoznaczne z rozwiązaniem problemu, o którym mowa
w cz. 1.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Szacuje się, że pierwsza ocena, w jakim stopniu cele rozporządzenia zostały osiągnięte, zostanie dokonana po
pierwszych 2–3 latach obowiązywania rozporządzenia. Pod uwagę będzie brana łączna kwota wynagrodzeń
inkasowanych przez organizacje zbiorowego zarządzania, łączna kwota wypłaconych i niewypłaconych wynagrodzeń,
potrącane koszty poboru i wypłaty, liczba producentów uiszczających wynagrodzenia oraz liczba wykonawców je
otrzymujących.
– 16 –
13. Załączniki (istotne dokumenty źródłowe, badania, analizy itp.)
Do niniejszego formularza nie były dołączane żadne załączniki.
18-03-dg
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3293 › Pobierz plik